Ik rijd in een Fiat Punto met 201.000 km op de teller. Afgelopen vrijdag heeft ie een beurt gehad, bij een voor mij nieuwe garage hier in de wijk. Toen ik de auto ophaalde wilden ze meteen een nieuwe afspraak inplannen voor vervanging van de distributieriem en de waterpomp.
Nu is de distributieriem in 2018 vervangen en daar heb ik intussen ca 45.000 km mee gereden. Dus dat lijkt me nog al snel 🤔
De waterpomp heb ik geen idee meer van of die ooit al is vervangen. Kosten gaan 428,95 worden.
Wat is wijsheid?? Saillant detail is dat ik vorige week een buurtbewoner sprak die zijn auto daar ooit in onderhoud had maar nu niet meer omdat ze naar zijn zeggen een handje hebben van onnodige vervangingen.
Het is natuurlijk al best een oud beestje en sinds ik hem in bezit heb is zo ongeveer alles al wel vervangen, dus theoretisch zou ik nu goedkoop kunnen gaan rijden, maar ja als die kosten maar steeds hoog blijven 😕🤔
Overigens hebben ze bij de beurt de massa achterlichten gereinigd (wat dat dan ook in moge houden), en vanochtend ging het knipperlicht 'spacen' als ik op de rem trapte 😏 Heb 'm net meteen teruggebracht, 'een Fiat dingetje', zeggen ze. Nou de Fiat dingetjes ken ik intussen als mijn broekzak en daar kan ik mee leven, maar dit lijkt me géén toeval...
-
14 jun '21 - 14:14:39
-
quote:
Dit schreef Deedee
Het is natuurlijk al best een oud beestje en sinds ik hem in bezit heb is zo ongeveer alles al wel vervangen, dus theoretisch zou ik nu goedkoop kunnen gaan rijden, maar ja als die kosten maar steeds hoog blijven 😕🤔
Nouja, als alles vervangen is, kun je daarna alles opnieuw vervangen... Mijn ervaring is, dat onderhoud alleen maar duurder wordt als je auto ouder wordt.
Overigens klinkt dit idd als onnodig vervangen. Waarom ging je nu naar deze garage? -
-
-
-
Een distributie riem heeft 2 levensduren , 1 in km's en 1 in jaren.
De vraag is welke eerder komt.
Als de volgende site bekijkt : >>LINK<<
Dan is het afhankelijk van welk type motor je hebt.
Overigens is het standaard dat de waterpomp gelijk met de distributieriem vervangen wordt.
De waterpomp zit in dezelfde ruimte als de distributieriem.
Mocht de waterpomp gaan lekken dan moet je ook de distributieriem vervangen.
Of iets wijsheid is, dat weet je nooit. Je kunt de levensduur van een distributieriem proberen op te rekken, echter zodra deze breekt, dan heb je meestal fikse motorschade.
Dit hangt af van of de kleppen als die open staan, de zuiger kunnen raken. Zo ja, gegarandeerd kromme kleppen en klepstoters.
Veel wijsheid. -
Ik zou ergens anders, de garage waar ie eerst was, om een second opinion vragen. Driem en waterpomp gaan wel vaak samen omdat je dan toch alles er al uit hebt liggen. Dus die combi is niet onlogisch. Wel de km-ers en leeftijd. Je kunt het ook gewoon laten en bij een volgende beurt (bij een andere garage) bespreken. Lijkt me erg onlogisch dat de riem nu de geest gaat geven, maar ik heb niet er in gekeken, dus pin me er niet op vast.
-
-
Rij je lange afstanden? Wil je hem afrijden?
Bij mij werd aangeraden de accu te vervangen, 2,5 geleden.
Ik zei, ik wacht het wel af, wat een waaghals vonden ze mij.
Nog nooit problemen hiermee gehad die 2.5 jaar
Als je gewoon gaat doorrijden zonder de reparaties, gewoon even afwachten, wachten op de volgende beurt?
Hij is toch goedgekeurd? -
-
quote:
Dit schreef Deedee
Ik zit ook echt op zo'n punt, wanneer zal ik m nu inruilen 🤔
Nouja, daarvoor vind ik het belangrijkste of je auto nog betrouwbaar rijdt. Je wil vooral vermijden dat je 's avonds weer niet thuiskomt omdat je auto weer startproblemen heeft (of, zoals onze vorige auto, voortdurend gedoe met de koeling).
Je hebt nu wel meer reparatiekosten, maar steeds minder afschrijving (een grote vergeten kostenpost!). -