Zwanger en geen contractverlenging, kan dat zomaar?

Zwanger en geen contractverlenging, kan dat zomaar? 

Onderwerp van Peppie69

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. MIjn dochter (19) is zwanger.
    Zij werkt op dit moment 26 uur per week bij een supermarkt en volgt een (interne) MBO3 opleiding voor verkoopmedewerker. Die opleiding duurt normaal 3 jaar, zij heeft 'm in een jaar gedaan (doet in maart examen). De opleiding wordt betaald door haar werkgever, die van haar een inspanningsverplichting eist: Als ze binnen een bepaalde tijd haar ontslag indient, zal ze de opleidingskosten moeten terugbetalen.
    Ze functioneert uitstekend, krijgt steeds meer verantwoordelijkheden, heeft opslag gekregen, is zeer flexibel en ze wil ondanks haar zwangerschap meer uren gaan werken (ze heeft het geld hard nodig). Ze is in september uitgerekend, haar arbeidscontract loopt af in augustus. Vandaag heeft ze te horen gekregen dat ze er rekening mee moet houden dat haar contract niet wordt verlengd. Waarom niet? Juist, vanwege haar zwangerschap. Men is bang dat ze minder flexibel inzetbaar zal zijn.
    Kan dit zomaar? Wat zijn haar rechten?
  2. Bericht van elly69 is op 26-07-2015 om 19:51:34 uur verwijderd door elly69.

    Reden: verwijderen

     
  3. jellehl
    Geregisseerd...

    Toon alleen de berichten van jellehl
    Dat hangt sterk af van de arbeidsovereenkomst die ze nu heeft. Ik vermoed dat deze cao van toepassing is. >>LINK<<
  4. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    Wat een ongelooflijke tegenvaller!

    Je bent als werkgever echter niet verplicht een tijdelijk contract te verlengen. Het contract eindigt 'gewoon' van rechtswege.
    Sinds de nieuwe Wet Werk en Zekerheid moet een tijdelijk contract wel worden opgezegd.
    En als ze langer dan 2 jaar werkt heeft ze recht op een transitievergoeding
    Het hoeveelste contract is dit?

    Jouw dochter zal vermoedelijk gedurende haar zwangerschapsverlof zonder werk komen: WW komt pas na haar bevallingsverlof aan bod. Gedurende haar verlof valt ze onder de WAZO
  5. Dit is wat ik er in de gauwigheid over heb gelezen. Ik weet niet of deze tekst verouderd is, dus laat het me weten als het wel zo is:

    Kan je contract niet worden verlengd omdat je zwanger bent?
    Evenmin. Van Duyneveldt-Franken: ?Als je een tijdelijk contract hebt dat tijdens je zwangerschapsverlof afloopt, hoeft je werkgever dat niet te verlengen. Maar het feit dat je zwanger bent mag daar niet de reden voor zijn. Als duidelijk is dat je zwangerschap wel de reden is van de be?indiging van je contract, dan maakt je werkgever zich schuldig aan discriminatie door daarmee onderscheid te maken tussen mannen en vrouwen. Dat is volgens de Grondwet verboden en komt ook terug in onder meer het Burgerlijk Wetboek en de Wet Gelijke Behandeling.?

    Wat kun je doen als je vermoedt dat je contract niet is verlengd omdat je zwanger bent?
    Moonen: ?Als je vermoedt dat de reden dat je contract niet wordt verlengd is dat je zwanger bent, is het goed om het gesprek met de werkgever aan te gaan. Wellicht beseft een werkgever niet dat de financi?le loondruk van een zwangerschap wel meevalt .'

    En wat als de werkgever niet vatbaar is voor bovenstaand argument? ?
    Als de werkgever aangeeft niet te willen verlengen vanwege je zwangerschap, zou je kunnen vragen dat te bevestigen op papier. Zo kun je onderbouwen dat het niet aangaan van de overeenkomst om reden van zwangerschap is. Vervolgens kun je via een aangetekende brief zelf het ontslag vernietigen. Dit moet binnen zes maanden gebeuren. Als een overeenkomst door een werknemer terecht wordt vernietigd, duurt de arbeidsovereenkomst gewoon voort.?

    En als je werkgever niet toe wil geven dat de contractverlenging niet doorgaat vanwege je zwangerschap?
    Moonen: ?Dan heb je natuurlijk een bewijsprobleem. Een werkgever zal doorgaans melden niet te verlengen wegens functioneren of wegens andere omstandigheden. Het is dus zaak om die reden duidelijk boven tafel te krijgen. En als die reden de zwangerschap blijkt te zijn, kan de zaak aan de kantonrechter worden voorgelegd.?

    Hoe sterk sta je voor de kantonrechter?
    Moonen: ?Als je als werknemer voldoende feiten aanvoert, zal de rechter aan de werkgever vragen om bewijzen van het tegendeel aan te voeren. Dat wordt dan voor een werkgever een ingewikkelde kwestie. Stel je voor, er is een klein bedrijf dat een zwangere secretaresse altijd goed heeft beoordeeld en haar contract plotseling niet verlengt en vervangt door een andere secretaresse. Dan wordt het voor de werkgever vrij lastig om te bewijzen dat het contract niet is verlengd om andere redenen dan zwangerschap. Dat ligt anders wanneer allerlei serieuze functioneringsgesprekken zijn gevoerd en de werkgever al een tijd ontevreden is.?

    Dit stemt mij toch enigszins hoopvol, maar als ik jullie reacties lees, ben ik misschien wel wat na?ef...?
  6. @Cleo ... ze werkt sinds augustus 2014 in deze vestiging. Dus nu loopt haar eerste contract.
  7. jellehl
    Geregisseerd...

    Toon alleen de berichten van jellehl
    Nogmaals .... probeer eerst weer te geven wat voor soort arbeidsovereenkomst ze nu heeft.

    Een gewone arbeidsovereenkomst.
    Een stage overeenkomst
    Een leer - arbeidsovereenkomst
  8. Ze heeft een gewone arbeidsovereenkomst Jellehl
  9. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    Het artikel heeft het specifiek over zwangerschap
    Als ik jouw eerste bericht lees gaat t bij haar werkgever specifiek over 'straks als ze moeder is'

    Ik zou zeker een gesprek aangaan: waar zijn ze bang voor? En zijn er constructies denkbaar waarbij t wel mogelijk is om..? Desnoods een half jaar-

    Het nadeel is dat de eerste 2 maanden vh nieuwe contract verlof is.. En je nag nog maar 2 jaar tijdelijke ctrcten hebben voor t vast wordt

    Praten dus- open en vanuit oplossingen redenerend
  10. jellehl
    Geregisseerd...

    Toon alleen de berichten van jellehl
    Dan is de tekst van Cleo van toepassing, haar zwangerschap maakt daar geen uitzondering op.
  11. Oke... duidelijk verhaal, hoe wrang ook.
    Dank voor jullie input, we zullen het gesprek aan moeten gaan en misschien ook nog even binnenstappen bij het juridisch loket.
  12. elly69
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van elly69
    @Peppie in reactie op jouw artikelen hierboven:
    Waarschijnlijk is het tijdelijk contract met die einddatum in augustus ingegaan op een moment voordat de werkgever en sowieso je dochter wisten dat ze zwanger was. Die einddatum is toen opgemaakt in het contract.
    De reden van afloop is dus niet de zwangerschap, nee dat openbaarde zich later. Iedereen (werkgever werknemer) wist vanaf het moment dat het contract is ondertekend dat het in augustus af zou lopen.
    In die zin sta je niet sterk met aanvoeren dat het ontslag vanwege zwangerschap is.
    De werkgever zal in een zaak zeggen: Nee zwangerschap is niet de reden, kijk maar rechter: op datum x vorig jaar tekende mevrouw zelf dat ze wist dat het af zou lopen in augustus. Dat wij toevallig in februari hoorden dat ze zwanger was?dat heeft niets met ons besluit te maken.
    Helaas gaat dit niet op.
Terug naar de lijst