Gisteren merkte ik het ineens, bij meer dan 100km p/u deint de auto van links naar rechts. Soort van schommelen. Stuur trilt niet. Het is een Corsa van 1997. Het voelt alsof je in een bootje zit die last heeft van de golven.
quote:Dit schreef Dayenne Gisteren merkte ik het ineens, bij meer dan 100km p/u deint de auto van links naar rechts. Soort van schommelen. Stuur trilt niet. Het is een Corsa van 1997. Het voelt alsof je in een bootje zit die last heeft van de golven.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Het zou kunnen liggen aan schokbrekers of aan de vering.
quote:Dit schreef Sjaak1303
Het zou kunnen liggen aan schokbrekers of aan de vering.
Morgen maar even de garage bellen. Schokbrekers is wel een dingetje. Achter zijn ze in de 2 jaar dat ik 'm heb al eens vervangen. Rij toch echt rustig over de verkeersdrempels.
quote:Dit schreef Dayenne
Morgen maar even de garage bellen. Schokbrekers is wel een dingetje. Achter zijn ze in de 2 jaar dat ik 'm heb al eens vervangen. Rij toch echt rustig over de verkeersdrempels.
quote:Dit schreef Dayenne
Zou je bij speling op stuurkogels ook niet iets voelen aan het stuur?
Ik heb nog nooit banden spanning gecontroleerd...
Dat is controle punt 1. Banden op spanning brengen. Vermoedelijk in je tankklep of in de deurstijl van het linker portier zit een sticker met daarop de hoeveelheid lucht dat in je banden moet (bar).
Is dat er niet, check dan je instructieboekje. Is dat er ook niet, meestal hangt er nog een bandentabel bij de luchtpomp bij brandstofpomp. Neem wel een muntje (of 2) van 50 cent mee. Ook lucht is tegenwoordig niet gratis meer.
Het kan natuurlijk zo zijn dat nu ??n van je schokbrekers aan de voorzijde kaduuk is (versleten).
Je zou dit zelf kunnen 'controleren' door op elke wielpunt de auto in de veren te drukken. Bij loslaten zal de auto 1x omhoog moeten komen.. wat dalen en dan stabiel (klaar met veren) moeten zijn. Blijft de auto nog een keer op en neer gaan.. kan dat een indicatie van een versleten schokbreker zijn.
Hoe is het gedrag bij het nemen van verkeersdrempels? Merk je daar ook verandering? Op zich zouden slechte schokdempers daar ook een deinend effect moeten opleveren.
Ik heb de banden gecontroleerd. Bij de eerste pomp had ik, o dom, de slang op het ventiel gezet, maar nog geen lucht. Met als gevolg een leeg lopende band. Aangezien er een 50ct muntje in moest en ik die niet had moest ik haar een bemand station. Daar bleek die band zo goed als leeg te zijn. De andere achterband had teveel lucht. Voorbanden waren prima.
We reden vandaag maximaal 80 en bij nemen van drempels deinsden we niet lang na.