Overstappen Energieleverancier, waar moet ik op letten?

Overstappen Energieleverancier, waar moet ik op letten? 

Onderwerp van Shai

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Ik wil eens kijken of het voordeel heeft om over te stappen op een andere energie-leverancier.
    Wie kan me helpen waar ik allemaal op moet letten?
    Ik heb nu als energieleverancier Eneco, de netbeheerder is Stedin.
    De netbeheerder (transportkosten) is vast en kan ik niet wijzigen.
    Ik heb overigens nooit geweten hoeveel geld er van de jaarlijkse nota gaat naar de transportkosten, samen met de energiebelasting op levering van elektriciteit en gas ben ik daar dus meer aan kwijt dan het verbruik zelf... ben ik net achter gekomen Smile.
    Ik gebruik relatief veel elektra omdat wij een boiler hebben gekregen ipv geiser. De verwarming zit weer apart omdat we een centrale ketel hebben.
    Er staat op mijn nota nog een administratiebedrag van de energieleverancier, die weer kwijtgescholden staat, vanwege automatische incasso.
    De transportkosten van mijn netbeheerder staan vermeld op de jaarnota van mijn energieleverancier.

    Ik weet dat ik op moet letten hoe lang een contract duurt. Dat betekent dat ik moet checken of ik contractueel nog vast zit.
    Bovendien moet ik kijken bij een nieuw contract voor hoe lang dit duurt.
    Ik heb begrepen dat de olieprijzen gaan dalen.... geen idee of dit nog invloed heeft Smile.
    Ik heb ook een laag en hoog tarief, waar ik nog van wil checken hoe laat het lagere tarief ingaat (volgens mij is dat 20.00 uur.
    Ik vraag me af of er aan zo'n hoog en laag tariefmeter behalve voordelen ook nog extra kosten aan verbonden zijn of zo.
    Ik weet dat ik moet kijken of een een energieleverancier- vergelijker echt onafhankelijk is.
    Je krijgt bijna overal een welkomstpremie als je je aanmeldt, deze lopen op tot wel ? 198,00 per maand... dan denk ik: Waar is het addertje? Smile

    Wat ik heb begrepen, moet op een site vermeld staan dat het om een onafhankelijke vergelijker gaat.
    Als onafhankelijk vergelijker heb ik volgens mij:
    gaslicht.com:
    >>LINK<<

    Ik heb nog een energievergelijker gevonden maar ik krijg de indruk dat deze gefinancierd wordt door een groepje vaste leveranciers:
    >>LINK<<

    Wie heeft er nog aanvullende informatie en tips waar ik op moet letten, of eventueel achteraf extra of dubbele kosten die ik kan verwachten.
    Maakt het nog uit wanneer ik overstap? Mijn eindnota staat op april.
    Misschien zijn er nog meer vergelijkers ook? Voor vandaag heb ik genoeg uitgezocht en geregeld.
    Ik hoop dat ik van jullie nog wat tips en info krijg en ook dat anderen misschien ook nog wat aan deze informatie hebben Smile.
  2. scarlet28
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scarlet28
    Tja, ook ik dacht goedkoper uit te zijn bij een andere leverancier, dus ging ik overstappen ... maar dat heeft mij zoveel rompslomp gegeven dat ik voorlopig genezen ben.
  3. Bericht van Cruella is op 04-12-2014 om 18:59:00 uur verwijderd door Eucalypta.

    Reden: opschonen.

     
  4. quote:
    Dit schreef scarlet28
    Tja, ook ik dacht goedkoper uit te zijn bij een andere leverancier, dus ging ik overstappen ... maar dat heeft mij zoveel rompslomp gegeven dat ik voorlopig genezen ben.


    Ik dus ook, maar vind het interessant genoeg om me er in te verdiepen als het mijn portemonnee ten goede komt Smile.

    quote:
    Dit schreef Eucalypta
    Ik heb gebeld met mijn 'oude' leverancier, uitgelegd dat ik leuke aanbiedingen had gekregen via de Consumentenbond. Kreeg direct lagere tarieven. Scheelt ws ongeveer acht a tien ? per maand.


    Dat vind ik een goed plan SmileSmile
  5. EEND
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EEND
  6. quote:
    Dit schreef EEND
    >>LINK<<


    onafhankelijk, Ben Woldering


    Deze had ik ook gevonden, maar in ieder geval bedankt voor het meedenken SmileSmile
    Ik ben me nog steeds aan het inlezen en aan het vergelijken.

    Dit is handige informatie ( >>LINK<< ...ConsuWijzer is het informatieloket van de overheid voor consumenten):

    Overstapcoach energie

    Steeds meer mensen stappen over naar een andere energieleverancier. De Overstapcoach helpt u in vier stappen om een overstap te maken. We leggen u daarbij de belangrijkste posten van de energierekening uit. En helpen u om een vergelijking van de aanbiedingen te maken. Ook geven we u een aantal tips om tot een aanbieding te komen die het beste bij u past.
    Wat betaalt u nu per jaar voor energie?

    En hoeveel verbruikt u per jaar? Pak uw laatste jaarafrekening erbij. Komt u er niet uit? Gebruik dan de rekeninghulp van ConsuWijzer.

    Bekijk de rekeninghulp van ConsuWijzer

    Hoeveel kunt u besparen?

    Bekijk een prijsvergelijker. Dit is een handig hulpmiddel om snel te komen tot een vergelijking te zien van verwachte jaarkosten van energie. U hoeft alleen uw postcode in te vullen en uw verbruik. Dat staat op uw energierekening. Voor elektriciteit is dit in kWh en voor gas in m3. Of maak gebruik van andere actieaanbiedingen van energiebedrijven, of een overstapservice zoals een energieveiling. Vergelijk dit met wat u nu betaalt.

    Prijsvergelijkingssites energieleveranciers

    Wanneer kunt u kosteloos overstappen?

    Bij een contract voor onbepaalde tijd, dus zonder einddatum, kunt u kosteloos overstappen.

    Hebt u een contract voor bepaalde tijd, bijvoorbeeld 1 jaar, waarvan de looptijd nog niet is verstreken? Overstappen kan, maar het energiebedrijf mag u om een vergoeding vragen. Kijk het na in de voorwaarden bij het contract.

    Weet u niet wat voor contract u hebt? Vraag het uw energiebedrijf.
    Eindafrekening van uw oude energiebedrijf tijdens de winter

    U krijgt een eindafrekening van uw oude energiebedrijf wanneer u overstapt. Op uw eindafrekening staat uw energieverbruik en wat het kost. Het energieverbruik wordt verrekend met wat u aan maandelijkse voorschotten hebt betaald. Stapt u in de winter over, of aan het einde van de winter? En is het minder dan een jaar geleden dat u uw laatste jaarafrekening hebt gekregen? Dan moet u op de eindafrekening bijbetalen. Dit komt omdat u de meeste energie in de winter verbruikt. Maar u betaalt hier echter niet voor in de winter. De energiekosten worden namelijk verdeeld in maandelijkse voorschotten over het gehele jaar.
    Overstappen in de winter of niet?

    Overstappen is vaak een goede beslissing; u bespaart daardoor in de energiekosten. Hebt u liever geen eindafrekening waarop u moet bijbetalen? Dan kunt u overwegen om niet net na de wintermaanden over te stappen.
    Stap over

    Het enige wat u hoeft te doen is u aan te melden bij het nieuwe energiebedrijf. Zij regelen uw overstap. Dit kan vaak ook via een prijsvergelijker. Geef wel tijdig uw meterstanden door wanneer het energiebedrijf daar om vraagt.
    Tips

    Bekijk meer dan ??n prijsvergelijker voor de beste aanbieding. De aanbiedingen verschillen per prijsvergelijker.
    Ziet u nu geen aantrekkelijke aanbieding? Probeer het op een later moment nog eens. De aanbiedingen verschillen van dag tot dag.
    Nooit gewisseld van energiebedrijf? Dan is overstappen helemaal de moeite waard. De besparingsmogelijkheden zijn dan het grootst: namelijk tot wel 450 euro.
    Wilt u zeker weten wat u betaalt voor uw energie? Dan is een contract met een vast tarief voor een vaste termijn wellicht een goed idee.
    Tips over besparen op uw energieverbruik? Kijk op de website van Milieucentraal
    Wilt u meer informatie over energiebedrijven dan alleen de prijs? Bekijk de Energiewijzer van Consuwijzer.
  7. Begrijpelijk en vergelijkbaar aanbod van energiebedrijven voor consument

    04-11-2014

    Elk aanbod aan consumenten om over te stappen van energiebedrijf moet begrijpelijk en vergelijkbaar zijn. Alleen dan kunnen zij kiezen voor het aanbod dat het beste bij hen past. ?Als de consument een ge?nformeerde keuze kan maken, gaat daar concurrentiedruk van uit. Aanbieders zullen dan beter hun best moeten doen voor nieuwe ?n bestaande klanten. Dat leidt tot scherpere prijzen, betere service en innovatie.?, aldus Anita Vegter, bestuurslid van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

    Welke informatie de klant moet krijgen staat in het document Informatievoorziening op de consumentenmarkt voor energie. Hierover is uitvoerig met de energiesector gesproken. Nu is voor aanbieders in de energiesector volstrekt duidelijk waar zij zich aan moeten houden. ACM zal de naleving gaan controleren.
    Aanbod op maat

    ACM heeft met de aanbieders afgesproken dat aanbiedingen voortaan op maat worden gedaan, waarbij gebruik gemaakt kan worden van het daadwerkelijke verbruik van elektriciteit en gas zoals dat bijvoorbeeld op de jaarafrekening te vinden is. Schattingen op basis van gemiddeld verbruik of op basis van gezinsgrootte of type huis staan vaak veraf van het feitelijk verbruik. Met een aanbod op maat wordt voorkomen dat de werkelijke kosten heel anders zijn dan op basis van het aanbod verwacht werd. Ook is afgesproken dat duidelijke termen worden gebruikt die bij alle aanbieders hetzelfde zullen zijn.
    Verder is het verplicht om:

    Consumenten vooraf te informeren over alle kosten. Daardoor ontstaat er een totaalprijs waarmee een aanbod eenvoudig kan worden vergeleken met een ander aanbod.
    De juiste kosten voor netbeheer te vermelden, want die zijn per netbeheerder verschillend.
    Bij de totaalprijs in ieder geval de jaarkosten te tonen. Die staan namelijk ook op de afrekening van de huidige leverancier en dat maakt vergelijken wel zo makkelijk.
    Tijdig en persoonlijk een tariefswijziging te communiceren. Mocht de klant op basis hiervan zijn contract willen opzeggen, dan kan dat tijdig voordat dat nieuwe tarief in werking treedt. Daarmee wordt voorkomen dat klanten ongemerkt van een laag (actie)tarief in een veel hoger tarief komen.
    Aan consumenten duidelijk te maken of ze groene of grijze energie kopen.

    Consumenten die advies willen over het vergelijken van energiebedrijven kunnen terecht bij ConsuWijzer, het consumentenloket van ACM.

    bron: >>LINK<<
  8. Nieuwsbericht
    Tien jaar concurrentie op energiemarkt maakt van meeste Nederlanders overstappers

    19-11-2014

    Van alle Nederlanders is 55% in de afgelopen 10 jaar minstens een keer overgestapt van energiecontract, zo blijkt uit het Trendrapport over de energiemarkt van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dit jaar is het 10 jaar geleden dat consumenten voor het eerst konden kiezen bij welke energieleverancier zij hun energiecontract willen afsluiten. Anita Vegter, bestuurslid ACM: ?Doordat consumenten overstappen worden bedrijven gestimuleerd te concurreren op service, prijzen en nieuwe diensten.?
    Prijsvoordeel

    Consumenten die zijn overgestapt zijn sneller van plan dit nogmaals te doen. Het prijsvoordeel is nog altijd veruit de belangrijkste reden om over te stappen. Consumenten beseffen niet altijd dat aan het einde van het voordeelcontract de korting vervalt. Afgelopen jaar is 12,7% van de consumenten overgestapt. Voor degenen die nog nooit zijn overgestapt (38%) is de grootste besparing te realiseren, namelijk maximaal 390 euro.
    Aanbiedingen verschillen

    Consumenten maken vooral gebruik van prijsvergelijkers en de sites van de energiebedrijven zelf als ze zich ori?nteren op alle aanbiedingen. Overstappen doen ze echter vooral via het energiebedrijf zelf, terwijl consumenten via de prijsvergelijkingssite goedkoper uit kunnen zijn. Wat ze zich meestal niet realiseren is dat aanbiedingen kunnen verschillen. Consumenten zien bij een vergelijkingssite een voordelige aanbieding. Vervolgens gaan ze naar de website van het energiebedrijf zelf en zijn verrast dat die aanbieding daar niet te vinden is. Er kunnen per verkoopkanaal namelijk andere aanbiedingen gelden. Daarom is het belangrijk dat consumenten zich goed ori?nteren. Momenteel loopt de campagne ?Niets doen, kost je poen? van ConsuWijzer; het consumentenloket van ACM, om consumenten te stimuleren een bewuste en weloverwogen keuze te maken voor een aanbod. Op ConsuWijzer staat de ?Overstapcoach?, een hulpmiddel voor consumenten die willen overstappen met energie.

    Ook realiseren consumenten zich niet altijd dat hun huidige energiecontract vaak een veel hogere prijs heeft dan de prijs die ze via een aanbieding kunnen krijgen. Bij een overstap kijken consumenten vooral naar de prijs (72%) en het welkomstcadeau (16%). De keuze voor groene stroom is voor 14 % van de overstappers van belang.
    Begrijpelijk en vergelijkbaar

    Elk aanbod aan consumenten van energiebedrijf moet begrijpelijk en vergelijkbaar zijn. Alleen dan kunnen zij kiezen voor het aanbod dat het beste bij hen past. Anita Vegter, bestuurslid ACM: ?Als de consument een ge?nformeerde keuze kan maken, gaat daar concurrentiedruk van uit. Aanbieders zullen dan beter hun best moeten doen voor nieuwe ?n bestaande klanten.? Welke informatie de klant moet krijgen en dat aanbieders dezelfde termen zullen gebruiken, staat in het document ?Informatievoorziening energie? dat ACM eerder deze maand heeft gepubliceerd. Energiebedrijven hebben aangegeven het zogenaamde Aanbod op Maat uit te werken. Dat aanbod sluit aan bij de specifieke situatie van de consument en zorgt ervoor dat hij een aanbod krijgt dat aansluit bij zijn wensen en zijn persoonlijke situatie.
    Meer informatie over de informatievoorziening op de consumentenmarkt voor energie

    Informatievoorziening op de consumentenmarkt voor energie
    bron: >>LINK<<
  9. Even wachten?!

    Netwerkkosten omlaag in 2015

    30-09-2014

    Netbeheerders hebben de afgelopen jaren te veel kostenposten opgevoerd. Dit blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar de administratie van netbeheerders. Er is de afgelopen jaren ongeveer ? 20 miljoen te veel ge?nd. Dit wordt verrekend met de tarieven voor netbeheer in 2015.
    Netwerktarieven

    Markttoezichthouder ACM stelt jaarlijks de tarieven vast die netbeheerders maximaal in rekening mogen brengen. Binnen enkele dagen dienen netbeheerders hun tariefvoorstellen in bij de ACM. Naar verwachting gaan de netwerkkosten volgend jaar omlaag. Ook dit jaar was er een daling van de netwerkkosten.
    Complexe financi?le administratie

    De fouten die ACM heeft geconstateerd worden veelal veroorzaakt door de complexe financi?le administraties van netbeheerders. Er moet een duidelijkere administratie komen. Zo kan worden voorkomen dat bepaalde kostenposten onterecht worden doorberekend in het tarief van bedrijven en consumenten. ACM gaat hierover in gesprek met netbeheerders.
    Energie vergelijken

    Op Overstappen.nl blijf je op de hoogte van het laatste nieuws over energie. Ook voor overstappen van energieleverancier ben je bij ons aan het juiste adres. Vul je verbruik in onze energievergelijker in en je vindt eenvoudig de goedkoopste energieleverancier. Stap over via de overstapservice en bespaar!

    bron: >>LINK<<
  10. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Ik zat al bij een goedkope leverancier (Greenchoice), ben overgestapt vanwege de kadobon naar een andere leverancier (EnergieDirect) en betaal daar een euro meer per maand. Totale winst is voor mij 88 euro. Leuk zo vlak voor de feestdagen. Volgend jaar kijken we wel weer.

    Waar je ook naar toe overstapt: doe geen Nederlandse Energie Maatschappij. Kost je altijd meer geld.

    Oh en als je prijzen vergelijkt doe dit dan zonder de welkomstpremie. En kies niet voor zoveel jaar vast.
  11. Inzicht kosten netbeheer.
    De kosten van dit overzicht betreft 2014, 2015 is nog niets over te vinden.
    Ik krijg het overzicht helaas niet gekopieerd, daarvoor moet even op onderstaande link klikken:

    Overzicht kosten netwerkbeheerders Nederland
    Consumind.nl heeft de netwerkkosten van de netwerkbeheerders voor u in kaart gebracht welke
    actief zijn in Nederland. De netwerkbeheerder is regiogebonden. U heeft dus zelf niet de keuze
    voor een netwerkbeheerder

    Dit overzicht is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:
    -Jaarlijkse kosten welk gelden per 1 januari 2014
    -Kosten van een electriciteitsaansluiting t/m 3 x 25 amp?re
    -Kosten van een gasaansluiting van een G4/ G6 aansluiting met een capaciteit van 500 m3 tot
    4.000 m3
    Bron: de tarieven zijn te vinden op de websites van de netwerkbeheerders

    Bron: >>LINK<<
  12. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Op vergelijkingssites worden die netwerkkosten altijd getoond.
Terug naar de lijst