Prijsplafond geldt lang niet altijd tot 1200 kuub gas (?)

Prijsplafond geldt lang niet altijd tot 1200 kuub gas (?)  

Onderwerp van Fri1974

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef Fri1974
    Dit is wat je volgens mij mag verbruiken per maand.

    Ik begin het een beetje te begrijpen. Denk ik. Of begrijp ik het verkeerd?


    Het schijnt er ook aan te liggen wanneer je je jaarnota krijgt dan is de berekening wat je mag verbruiken weer anders.Smile

    Mijn jaarrekening komt in april dus ik hou voorlopig dan maar even vast aan het voorbeeld uit het nieuws die ook uitgaan van april tot april.Smile
  2. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    Ik vind het wel een rotstreek hoor, ik geloof er geen pest van dat het alleen op deze manier uitvoerbaar zou zijn.Smile

    Met de btw verandering en extra korting op de energiebelasting kon het ook gewoon van januari t/m december verwerkt worden door de energiemaatschappijen zonder gekloot over jaarrekeningen.

    Wat je nu bespaart in de periode voor de jaarrekening ben je gewoon kwijtSmile je kunt dat niet meer inzetten voor de volgende winterperiode.

    Hoe eneco dat allemaal wil gaan doen weet ik niet want zij vragen op 1 januari GEEN meterstanden op bij mensen die geen slimme meter hebben. Eneco gaat schattenSmile

    Ik heb eneco gebeld want ik heb inderdaad geen slimme meter en ik moet maar een foto maken op 31 januari met datum bij de foto van mijn meterstanden. Daarna moet ik ze bellen en meterstanden en termijnbedrag worden dan pas uitgerekend.

    Als ikzelf geen actie onderneem schatten ze maar wat. Smile

    Wat een geklootSmile


  3. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef Fri1974
    Ik in augustus. Maar moet ik dan kijken van aigustus 2022 tot 1 januari 2023 en dan tot augustus? Of hoe zit dat?


    Daar snap ik dus ook nog niks van hoe ze die berekening dan gaan doen wat je dan mag verbruiken in die 2 verschillende periodes. Dan zou iedereen een persoonlijk advies van eigen energiemaatschappij moeten gaan krijgen ofzoSmile
  4. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef Fri1974
    Maar die persoonlijke adviezen moeten toch in Jip en Janneke taal onderbouwd kunnen worden?

    Ik heb klanten aan wie ik dit uit moet gaan leggen. Nu ben ik niet het grootste genie op aarde, maar ik vind mezelf ook niet heel dom ofzo. Maar dit is ronduit vaag. Ik vond dan uiteindelijk via omwegen dat tabelletje, maar dan nog.

    Op de site van Vattenfall staat een filmpje, kun je weer doorlinken en doorlinken.. ik vraag me echt af of het niet eenvoudiger kan.


    Op de site van eneco staat precies zo'n zelfde tabelletje met verbruik. Het lijkt er dus op dat dit een uniforme verdeling is.

    Iedereen zou dan dat verbruik uit die tabel moeten gebruiken om zo voor en na de jaarnota het maximale verbruik te bepalen.



  5. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    In het uitleg filmpje word door Eneco ook nog gezegd dat de overheid bepaald heeft dat je het bezuinigde verbruik in de periode voor je jaarnota niet mee mag nemen naar de 2e periode.

    Zo houd Jetten dus mooi de hand op de knip en mogen sommige burgers de volle mep gaan betalen maar word het prijsplafond als iets goeds voor de burgers gepresenteerd. Smile

    Ik hoop dat men in de 2e kamer over deze maatregel nog wat herrie gaat maken.

  6. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef caroline68


    Ik heb ook tot 1 augustus. Wat mij niet duidelijk wordt in de app van Eneco is hoeveel ik dan kan gebruiken tot 1 augustus. En vanaf 1 augustus. Of zie ik iets over het hoofd?


    Zoals ik het nu een beetje begrijp kun je kijken bij het tabelplaatje van Fri1974 wat ze in dit draadje geplaatst heb.

    Daar zou je dan het verbruik wat daar aangegeven staat per maand bij elkaar optellen t/m juli en dat zou dan het verbruik zijn waar het prijsplafond voor geldt voor jouw jaarnota en de maanden daarna bij elkaar opgeteld voor na de jaarnota.

    Helemaal zeker weten doe ik het nog niet want het is wel heel vaag allemaal nu.Smile


  7. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef hanss51
    @Marlies Valt mee denk ik.
    Bij Eneco vond ik dit plaatje, met een plafond per maand.
    Dat is gebaseerd op een gemiddeld verbruiksmodel, dus in de winter meer, en in de zomer minder.

    Zie de Eneco site.
    Bij veelgestelde vragen. Vraag over verdeling prijsplafond en jaarnota.
    >>LINK<<



    Ik vind het helemaal niet meevallen, vind het misleiding van Jette.Smile

    >>LINK<<

    "In deze situaties kost het energie prijsplafond je honderden euro’s"

  8. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Eerst maar eens afwachten of het zo ongunstig uit gaat pakken. Voordat we hard gaan roepen dat het misleiding is


    Het is al een feit dat het ongunstig gaat uitpakken en dat dit niet is zoals Jette het beloofd had.

    Er zijn al kamervragen gesteld hierover vandaag bij debat over de begroting vandaag maar die zijn doorgeleid naar debat vanavond met Jetten.



  9. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef Rose_s



    Dat klopt dus precies


    Wat klopt hieraan?

  10. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef Saskieja
    >>LINK<<

    Dit zag ik nu op rtl nieuws site.
    Mijn contract loopt af 1 sept. Maar als ik dat invul word ik niet zo vrolijk met wat ik nog mag verbruiken van sept t/m decSmile
    En van te voren zuinig aan doen heeft weinig nut toch?


    Bizar toch dat je met zuinig aan doen ook het haasje kan zijn? Wat je eerder in het jaar bezuinigt hebt vervalt gewoon na je jaarnota.

    Voor jou dus te hopen dat oktober november en december volgend jaar niet te koud zullen worden.
  11. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef Fri1974
    Het tabelletje van Eneco laat andere getallen zien dan die van mij ( Vattenfall). Waar ligt dat dan aan?


    Geen idee, ik hoop dat dat nog duidelijk gaat worden de komende tijd Smile
  12. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Tel de bedragen bij elkaar op en je hebt het beloofde prijsplafond


    Het is niet het beloofde prijsplafond, dat is nu juist het punt.

    Als je voor je jaarnota iets over gemiddeld verbruik heengaat betaal je gelijk volle mep gas en elek prijs terwijl je nog lang niet aan het prijsplafond zit.
    Als je bezuinigd in die maanden voor je jaarnota kun je wat je bezuinigd hebt niet meenemen naar de periode na je jaarnota.


Terug naar de lijst