Hoger opgeleiden sneller afgekeurd voor werken?

Hoger opgeleiden sneller afgekeurd voor werken? 

Onderwerp van XXX

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
    Bericht van Dion is op 09-09-2014 om 09:48:33 uur verwijderd door Dion.

    Reden: dubbel

     
  1. Wim
    Abonnee sinds 12.01.2008

    Toon alleen de berichten van Wim
    quote:
    Dit schreef Dion


    De WAO is afgeschaft, dus daar komt sowieso niemand meer voor in aanmerking.


    Dit is niet helemaal waar. Indien er uitval is uit dezelfde ziekteoorzaak (als waarvoor WAO werd toegekend), en deze uitval is binnen 5 jaar na intrekking van de WAO, dan kan er direct WAO worden toegekend op grond van de Wet Amber. Deze situaties komen in de praktijk nog steeds voor.
  2. dileila
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van dileila
    quote:
    Dit schreef loezepoes

    Toch alleen maar fijn als er passend werk voor je wordt gevonden?

    Nou, dat hangt er van af denk ik.

    Ik kan alleen maar uit eigen omstandigheden spreken . Heb echt geen idee wat er met mij gaat gebeuren straks. Eind dit jaar zal ik worden herkeurd.
    Heb altijd op nul uren contract gewerkt.....minimum loon. Vond mijn werk zo leuk dat ik daar tevreden mee was.
    Ik verdiende liever minimum loon met maximaal plezier dan meer geld en het niet zo naar mijn zin hebben in mijn werk .Daarom heb ik nooit een andere constructie geambieerd.

    En nu dus uitgeschakeld.

    De WAO bestaat niet meer.

    Ik kan mijn rechterarm nog gewoon gebruken maar de energie is uit mijn lijf omdat mijn linkerkant gevuld met lood voelt. Daar word ik erg vermoeid van.

    Word ik dan voor mijn rechterkant goedgekeurd? Doppen op flessen draaien aan de lopende band? Smile

    WIA is toch aanvulling van loon op werk wat je wel kan doen?

    Wat betekend dat eigenlijk voor mij?

    Ik maak mij toch wel zorgen. Kom ik dan in de bijstand ofzo?
  3. Carla-S
    🗿🗿🗿🗿

    Toon alleen de berichten van Carla-S
    quote:
    Dit schreef Vogeltje


    Is eigenlijk niet eerlijk toch?
    Stel iemand heeft dezelfde klachten als jij hebt alleen staat zij hoger op de arbeidsladder. Zij wordt na 2 jaar ziek zijn zonder problemen afgekeurd omdat er met haar inkomen geen ander passend werk voor haar te vinden is. Jij hebt minimum inkomen en komt niet in aanmerking voor de WIA en moet door blijven gaan met zgn passende arbeid tot je er dood bij neer valt.



    Iemand die bruto 200.000 euro verdiende in goede gezondheid en voor een WIA in aanmerking gaat komen, ziet zijn/haar inkomen dalen met 75%
    omdat de maximum uitkering rond de 51.000 euro ligt.

  4. XXX
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van XXX

    quote:
    Dit schreef loezepoes

    Toch alleen maar fijn als er passend werk voor je wordt gevonden?



    Dat bedoel ik ook niet. Maar gaat mij er om dat het voor iemand met hogere opleiding dus ook inkomen makkelijker is om in de WIA te komen of te blijven omdat er voor hun hoge inkomen slecht passende arbeid te vinden is. Terwijl iemand anders die minimuminkomen had en het eigen werk niet meer kon doen wel moet werken omdat er voor het geld dat zij eerder verdiende wel passende baantjes te vinden zijn.

    Dat voelt toch niet echt eerlijk.
  5. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Carla-S
    Iemand die bruto 200.000 euro verdiende in goede gezondheid en voor een WIA in aanmerking gaat komen, ziet zijn/haar inkomen dalen met 75%
    omdat de maximum uitkering rond de 51.000 euro ligt.


    Dat is het maximum loon, waarover WIA wordt toegekend. De maximum uitkering is 75% van ? 50.853 (2013) = ? 38.140, wat neerkomt op ruim ? 2.900 per maand.
    In jouw voorbeeld is het inkomensverlies dus ruim 80%.

    Verder is er geen pensioenopbouw vanuit de WIA, hoewel de meeste pensioenregelingen wel premievrij voortgezet kunnen worden.

    Overigens kun je het WIA-gat aanvullend verzekeren.
    9 sep '14 - 10:11:19 / 9 sep '14 - 10:42:33
  6. Carla-S
    🗿🗿🗿🗿

    Toon alleen de berichten van Carla-S
    Dat is toch wel sneu voor die mensen, 2900 euro bruto per maand
  7. loezepoes
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van loezepoes
    quote:
    Dit schreef dileila

    . Vond mijn werk zo leuk dat ik daar tevreden mee was.
    Ik verdiende liever minimum loon met maximaal plezier dan meer geld en het niet zo naar mijn zin hebben in mijn werk .Daarom heb ik nooit een andere constructie geambieerd.

    Plezier hebben in je werk is het allerbelangrijkste.

    Maar vaak hoor je mensen dat zeggen: Liever minimumloon en plezier dan meer geld en geen plezier in werk

    Vreemd, want nu lijkt het net of mensen die goed verdienen geen plezier hebben in hun werk

    Persoonlijk zou ik als ik het minimumloon zou verdienen, toch echt op zoek gaan naar een baan die beter verdient, en die ook leuk is.
    Want die combi is heel goed mogelijkSmile
  8. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    quote:
    Dit schreef Carla-S
    Dat is toch wel sneu voor die mensen, 2900 euro bruto per maand


    Als je leven is ingericht op bijv 6000 per jaar is dat best sneu ja
  9. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    quote:
    Dit schreef Vogeltje


    Dat bedoel ik ook niet. Maar gaat mij er om dat het voor iemand met hogere opleiding dus ook inkomen makkelijker is om in de WIA te komen of te blijven omdat er voor hun hoge inkomen slecht passende arbeid te vinden is.

    Terwijl iemand anders die minimuminkomen had en het eigen werk niet meer kon doen wel moet werken omdat er voor het geld dat zij eerder verdiende wel passende baantjes te vinden zijn.Dat voelt toch niet echt eerlijk.



    Het voelt niet eerlijk dat er meer passend werk is dan voor iemand met een hoger inkomen/hogere opleiding?
    Wat is de oneerlijkheid dan? Dat je arbeid moet verrichten?

    Zie t maar zo - die ander hoeft dan weliswaar misschien niet te werken - maar heeft dan weer een inkomensterugval om U tegen te zeggen...
  10. dileila
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van dileila
    quote:
    Dit schreef loezepoes

    Plezier hebben in je werk is het allerbelangrijkste.

    Maar vaak hoor je mensen dat zeggen: Liever minimumloon en plezier dan meer geld en geen plezier in werk

    Vreemd, want nu lijkt het net of mensen die goed verdienen geen plezier hebben in hun werk

    Persoonlijk zou ik als ik het minimumloon zou verdienen, toch echt op zoek gaan naar een baan die beter verdient, en die ook leuk is.
    Want die combi is heel goed mogelijkSmile


    Ik was tevreden. Smile

    Maar geen rekening gehouden met wat er uiteindelijk allemaal gebeurd is.
  11. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef Cleo



    Het voelt niet eerlijk dat er meer passend werk is dan voor iemand met een hoger inkomen/hogere opleiding?
    Wat is de oneerlijkheid dan? Dat je arbeid moet verrichten?

    Zie t maar zo - die ander hoeft dan weliswaar misschien niet te werken - maar heeft dan weer een inkomensterugval om U tegen te zeggen...

    Ja, inderdaad..
Terug naar de lijst