Aanbod energiedirect voor een jaar 

Onderwerp van leeuwin70

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70
    Tja. Energiedirect bied mij een vast contract voor een jaar onder het prijsplafond. Tot volgend jaar lente dus.
    Dus profiteer dan nog een maand of 3 door met het prijsplafond. Wat is wijsheid. Ik betaal nu € 200 per maand dan zou het € 198 worden.
    Mijn adviesbedrag zoals het nu is is €327.
    Zal dan € 635 euro bij moeten betalen in september.
    Kom maar door met jullie ideeën.
    Plaatje
  2. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Normaaltarief per kWh € 0,39748
    Daltarief per kWh € 0,39748
    Vaste leveringskosten per maand € 6,99
    Gas per m3 € 1,44486
    Vaste leveringskosten per maand € 6,99
    Bedragen zijn incl. BTW
  3. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Ja blijft een lastige overweging.

    Ik zit nu regelmatig in de kou met een vast contract zou ik
    net iets vaker de kachel aan kunnen zetten.

    Ik ga me er nog eens in verdiepen.
  4. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Ik heb een aanvraag noodfonds ingediend.

    Wie niet waagt die niet wint.

    Ben benieuwd.



    Je aanvragen voor steun uit het Noodfonds Energie zijn verstuurd
    Wij controleren alle gegevens en sturen je een e-mail. Als alles klopt verlagen we je energierekening.

    Je hoeft niets meer te doen.
  5. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Gemeenten weigeren energietoeslag voor kabinet uit te voeren

    De ruim 340 gemeenten in ons land weigeren om de energietoeslag voor lage inkomens nog langer voor het kabinet uit te voeren. De regeling trekt een te zware wissel op hun personeel, schrijft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).

    >>LINK<<
  6. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Ik heb nu dit aanbod staan. Smile

    Mijn maandtarief zal dan van € 200 naar € 187 gaan
    En zoals het nu is moet ik € 372 bij betalen.


    Normaaltarief per kWh € 0,39905
    Daltarief per kWh € 0,39905
    Vaste leveringskosten per maand € 6,49
    Gas per m3 € 1,34939
    Vaste leveringskosten per maand € 6,49
    Bedragen zijn incl. BTW
  7. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Ja ik weet niet of ik het met stroom ga redden.
    Ik moet nog tot september.

    Gas ga ik wel redden
  8. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Ik las net op FB op een forum dat Essent waarschijnlijk
    in juni/juli met 3/5 jarige contracten komen.

    Deze foto is dus van iemand die met een medewerker
    gechat heeft.
    Plaatje
  9. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Klanten Energiedirect totaal verrast: maandbedrag is plots nul euro


    Een deel van de klanten van energieleverancier Energiedirect is blij verrast met de hoogte van hun energienota. Hun maandbedrag is opeens naar nul euro gegaan. ,,Krijg nou wat!’’ reageert één van hen. Ook klanten van andere energieleveranciers melden dat hun maandtarief drastisch naar beneden is geschroefd.

    Ernst Blok uit Haarlem wist niet wat hem overkwam, toen hij deze week in zijn mail een bericht kreeg van Energiedirect. Zijn voorschotbedrag - het bedrag dat klanten maandelijks overmaken aan hun energieleverancier en dat is gebaseerd op een schatting van het uiteindelijke verbruik - gaat van 243 euro naar 0 euro

    ,,Ik ben blij verrast, maar ik kan het bijna niet geloven. Als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is dat het vaak ook.” Hij weet niet helemaal of het wel goed is gegaan en hoe lang hij dit nieuwe maandbedrag nu precies houdt. ,,Misschien heeft de verlaging iets te maken met de salderingsregeling. We hebben zonnepanelen, dus misschien speelt dat een rol. Maar ja, die zonnepanelen hebben we al vier jaar.”

    Manno van den Berg uit Haarlem overkwam hetzelfde. Ook hij kreeg deze week bericht dat zijn termijnbedrag is verlaagd van 260 euro naar 0 euro. ,,Krijg nou wat! Bizar toch, het voelt een beetje alsof ik nu los kan gaan!” reageert hij verrast. Hij denkt dat de verlaging wel kan kloppen. ,,Ik heb een paar maanden achter elkaar 360 euro betaald en dat is hoger dan wat ik daadwerkelijk heb verbruikt.”


    Energiedirect wijst in de mail naar de klanten op het prijsplafond, waardoor ze korting krijgen op hun energiekosten. ‘We willen samen met de overheid dat je per maand niet te veel betaalt’, staat te lezen. Verder meldt de energieleverancier dat het termijnbedrag de afgelopen tijd hoger was dan het advies én dat de verwachting is dat de klant ‘genoeg’ heeft betaald tot de jaarrekening. ‘Hierdoor is de rekening nu 0 euro.’

    Foutje
    Van een foutje is in elk geval geen sprake, laat Energiedirect in een toelichting weten. ,,Bij klanten die binnenkort een jaarafrekening ontvangen en geld terugkrijgen, wordt het voorschot verrekend. Daarom is het maandbedrag tijdelijk op nul gezet”, legt woordvoerder Maureen Veurman uit. Ze voegt toe: ,,We begrijpen dat het voor sommige klanten verwarrend en ook misschien vervelend kan zijn.”

    De 0 euro is dus slechts van tijdelijke aard en wordt aangepast zodra de jaarrekening er is. ,,Die 0 euro is niet het daadwerkelijke termijnbedrag, nee”, benadrukt de woordvoerder.

    Niet voor iedereen pakt het allemaal zo gunstig uit. Bij Geneviève Koolhaas ging het maandbedrag opeens van 110 naar 4980 euro. ,,Hier is sprake van een vervelende samenloop van omstandigheden”, laat Energiedirect weten. ,,Het had te maken met het doorgeven van de meterstanden. Dit bedrag wordt zo snel mogelijk gecorrigeerd.”

    Energiedirect is niet de enige energieleverancier die bij sommige klanten het termijnbedrag naar nul euro heeft aangepast. Zo deed Vattenfall dat eerder al bij een deel van de klanten. ‘We berekenen je kosten op basis van je verbruik tot je jaarafrekening. Als daaruit blijkt dat je tot je jaarafrekening genoeg hebt betaald, dan wordt het termijnbedrag 0 euro', schrijft het op zijn website.

    >>LINK<<

  10. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Vergelijkers raden vast jaarcontract aan voor energie: ‘Prijszekerheid voor komende winter’


    Bijna zeven op de tien Nederlanders overwegen inmiddels een vast energiecontract voor een jaar af te sluiten, blijkt uit onderzoek. En dat is volgens energie-experts een verstandige keuze. ,,Dit is hét moment.”

    Energieleveranciers zijn door de overheid en toezichthouder aangespoord om contracten voor een periode van een jaar aan te bieden en dat doen ze ook weer vaker, merken energievergelijkers Independer en Gaslicht.com. ,,We hebben nu acht aanbieders van vaste energiecontracten en dat zijn er acht meer dan een jaar geleden”, zegt energie-expert Joris Kerkhof van Independer.

    Met een vast contract staat de prijs voor levering van stroom en gas vast zolang het contract loopt. Bij variabele tarieven kunnen die prijzen tussentijds sterk wisselen, zoals vorig jaar bleek.

    Veel consumenten willen daarom maar wat graag meer zekerheid over de hoogte van de energienota, blijkt uit onderzoek, uitgevoerd door Q&A Research in opdracht van Independer onder 1000 Nederlanders. 68 procent zegt voor een vast contract te gaan als er ruime keuze is aan jaarcontracten.

    Veel consumenten twijfelen echter of dit een goed moment is om een vast contract af te sluiten, of dat het wellicht beter is om te wachten tot de prijs verder is gedaald. Vergelijker Gaslicht.com krijgt er de laatste tijd veel vragen over van klanten.

    Energie-expert Ben Woldring van Gaslicht.com denkt dat dit hét moment is om voor een vast jaarcontract te gaan. ,,Dat is de tip die wij nu meegeven aan onze klanten. Om meerdere redenen kan een vast contract van een jaar een verstandige keuze zijn.”

    Een van die redenen zijn de lage prijzen. ,,Op Gaslicht.com staan momenteel elf vaste jaarcontracten en daarvan zijn er zeven met prijzen die lager liggen dan het prijsplafond dat de overheid heeft ingesteld. Dat betekent dat je direct gaat besparen", aldus Woldring.

    Dat is niet de enige reden. De gasprijs op de groothandelsmarkt ligt rond de 40 euro, het historisch gemiddelde is tussen de 20 tot 30 euro. Dat wil zeggen dat de prijs maar iets boven het gemiddelde uit het verleden ligt en juist ver onder de piek van afgelopen zomer van 350 euro ligt. ,,En belangrijk om te weten: eind 2021, dus nog voor het uitbreken van de Oekraïne-oorlog, lag die groothandelsprijs nog rond de 100 euro. Het huidige prijsniveau lijkt dus echt gunstig.”

    Prijszekerheid
    Woldring wijst erop dat de verwachting van de gasmarkt is dat de energieprijzen later dit jaar weer zullen stijgen. Ook om die reden is het volgens hem een verstandige keuze om nu voor een vast contract voor een jaar te gaan. ,,En met een jaarcontract heb je bovendien de eerste wintermaanden van volgend jaar, als het prijsplafond is komen te vervallen, prijszekerheid”, zegt hij.

    Energie-expert Joris Kerkhof van Independer sluit zich daarbij aan. Er is volgens Kerkhof nog een reden waarom het verstandig kan zijn om nu een energiecontract voor één jaar af te sluiten. Vanaf juni wordt het duurder om een vast energiecontract tussentijds op te zeggen. Wie voor 1 juni een vast contract heeft afgesloten valt namelijk onder de oude opzegregels. ,,Dan zijn consumenten 100 euro kwijt als ze tussentijds af willen van het energiecontract. Als de tarieven dan dalen, kost het relatief weinig om over te stappen. Die 100 euro heb je er met een milde winter al uit.”

    Na 1 juni zal de opzegvergoeding voor nieuw afgesloten contracten hoger liggen. Wie dan een nieuw contract tussentijds wil opzeggen, moet namelijk het prijsverschil tussen de marktprijs en de prijs van het contract tijdens de resterende looptijd betalen aan zijn energieleverancier.

    Het idee van de overheid is dat dit energieleveranciers aanspoort om nog meer vaste contracten aan te gaan bieden en voor langere tijd, zoals voor drie jaar. Kerkhof: ,,Als het aanbod groter wordt, zou dat kunnen leiden tot meer concurrentie tussen energiebedrijven en dus lagere tarieven voor consumenten. Even wachten kan gunstig zijn als je de zekerheid wilt hebben dat je drie jaar lang dezelfde prijs wilt betalen.”

    >>LINK<<
  11. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Opzegboete bij vast energiecontract? Dit verandert per 1 juni 2023


    Vaste energiecontracten waren als gevolg van de extreme energieprijzen geruime tijd niet beschikbaar, maar inmiddels bieden verschillende leveranciers ze weer aan. Een vast contract kan gunstig zijn, maar let wel: op 1 juni 2023 betalen klanten een hogere opzegboete als ze een vast energiecontract voortijdig opzeggen. Wat verandert er precies? Waar moet je rekening mee houden, en wat moet je zoal nog meer weten?

    Een vast energiecontract was voor velen lange tijd de gewoonste zaak van de wereld. De tarieven voor gas en stroom waren betrekkelijk laag en prijsschommelingen bleven binnen een stabiele bandbreedte, waardoor energieleveranciers zonder al te veel risico energiecontracten met vaste tarieven voor een langere looptijd konden aanbieden.

    Vaste contracten tijdelijk niet aangeboden
    Aan de lage energieprijzen begon in 2021 verandering te komen. Als gevolg van het langzaam maar zeker opheffen van coronabeperkingen steeg wereldwijd de vraag naar energie. En toen Rusland in februari 2022 Oekraïne binnenviel en de Russische gasleveringen aan Europa kort daarop stilvielen, stegen de gasprijzen gigantisch.

    Om die reden waagden veel energieleveranciers zich tijdelijk niet aan het aanbieden van vaste energiecontracten. De markt was te grillig en te onvoorspelbaar, en door consumenten voor langere termijn contracten met vaste prijsafspraken te bieden, bestaat het risico dat leveranciers energie voor veel meer moeten inkopen dan waarvoor klanten het afnemen.

    Energieleveranciers bieden weer vaste contracten aan
    Afgelopen winter was relatief mild en de gasvoorraden bleven bovendien aardig op peil. Mede daarom belandde de energiemarkt in enigszins stabieler vaarwater, en durven sommige leveranciers het weer aan om vaste contracten aan te bieden.

    Maar er is nóg een reden waarom vaste contracten weer mondjesmaat worden aangeboden. De Autoriteit Consument & Markt werkt aan nieuwe regels wat de opzegvergoeding betreft. De huidige regeling is gunstig voor consumenten, maar risicovol voor leveranciers. Met de nieuwe regels lopen leveranciers minder risico als ze vaste contracten aanbieden, en daardoor hebben ook consumenten meer zekerheid over tarieven, is de gedachte.

    De bedoeling was dat de nieuwe regels per 1 januari 2023 ingingen. Maar het liep anders: omdat het een en ander in administratieve zin nogal wat voeten in de aarde had, werd het uitgesteld naar 1 april. Die datum werd evenmin gehaald, en de deadline is nu verschoven naar 1 juni.

    Wat er precies komt te veranderen? Daar gaan we het nu over hebben.

    Wat zijn de huidige regels wat betreft de opzegvergoeding?
    Heb jij een vast energiecontract en zeg je dat voortijdig op? Dan is de opzegboete volgens de huidige regels afhankelijk van de resterende looptijd van je vaste contract. Hoe langer het contract loopt, hoe meer je kwijt bent aan de opzegvergoeding, maar het gaat wél om vaste tarieven.

    Loopt je contract langer dan 2,5 jaar? Dan betaal je 125 euro opzegvergoeding. Bij contracten die nog tussen de 2 en de 2,5 jaar lopen, bedraagt de opzegvergoeding 100 euro. Voor een contract met een resterende looptijd van 1,5 tot 2 jaar gaat het om een bedrag van 75 euro, en loopt je contract minder dan 1,5 jaar, dan kost opzeggen je 50 euro, zo wordt voorgerekend door Independer.

    Deze bedragen gelden per contract. Dus als je zowel voor gas als elektriciteit een vast contract hebt, moet je deze bedragen verdubbelen.

    Wat worden de regels wat betreft de opzegvergoeding per 1 juni 2023?
    Vanaf 1 juni 2023 wordt het opzeggen van een vast energiecontract in veel gevallen duurder. Achterliggende gedachte is dat de energieleverancier voor jou energie inkoopt, maar jij door het voortijdig opzeggen een deel van de ingekochte energie niet gebruikt.

    Om te bepalen wat jij moet betalen om je contract op te kunnen zeggen, wordt onder meer gekeken naar het referentietarief. Daarbij kijkt de energieleverancier naar de tarieven die nieuwe klanten in rekening worden gebracht en het verschil met de in jouw contract opgenomen tarieven. De leverancier kijkt naar het standaard jaarverbruik gebaseerd op het historisch verbruik.

    Vervolgens krijg je te maken met de volgende rekenformule:

    Voor stroom: (huidige kale leveringstarief per kWh - het referentietarief) * het aantal ongebruikte kWh.

    Voor gas: (huidige kale leveringstarief per m³ - referentietarief) * de hoeveelheid ongebruikte m³.

    Rekenvoorbeeld
    Hieronder twee (vereenvoudigde) rekenvoorbeelden van opzegvergoedingen waar je per 1 juni 2023 mee te maken kunt krijgen.

    Voor stroom: Volgens jouw contract neem je stroom af voor € 0,45 per kWh. Je neemt gedurende je contract 1800 kWh af. Na zes maanden besluit je over te stappen, en op dat moment heb je 800 kWh gebruikt. Bij de nieuwe leverancier ga je € 0,30 per kWh betalen. De opzegvergoeding die je voor het stroomcontract moet betalen, wordt dan als volgt.

    (0,45 - 0,30) * (1800 - 800), oftewel;
    0,15 * 1000 = € 150

    Voor gas: Volgens jouw contract neem je 1800 m³ gas af voor € 1,70 per m2. Maar nieuwe klanten betalen € 1,20 voor een kuub gas. Je hebt 900 m³ gebruikt en je hebt dus 900 m³ over. De opzegboete wordt dan:

    (1,70 - 1,20) * (1800 - 900), oftewel;
    0,50 * 900 = € 450

    Totaal: € 150 + € 450 = € 600

    Op het moment dat je aangeeft te willen overstappen, bepaalt de energieleverancier de hoogte van de boete. Wél kun je nog van gedachten veranderen, mocht je de boete toch te hoog vinden. Hoe lager de onderlinge prijsverschillen tussen de tarieven van de verschillende leveranciers zijn, hoe lager de opzegboete.

    Overweeg je een vast contract af te sluiten?
    Bovenstaande rekenvoorbeeld heeft dus betrekking op de regels zoals ze per 1 juni 2023 in moeten gaan. Maar in aanloop naar die datum zijn er al een paar leveranciers die vaste energiecontracten bieden. Mocht je een overstap overwegen omdat een andere leverancier betere tarieven biedt, dan kun je momenteel dus nog gebruikmaken van de huidige – gunstige – opzegvergoeding.

    Ook komt er per 1 januari 2024 een einde aan het huidige prijsplafond. Het is dan ook de moeite waard om na te gaan of je qua verbruik boven of onder het prijsplafond blijft, én of de tarieven die jij volgens je contract betaalt daarboven vallen of eronder. Of overstappen wel of niet loont, is per situatie verschillend.

    Bron: Independer, RTL Nieuws


    >>LINK<<
  12. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Gas is bij energiedirect weer omhoog gegaan

    Nu 1.42 was 1.39

    Stroom gelijk gebleven.

    Wat een gedoe wat een keuzestress

    Ze hebben mijn maandbedrag als advies ook weer omhoog gegooid
    € 325
Terug naar de lijst