In verband met de toekomstige wijziging van mijn financiële status de volgende vraag:
Budgetteren jullie?
En hoe?
En waar te beginnen?
Ik heb geen spreadsheet (vies woord alleen al) en gebruik geen excel (zo heet dat toch?)...
Dus alstublieft in lekentaal
Ik volg inmiddels Gierige Gerda op facebook en luister naar haar podcasts.
Het meeste vind ik erg logisch.
Ook het Nibud heb ik bezocht. Ook de tips die ik daar lees zijn erg logisch.
Maar na een flauwe opmerking bedacht ik me dat ik maar eens naar mijn financiën moet kijken.
Dus tips graag
-
5 nov '21 - 05:39:08
-
-
Ik heb een overzicht gemaakt van alle inkomsten en uitgaven. Voor meerdere jaren ivm kinderen die straks 18 worden. Ik weet al wat ik dan ga missen voor inkomsten en heb een overzicht met mogelijkheden ter compensatie gemaakt.
Maar ik houd niet exact elke dag bij wat in en uit gaat. Ik geef nooit meer uit dan wat er binnen komt. En ik spaar. -
Ik heb een (word-)bestand waarin alle betalingen staan die niet elke maand terugkomen. Zoals de jaarlijkse inentingen voor de kat, het abonnement van de bieb of de aankoop van mijn contactlenzen. Dat kostte even tijd om te maken, en ik werk dat ook regelmatig bij.
Elke maand combineer ik de vaste lasten (huur, energie, netflix, eten enz.) met die incidentele uitgaven. Dan weet ik wat er over blijft (of wat ik tekort kom). Als ik geld over heb, zet ik dat opzij voor de maanden waarin ik tekort kom.
-
Ik ben na mijn scheiding gaan budgetteren in Excel en doe dat nog steeds. Ik doe dat per jaar en heb voor elke maand een tabblad. Op elk tabblad heb ik een kolom voor de inkomsten en voor de vaste uitgaven (daar zit ook een vast spaarbedrag in) en daarnaast heb ik de variabele uitgaven nog gesplitst (wissel daar onderling wel eens met bedragen).
Heb ik aan het eind van de maand over kijk ik of ik er iets leuks mee doe of dat ik het naar de spaarrekening over maak. Heb ik aan het eind van de maand te kort schrijf ik dat bedrag af bij de volgende maand of van mijn spaarrekening.
Wat ik op mijn spaarrekening heb staan heb ik ook nog opgesplitst.
Eens in de zoveel tijd ga ik even zitten om het in Excel in te vullen. -
Als vrijwilliger Hulp Bij Financiële Zorgen van de gemeente gebruiken wij een document maand begroting. Je vult in wat erin komt en wat eruit gaat. Onder de streep houd je een bedrag per maand over.
Zaken die je op jaar basis betaald deel je door twaalf en reserveer je.
Wij adviseren dat zodra je salaris/uitkering binnenkomt 10% daarvan apart te zetten.
Hiermee krijg en houd je overzicht.Bijlage: Word-bestand
Een Word-bestand kan een virus bevatten. Openen op eigen risico. -
Ik heb de Dyme-app en daar wordt alles gecategoriseerd. Heel al en toe een vraag waar een bepaald bedrag onder valt.
Ik kan op de app meteen zien wat mijn vaste lasten zijn en ik zie ook wat er de komende dagen wordt afgeschreven van mijn bankrekeningen.
De app is gratis. En zonder spam of reclame. -
-
-
quote:
Dit schreef Kilroco
Ik ben volledig digitaal.
Maar ik heb een schrift gepakt. Bij mij was zelf opschrijven erg confronterend. En werkte erg goed. Want ik hield iedere maand een week over (zonder geld).....
Herkenbaar. Wat ook goed werkt, is het geld voor de weekboodschappen vooraf pinnen, en betalingen cash doen. Dan zie je letterlijk wat je uitgeeft en hoeveel je nog beschikbaar hebt. En op = op. Is door de coronamaatregelen even wat onhandiger geworden, maar ik ben daar inmiddels wel weer mee begonnen. -
Ik heb rekeningen bij de ASN, een betaal- en een spaarrekening. ASN houdt een kasboekje bij, waarbij je je uitgaven kan categoriseren. Bij de spaarrekening kun je spaarpotjes instellen. Zo heb ik bijvoorbeeld een spaarpotje "Voorraad", waar ik geld van overboek naar de betaalrekening als ik bijvoorbeeld meer producten in de aanbieding koop en als voorraad houd. Dat vul ik dan weer wekelijks aan met het bedrag wat ik er wekelijks aan zou besteden.
Bijvoorbeeld online schapenvetbonbons voor de hond, daar koop ik meteen 10 doosjes van. 50 euro drukt teveel op mijn boodschappen budget, dus ik vul dat aan vanaf mijn spaarpotje Voorraad. Dan reken ik uit wat ik daar wekelijks van gebruik en maak dat automatisch over naar mijn spaarrekening, zodat mijn spaarpotje weer wordt aangevuld. -
Wat Erwin zegt in je bankapp kan je ook spaarpotjes aanmaken.
En inderdaad je boodschappen geld contant betalen elke week
een vast bedrag pinnen ervoor ( Of maand)
En ik heb ooit een cursus gevolgd van Stichting Knip.
Ze geven ook E-learning online
Misschien zit er ook zoiets bij jou in de buurt??
Succes.