OV-pas

OV-pas 

Onderwerp van leeuwin70

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    De oude chipkaart gisteren opgezegd bij de Primera via het oplaadpunt.

    En de nieuwe OV-pas net binnen.

    Snel geregeld. Smile
  2. Jans
    _________

    Toon alleen de berichten van Jans
    quote:
    Dit schreef Carla-S


    Meer info

    >>LINK<<

    Niet onbelangrijk: "Heb je een NS-abonnement, studentenreisproduct of NS-business Card? Dan kun je nog niet overstappen, aangezien deze reisproducten nog niet beschikbaar zijn op de nieuwe OV-pas."
  3. Carla-S
    Reiziger 🌎

    Toon alleen de berichten van Carla-S
    quote:
    Dit schreef Jans

    Niet onbelangrijk: "Heb je een NS-abonnement, studentenreisproduct of NS-business Card? Dan kun je nog niet overstappen, aangezien deze reisproducten nog niet beschikbaar zijn op de nieuwe OV-pas."


    Klopt
    All Go bussen hier accepteren sinds 01-01-26 de OV chipkaart niet meer. Nu heb ik dus beideSmile
  4. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Ja maar hoe dan ook je moet actie ondernemen.

    Je ov-chipkaart doet het straks niet meer.



    Een nieuwe OV-pas kost zes euro en het is de bedoeling dat iedere reiziger die een fysieke pas wil blijven gebruiken deze uiterlijk eind 2027 in huis heeft. Dan wordt de OV-chipkaart namelijk niet meer geaccepteerd.
  5. Yaris
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Yaris
    quote:
    Dit schreef Carla-S


    Meer info

    >>LINK<<


    Dank je. Ben benieuwd of ik er zelf nog bericht over krijg.
    Wel lullig dat je voor een nieuwe pas weer moet betalen, terwijl ik dat 2,5 jaar geleden ook al moest (elke 5 jaar).
  6. Colly
    amo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Colly
    quote:
    Dit schreef Yaris


    Dank je. Ben benieuwd of ik er zelf nog bericht over krijg.
    Wel lullig dat je voor een nieuwe pas weer moet betalen, terwijl ik dat 2,5 jaar geleden ook al moest (elke 5 jaar).


    Je hebt tot eind 2027 met deze pas, dus de schade valt mee. 😉
  7. Agnes
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Agnes
    quote:
    Dit schreef Yaris


    Dank je. Ben benieuwd of ik er zelf nog bericht over krijg.
    Wel lullig dat je voor een nieuwe pas weer moet betalen, terwijl ik dat 2,5 jaar geleden ook al moest (elke 5 jaar).


    Als je een abonnement hebt erop, hoef je niet te betalen, dan krijg je vanzelf bericht en een nieuwe pas toegestuurd (staat in de link)
  8. Yaris
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Yaris
    quote:
    Dit schreef Colly


    Je hebt tot eind 2027 met deze pas, dus de schade valt mee. 😉


    Hahaha, ja, klopt. Beetje principekwestie Smile
  9. Carla-S
    Reiziger 🌎

    Toon alleen de berichten van Carla-S
    quote:
    Dit schreef Yaris


    Dank je. Ben benieuwd of ik er zelf nog bericht over krijg.
    Wel lullig dat je voor een nieuwe pas weer moet betalen, terwijl ik dat 2,5 jaar geleden ook al moest (elke 5 jaar).


    Gewoon digitaal doen
  10. Sheeba
    😎 Just be You 😎

    Toon alleen de berichten van Sheeba
    quote:
    Dit schreef Agnes


    Als je een abonnement hebt erop, hoef je niet te betalen, dan krijg je vanzelf bericht en een nieuwe pas toegestuurd (staat in de link)


    Precies.
  11. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef Carla-S


    Klopt
    All Go bussen hier accepteren sinds 01-01-26 de OV chipkaart niet meer. Nu heb ik dus beideSmile


    De apparatuur in die bussen herkennen het abonnement op jouw OV-Chipkaart niet meer, want men heeft nieuwe abo's voor de OV-pas uitgedacht,

    De OV chipkaart werkt gewoon in die bussen wanneer men ervoor kiest om op saldo te reizen. Dat is, afhankelijk van je reisafstand, wel de duurdere variant natuurlijk.

    quote:
    (..)Onze OV-chipkaartabonnementen stoppen daarom binnenkort. Daarvoor in de plaats zijn er nieuwe OV-pay abonnementen. Extra fijn: een OVpay abonnement hoef je niet meer op te halen bij een automaat. Ga voor gemak en stap daarom nu over op OVpay, zodat je ook in 2026 met een abonnement bij ons kan reizen. Je kan nog wel op saldo reizen met je OV-chipkaart in Almere. (..)


    >>LINK<<

    In meerdere vervoersconcessies zijn er aanpassingen aan abonnementen gedaan i.v.m. introductie OV-pay.
    In Rotterdam rijdt er nu een reclame tram voor.
  12. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Stukje in de Kassa nieuwsbrief.

    Eind 2027 houdt de huidige ov-chipkaart op te bestaan omdat de techniek achter de pas verouderd is. Eén van de alternatieven is de ov-pas van OVpay, die sinds kort verkrijgbaar is in alle Primera-winkels. Hoe verschilt OVpay ten opzichte van de huidige ov-chipkaart? En waar moet je zoal rekening mee houden als je overstapt?

    De ov-chipkaart in de huidige vorm verdwijnt eind 2027. Ter vervanging is er OVpay. Wie gebruik maakt van het openbaar vervoer, kan vanaf dat moment alleen inchecken via één van de betaalmogelijkheden die OVpay biedt. Er is een fysieke OVpay-pas, maar je kunt ook inchecken met je bankpas, creditcard of smartphone.

    Reizigers die nu nog een ov-chipkaart hebben, moeten uiteindelijk dus overstappen op OVpay. Maar wanneer dat precies kan, is afhankelijk van jouw gebruikelijke betaalwijze, jouw eventuele reisproducten, jouw eventuele abonnementsvorm én van welke (al dan niet regionale) vervoerder(s) je gebruikmaakt.

    1. Waarom moet de ov-chipkaart verdwijnen?
    De huidige ov-chipkaart – die sinds 2007 bestaat – is in technisch opzicht gedateerd. Smartphones stonden ten tijde van de uitrol nog in de kinderschoenen en van contactloos betalen was indertijd ook nog geen sprake.

    De techniek achter OVpay is dan ook wezenlijk anders dan de techniek achter de ov-chipkaart. Belangrijkste verschil: bij de ov-chipkaart staan jouw gegevens opgeslagen op de pas zelf, bij de nieuwe pas van OVpay worden jouw gegevens – inclusief abonnement – gekoppeld aan een online account.

    2. Wat is er wezenlijk anders aan OVpay?
    Bij de huidige ov-chipkaart staan je gegevens – zoals het type abonnement en je saldo – op de pas zelf. Dat houdt onder meer in dat je je saldo periodiek moet opwaarderen via een kaartautomaat. Bij OVpay hoeft dat niet meer. Deze pas is gekoppeld aan een online account en je saldo opwaarderen kun je dan ook online doen.

    Ook kun je via OVpay een notificatie krijgen als je bent ingecheckt of uitgecheckt. Keertje vergeten in- of uit te checken? Dan kun je dat via OVpay corrigeren. Ook een reisoverzicht kun je via OVpay opvragen. En eventuele kortingsproducten of abonnementen voeg je toe via je OVpay-account.

    3. Komt er een digitale variant van OVpay?
    De ov-pas van OVpay is momenteel alleen in fysieke vorm verkrijgbaar. Deze kun je sinds een week of twee bij alle Primera-winkels kopen. Voor een fysieke pas betaal je 6 euro en deze pas blijft vijf jaar geldig. Dat is iets goedkoper dan de huidige ov-chipkaart, want deze kost 7,50 euro en is eveneens vijf jaar geldig.

    Op termijn komt er óók een digitale variant van de pas van OVpay. Deze kun je dan gebruiken via de Wallet van je smartphone. Het is de bedoeling dat de digitale pas drie euro gaat kosten.

    4. Mijn ov-chipkaart verloopt binnenkort, wat moet ik doen?
    Een groot pluspunt van de huidige ov-chipkaart is dat je dezelfde pas bij verschillende vervoerders kunt gebruiken. Dat is tegelijkertijd óók een uitdaging voor een soepele overgang naar OVpay, want niet iedere vervoerder is op hetzelfde moment volledig klaar voor de definitieve overstap.

    Een aantal ov-aanbieders heeft inmiddels al abonnementen beschikbaar voor de ov-pas van OVpay, maar dat geldt niet voor iedereen. De NS kan producten zoals de NS Business Card, de NS Flex-abonnementen, de ov-fiets, het studentenreisproduct en de P+R-korting bijvoorbeeld nog niet aanbieden via OVpay.

    Momenteel is OVpay in ieder geval geschikt voor mensen die in het openbaar vervoer (trein, tram, metro en bus) reizen tegen het volle tarief. Ook is het mogelijk om leeftijdskorting voor bus, tram en metro toe te voegen aan je OVpay-account.

    Als jij vaak gebruik maakt van het ov van een bepaalde (regionale) vervoerder, kun je het beste even kijken of deze vervoerder inmiddels al abonnementen en kortingsproducten aanbiedt via OVpay. Dit kan per vervoerder en zelfs per regio verschillen, dus dat kun je het beste bij de individuele ov-aanbieders controleren.

    Ook kun je gebruikmaken van de Overstaphulp die OVpay biedt. Daarnaast staat er op de website van OVpay een overzicht van de verschillende producten die momenteel wél of (nog) niet beschikbaar zijn voor de pas van OVpay en de betaalpas:




    5. Kan ik ook betalen met mijn bankpas?
    Wie geen ov-chipkaart heeft of wilt, kan sinds 2023 ook betalen met de bankpas. Dit geldt in ieder geval voor mensen die reizen tegen het volle tarief, want er kan geen kortingsproduct aan je bankpas worden gekoppeld.

    Datzelfde geldt voor abonnementen. Betalen met je bankpas heeft momenteel eigenlijk alleen zin als je reist tegen het volle tarief en de betaling direct na de rit plaatsvindt: bij het uitchecken wordt het verschuldigde bedrag voor de reis dan van je rekening gehaald. Wil je gebruik maken van een abonnement of kortingsproduct van een (regionale) vervoerder? Dan moet je wel een OVpay-account maken om van je abonnement of kortingsproduct gebruik te kunnen maken.

    Heb je bijvoorbeeld een NS-abonnement dat maandelijks achteraf per factuur wordt voldaan? Of heb je een kortingsproduct of een studentenreisproduct? Dan is OVpay op dit moment nog niet geschikt, omdat niet alle ov-vervoerders qua abonnementen en overige reisproducten klaar zijn voor OVpay (zie vraag 4).

    Daarom kun je beter gebruik maken van je huidige ov-chipkaart tot je te horen krijgt dat je kunt overstappen naar OVpay. Met je bankpas betaal je namelijk het volledige tarief.

    6. Krijg ik de nieuwe pas van OVpay automatisch toegestuurd?
    Dat is afhankelijk van de vervoerder en van jouw type pas. Heb je bijvoorbeeld een anonieme ov-chipkaart? Dan moet je zelf een vervangende pas van OV-pay regelen. Overigens kun je óók een anonieme pas van OV-pay krijgen waarvan je het saldo indien gewenst met contant geld kunt opwaarderen.

    Wie een betaald abonnement heeft bij de NS, krijgt op een zeker moment een nieuwe pas van OVpay opgestuurd. Daar krijg je vanzelf een bericht over.

    7. Wat moet ik doen met het saldo op mijn oude ov-chipkaart?
    Als jij overstapt van de huidige ov-chipkaart naar de nieuwe pas van OVpay, wat moet je dan doen met het saldo op je oude pas? Wordt dat automatisch overgezet? Of kun je dat zelf doen?

    Helaas kun je het saldo van de oude ov-chipkaart niet worden overgezet naar de nieuwe ov-pas. Wat je wél kunt doen, is een aanvraag indienen om het tegoed van je oude pas terug te laten storten. Dat kun je doen via de website OV-chipkaart.nl. Je vult je kaartnummer, de vervaldatum, je rekeningnummer (IBAN) en je mailadres in en het resterende saldo wordt teruggestort. Voor zakelijke abonnementen gaat dit via je werkgever.





    >>LINK<<

Terug naar de lijst