Nieuwbouw 

Onderwerp van Jako

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Jako
    Abonnee

Toon alleen de berichten van Jako
    In het verleden ben ik al een aantal keer verhuisd naar een ander koophuis, maar nog nooit naar nieuwbouw. Op de website van het project staan allerlei documenten/tekeningen/situatieschetsen etc. Verder lees ik (voor mij nieuwe) kreten als bouwrente, bouwdepot, transportrente…

Wat zijn de voordelen (behalve dat het nieuw is) en nadelen (bezichtigen niet mogelijk) van nieuwbouw tegenover bestaande bouw?

Financieel gezien heb je tijdelijk dubbele lasten.
    Maar op hoeveel meerkosten moet je nog (ongeveer) rekenen bovenop de v.o.n. prijs. Lastig te zeggen waarschijnlijk, want je kan het zo gek maken als je wilt natuurlijk. Dus misschien is het beter om te bedenken wát er allemaal nog extra bij komt. Zoals een vloer bijvoorbeeld.

Alle informatie is welkom om zoveel mogelijk "daar had ik nog niet aan gedacht" te voorkomen.

Kortom wie heeft er kennis en/of ervaring met kopen van een nieuwbouw woning en wil dat hier delen?
  2. Jako
    Abonnee

Die scheuren, dat is wel een dingetje lijkt het. Nog niet van gehoord.
    Kan je het voorkomen door bijvoorbeeld de afwerking uit te stellen? En hoe lang dan?
    En geldt het ook voor de vloeren? Moet er niet aan denken dat je duren plavuizen vloer gaat scheuren na een paar manden..
  3. Jako
    Abonnee

quote:
    Dit schreef jellehl
    Is er plek voor een hondenmand?

Smile
  4. Jako
    Abonnee

quote:
    Dit schreef Edwin1967
    Eventueel lid van vereniging "eigen huis".
    Die kan je inhuren bij de oplevering van het huis.
    Zij doen dan een checklist of alles volgens de regels is gebouwd en checken bv of de afwatering in de douchehoek wel goed is, de ramen geen krassen hebben, de deurscharnieren goed afgesteld zijn, enz enz.

quote:
    Dit schreef ArnoM
    Vooral lid worden van Vereniging Eigen Huis en hun mee laten lopen bij de oplevering. Zij weten precies waar op te letten.
    Bij mijn/ons (toen nog samen, ik woon er nu nog) huis hadden we bij oplevering iets van 40oplever punten, die allemaal punt voor punt afgewerkt moeten worden.

Weer lid worden van VEH dus Smile
    Goeie tip!
  5. Jako
    Abonnee

quote:
    Dit schreef Judith
    Hele grove schatting: tussen de 30.000 en 100.000 euro (zegt de bouwkundige die naast mij zit).

Da's best flink en dus handig om rekening mee te houden..
  6. Jako
    Abonnee

quote:
    Dit schreef Malero

En Imke?

In de hondenmand? Smile
  7. Jako
    Abonnee

quote:
    Dit schreef ArnoM
    Houd ook rekening met je vloer. Komt de keuken op je vloer te staan, of houden de vloer op bij de plinten van de keukenkastjes?

Ook een goeie.
  8. Jako
    Abonnee

quote:
    Dit schreef Caroline
    Oh ga je voor uitzicht op water? Of voor snel even naar het zwembad? Of voor elders?

Uitzicht op het water komt pas september in de verkoop. Bij het zwembad is al uitverkocht. Dan heb je nog bij de haven, maar dat is ook uitverkocht. Dan heb je nog iets met uitzicht op de N57, neh.

Idee is in de polder met uitzicht op de akkers (afhankelijk van welk huis) 😉
    6 jun '21 - 19:46:10 / 6 jun '21 - 19:57:43
  9. Jako
    Abonnee

quote:
    Dit schreef Caroline

Aha, het hofje.

Ook Google weet niet wat je daarmee bedoelt, maar het gaat om project De Akkerranden Smile
  10. Jako
    Abonnee

quote:
    Dit schreef josien1
    Ik heb 6 jaar geleden een nieuwbouwhuis gekocht. Inderdaad heb je een periode dubbele lasten. In ons geval, prefab projectbouw, een maand of 8. Het project naast ons, traditionele bouw is erg laat opgeleverd, duurde 2 jaar. Let in de aannrmingsovereenkomst op de termijn werkbare dagen en zorg dat je dat, vermeerderd met niet werkbare dagen, kunt overbruggen qua dubbele lasten. Momemteel is er enorme schaarste aan personeel en bouwmateriaal. Hierdoor kan die termijn wel eens lang zijn Qua bouwmateriaal: de prijzen stijgen enorn. Wees allert op bedingen waarin prijsstijgingen aan jou worden doorbelast. Bouw met een bouwer die bouwt met een afbouwgarantie, bijvoorbeeld bouwgarant, zodat je huis afgebouwd wordt, mocht het bouwbedrijf failliet gaan. Kosten: keuken, badkamer, vloer, muren, raambekleding, tuin, bestrating, schutting etc.. Als je nu nieuw bouwt liefst gasloos, warmmtepomp, zonnepanelen.
    Na aankoop: woz belasting en eigenaarsdeel waterschapsbelasting, overlijdensrisicoverzekering, opstalverzekering, eventueel woonlastenverzekering, eigen woningforfait, onderhoudsabo verwarmingsapparatuur en spaarpotje onderhoud zijn ook kosten waarmee je te maken krijgt

Afbouwgarantie is geregeld via SKW. Volgens mij zit dat wel goed.

Eventuele termijnverlenging en gevolgen van prijsstijgingen is een goeie om even in te duiken. Thanks!
  11. Jako
    Abonnee

quote:
    Dit schreef josien1
    Ook is er de eerste periode erg veel bouwstof in nieuwbouwwoningen. Je hebt dan steeds laagjes fijn wit stof overal. Je hebt geen idee waar het vandaan komt. Kan maanden duren.

Smile
  12. Jako
    Abonnee

quote:
    Dit schreef ArnoM

Goeie over dat zand. Was ik vergeten.
    Tip van inspecteur van Eigenhuis: niet direct ramen lappen. Maar deze afsproeien. Dit omdat er allemaal zand op het raam zit en je met lappen dit over het raam duwt en hiermee krassen veroorzaakt (1 van de grootste redenen van krassen in ramen in nieuwbouw). Na de oplevering, indien de krassen niet ontstaan zijn voor de oplevering wordt het raam vervangen alleen gedaan op eigen kosten. En houd er rekening mee dat krassen in ramen op bepaalde plekken en hoeveelheid mogen (inspecteur Eigenhuis weet dat precies).

Ook een goeie tip. Voor @Imke. Thanks!
    7 jun '21 - 16:17:19 / 7 jun '21 - 20:16:24
Terug naar de lijst