Ziek in de bijstand

Ziek in de bijstand  

Onderwerp van Singa

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Singa
    Aboja

Toon alleen de berichten van Singa
    Daarover is afgelopen vrijdag een nieuwe Kamerbrief verschenen.
    Wat een puinbak voor toch al niet te benijden mensen.

>>LINK<<
    Kamerbrief

>>LINK<<

>>LINK<<
    Artikelen NRC

>>LINK<<
    Boek ‘Te gek voor woorden’
    Plaatje
  2. Dion
    Scribo ergo sum

Toon alleen de berichten van Dion
    We hebben toch al een voorziening voor mensen die niet kunnen werken de Wajong.
    Snap niet waarom er dan weer een nieuwe uitkering bij zou moeten komen.
  3. Nova
    Positief blijven !

Toon alleen de berichten van Nova
    quote:
    Dit schreef Dion
    We hebben toch al een voorziening voor mensen die niet kunnen werken de Wajong.
    Snap niet waarom er dan weer een nieuwe uitkering bij zou moeten komen.

Wajong is voor mensen die voor hun 18e of tijdens een studie een ziekte of handicap hebben. Door deze ziekte of handicap hebben zij al op jonge leeftijd een arbeidsbeperking. Zij hebben recht op Wajong als ze aan de voorwaarden voldoen.

>>LINK<<
  4. Singa
    Aboja

Ik denk dat ze het ook hier weer moeten hebben van nadenkende ambtenaren, niet?
    Maatwerk, individuele beoordeling. Nieuw schandaal ala KOT toeslagen in de praktijk dan maar proberen te voorkomen.
    Gedogen.
    Lekker, als bijstandsgerechtigde, die willekeur, afhankelijkheid en vooral wel of geen geluk.
    Meer kan deze overheid kennelijk (te vaak structureel) niet bieden.
  5. Bericht van Geanna is op 07-07-2025 om 12:03:47 uur verwijderd door Geanna.

Reden: ... 🌸

6. Singa
    Aboja

Over cijfers zijn ze wel redelijk zeker.
    (Her)beoordelingen is door het gebrek aan verzekeringsartsen ook hier een ander verhaal.
    Dit gaat over ongeveer honderdduizend mensen.
    Die meer rust en minder willekeur gunstig zouden kunnen gebruiken.
    Laten we het over niet bijstand, maar de uwv aanvragers maar even niet hebben. Dat is ook een grote toestand natuurlijk. Die ons enorm veel geld gaat kosten. Zo bekeken is deze bijstandscategorie klein bier.

Ik heb niet echt reden niet te geloven dat ongeveer een kwart van bijstandsgerechtigden echt niet kan werken, lange tijd of zelfs voor altijd niet. Ik denk dat gemeenten dat heel goed weten. Maar wel een beetje eng, dat ze dit zelf maar bepalen.
    Plaatje
  7. Tinus
    Wees jezelf!!

Toon alleen de berichten van Tinus
    Moet er een nieuw systeem komen? Of is wat meer vrijheid voor de sociale diensten in de uitvoering ook een oplossing?
  8. Piep
    Toon alleen de berichten van Piep
    quote:
    Dit schreef Tinus
    Moet er een nieuw systeem komen? Of is wat meer vrijheid voor de sociale diensten in de uitvoering ook een oplossing?

100% dit. Mits met kaders om willekeur te voorkomen
  9. Singa
    Aboja

quote:
    Dit schreef Tinus

Ik vrees dat dit in de praktijk al lang de oplossing is. Terwijl die ambtenaren opleidingen als sociaal werk, rechten enzo hebben meegenomen. Top maar medische kennis ontbeert. En zo moet het ook zijn. En zo heb je als uitkeringsgerechtigde dus altijd dat zwaard boven je hoofd hangen. Geen zekerheid.
  10. jellehl
    Geregisseerd...

Toon alleen de berichten van jellehl
    PvdA en VVD hebben ooit geprobeerd zwart en wit samen te voegen zonder dat het grijs werd - onder Jette Kleinsma kwam er de Participatiewet. Die heeft vanaf het begin de genoemde gebreken vertoond. Het is de vervanger van wetgeving die al op gemeentelijk niveau werd uitgevoerd, behoudens het deel dat uit de Wajong is overgenomen. Minister van Gennep (CDA, Rutte IV) heeft al reparatiewetgeving aangekondigd.. maar zij heeft dat werk nooit kunnen afmaken. Het programma EenVandaag heeft terecht vaak aandacht besteed aan schrijnende gevallen binnen deze wetgeving. Dat er wat gebeuren moet is duidelijk.
  11. Singa
    Aboja

Deze mensen zouden ook een toelage wegens structurele hoge zorgkosten verdienen.

En niet zeuren als ze toevallig in een koophuis wonen. En zo.
  12. Mariska2
    Deugneus

Toon alleen de berichten van Mariska2
    Ik zit in de Wia maar die werd in eerste instantie niet toegekend. Na bezwaar wel en ook ruim.

Als dat niet was gebeurt, en ik geen partner had gehad, was ik ziek in de bijstand gekomen. Met koophuis. En dan? Huis verkopen? En dan? Dakloos?
Terug naar de lijst