Ik ben me aan het verdiepen in het maken van een testament en levenstestament. Geen partner, 2 kinderen, eigen huis, imo moet het maken van een testament niet zo moeilijk zijn.
Een poosje geleden een lezing van Erfrechtplan bijgewoond over het maken van testamenten, zij kunnen het maken van een testament regelen.
Maar, als ik zelf weet wat mijn wensen zijn, kan ik dan niet gewoon zelf naar een notaris?
Wat ik wil heb ik voorlopig op een rijtje.
Voor het levenstestament:
-Als ik wilsonbekwaam ben mogen mijn kinderen mijn financiële zaken overnemen (moet dit eerst door een arts bepaald worden?)
-Mijn kinderen mogen namens mij schenken als ik wilsonbekwaam ben.
-Niet zonder toestemming van mijn kinderen eindeloos behandelen als ik niet meer aanspreekbaar ben.
Voor het testament:
-executeur wordt mijn zoon
-uitsluitingsclausule (koude kant en ex)
quote:Dit schreef Dion Ook handig, als je toch met je overlijden bezig bent.
Een document opstellen met al je relaties, abonnementen, financiële gegevens etc, zodat je kinderen weten wie ze moeten informeren over je overlijden, uitnodigen voor de uitvaart, hoe ze abonnementen e.d. kunnen opzeggen etc.
Zodat dat dat geen grote puzzel wordt in een toch al stressvolle periode.
Ben ook met zo'n document begonnen, maar valt tegen in de praktijk.
Kom steeds weer dingen tegen die er nog op moeten.
Daar ben ik mee bezig.
Was blij dat toen mijn vader overleed hij alles netjes geordend had. Ik hoefde alleen maar het lijstje af te werken.
quote:Dit schreef BrendaJ Ben je op de een of andere manier lid van Dela? Danwel door een uitvaartverzekering, of dat je daar bijvoorbeeld spaart? Dan helpen zij kosteloos met het opstellen van de documenten en hoef je alleen nog naar de notaris voor de aktes.
Nee, maar ik ga eens kijken of mijn uitvaartverzekering die mogelijkheid ook heeft.
quote:Dit schreef Tinus
Het lastige is, dat de geldigheid van een levenstestament beperkt is. Met name artsen kijken niet naar testamenten, maar naar de patiënt die voor hen zit in de spreekkamer.
Hoe bv banken zich opstellen weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat die ook enig bewijs willen dat iemand wilsonbekwaam is, voordat de verkoop van een huis plaatsvindt.
Een levenstestament is handig als je wilsonbekwaam bent.
Kinderen zouden anders regelmatig langs de rechtbank moeten om uitgaven te doen. Dat gaat al om bedragen vanaf €2000
Alleen een levenstestament is niet genoeg, je moet ook langs de huisarts om vast te leggen wat je wensen zijn.