Liever geen DigiD meer als de VS zich erin mengt, zegt 87%. Dat blijkt niet makkelijk 

Onderwerp van leeuwin70

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

Toon alleen de berichten van leeuwin70
    Liever geen DigiD meer als de VS zich erin mengt, zegt 87%. Dat blijkt niet makkelijk

>>LINK<<

Zonder DigiD iets regelen kost tijd en moeite, als het al lukt. Dit blijkt uit de resultaten van onderzoek onder ruim 28.000 Nederlanders via het Radar Panel. 1 op de 3 heeft weleens geprobeerd om iets te regelen zonder DigiD, bij driekwart lukte dat niet, of niet altijd. Terwijl 87 procent DigiD liever niet meer gebruikt als het in Amerikaanse handen komt. Maar liefst 96 procent maakt zich hier zorgen om.

Via het Radar Panel ondervroegen we ruim 28.000 mensen, waarvan 99 procent DigiD gebruikt. DigiD is een inlogmethode, waarmee de Nederlandse overheid je identiteit controleert als je online iets wil regelen.

Sommigen laten weten dat iemand anders “dat soort zaken” regelt, maar veel mensen die aangeven dat ze geen DigiD gebruiken, lichten toe dat ze dat eigenlijk zo min mogelijk, of bijna nooit doen. Écht geen DigiD gebruiken is lastig, zo blijkt ook uit de resultaten van dit onderzoek.

Van de bijna 28.000 mensen die wel DigiD gebruiken is de overgrote meerderheid, 98 procent, redelijk tot helemaal tevreden. Maar over een recente ontwikkeling zijn mensen níet te spreken: een mogelijke overname van DigiD door een Amerikaans bedrijf.

Ik wil liever niet terug naar andere methodes die minder veilig zijn of meer tijd kosten. Maar het moet misschien wel
    - Radar Panel-deelnemer die DigiD handig en veilig vindt
    DigiD in Amerikaanse handen?
    Het platform waarop DigiD draait, wordt mogelijk overgenomen door een Amerikaans bedrijf. Als dit daadwerkelijk gebeurt, kan de Amerikaanse overheid bij persoonlijke gegevens. Ook zou de VS in dat geval DigiD kunnen platleggen, en er zo voor zorgen dat burgers niet meer bij overheidsdiensten kunnen inloggen om zaken te regelen. Amerika heeft eerder iets dergelijks gedaan uit politieke overwegingen, zoals ook techjurist Ot van Dalen toelicht in de uitzending over dit onderwerp.

Als het in Amerikaanse handen komt, vertrouw ik het niet meer
    - Radar Panel-deelnemer die DigiD “op zich veilig” vindt, maar niet als de VS zich erin mengt
    Veel mensen spreken hun verwondering uit over de overname, zoals deze paneldeelnemer: “Kijk naar wat er nu al gebeurt bij landen en bedrijven die afhankelijk zijn van Amerikaanse software, olie et cetera. Wil je jezelf als land afhankelijk opstellen met het grote risico nergens meer bij te kunnen? Waarom onze persoonlijke data in handen geven aan een land dat de privacywetten met alles overschrijdt?”

Dan liever geen DigiD meer
    Van alle ondervraagden maakt maar liefst 96 procent zich zorgen over de mogelijkheid dat DigiD in Amerikaanse handen komt, in de meeste gevallen véél zorgen. Dit speelt bij alle leeftijden: ook van de jongere deelnemers (tot en met 35 jaar) maakt 93 procent zich zorgen.

Zoals te zien bij Odido komen ze overal in. Als het naar Amerika gaat, is dat helemaal niet positief
    - Radar Panel-deelnemer die zich zorgen maakt
    Een deelnemer aan het onderzoek geeft aan dat het misschien al te laat is: “Wat zou het verschil maken als je DigiD niet meer gebruikt terwijl het merendeel van de besturingssystemen van overheid en ziekenhuizen en dergelijke met Amerikaanse systemen werken en 75 procent van de internetproviders al in Amerikaanse handen zijn? Als we dit niet hadden gewild hadden we het vele jaren geleden al niet moeten gaan gebruiken denk ik. Ik vrees dat we daar nu te laat mee zijn.”

87 procent van de ondervraagden die nu DigiD gebruiken, zou dat liever niet meer doen wanneer de dienst wordt overgenomen door een Amerikaans bedrijf. Ook dit speelt bij zowel jongere als oudere deelnemers.

Zodra het in buitenlandse handen valt, wil je toch graag een 2e, Nederlandse optie
    - Radar Panel-deelnemer
    Zonder DigiD? 75% lukt het niet
    “Mocht onverhoopt DigiD overgaan in Amerikaanse handen stop ik zeer zeker met het gebruik van DigiD en zal proberen alle gegevens te verwijderen”, schrijft een paneldeelnemer. Maar kan dat? Van alle ondervraagde DigiD-gebruikers denkt driekwart (76%) niet dat het mogelijk is om zonder DigiD je zaken te regelen. Hier is wél een verschil te zien qua leeftijd: hoe jonger, hoe minder mensen denken dat stoppen met DigiD überhaupt een mogelijkheid is, ouderen hebben daar ook weinig, maar iets vaker wel vertrouwen in.

We zitten vast aan DigiD, dit had nooit uitbesteed mogen worden aan een bedrijf buiten Nederland
    - Radar Panel-deelnemer
    1 op de 3 heeft weleens geprobeerd om iets zonder DigiD te regelen, zowel de jongere als de oudere deelnemers. Bijvoorbeeld iets voor de belasting, pensioen, zorgverzekering, gemeente, waterschap of Duo. Bij 75 procent lukte dat niet, of niet altijd: “Alleen Waternet kon via mail en telefoon. Rest niet.” Een andere respondent: “Alleen bij de gemeente was het te omzeilen door naar het gemeentehuis te gaan. Bij de rest lukte het niet, ook niet door te bellen.”

Iemand schrijft dat zaken wel geregeld kunnen worden zonder DigiD, maar dat je je eigen gegevens vervolgens niet kunt inzien: “De aanvraag voor pensioen via het ABP kon telefonisch geregeld worden. De inzage in de eigen gegevens echter niet. Voor de finale bevestiging was de bevestiging via DigiD noodzakelijk.”

Ik heb niet meegemaakt dat het zonder DigiD kon
    - Radar Paneldeelnemer die een - vergeefse - poging deed
    26 procent geeft aan dat er simpelweg geen andere mogelijkheid was. “Declaratie via app zorgverzekering, niet gelukt zonder DigiD”, schrijft iemand die het probeerde. Een ander: “Zelfs als je kunt bellen of mailen omdat ze ergens toch nog een nummer hebben verstopt, dan nog word je doorverwezen naar de website en DigiD”

Ik werd door alle instanties verwezen naar DigiD. Er werd ook niet gekeken naar een andere oplossing
    - Radar Paneldeelnemer
    Telefoon en papieren formulieren
    Wie wel een alternatieve manier vond, is vaak verwezen naar een website waar iets zonder DigiD geregeld zou kunnen worden, een fysiek loket, e-mail, telefoon, of naar de post, om het met papieren formulieren te regelen.

Met zo’n verwijzing is niet gezegd dat het ook lukt. Sommige paneldeelnemers belandden in een loop. Zo schrijft iemand: “Voor het maken van een afspraak om aan een fysiek loket iets te regelen, heb je je DigiD al nodig.” Een ander geeft aan dat trouwen voor de gemeente bij het loket kan, maar dat de informatie wel digitaal moet worden aangeleverd.

Het is om gek van te worden. Scan dit, doe dat. Niemand bereikbaar. Zoek het uit
    - Radar Panel-deelnemer
    Bij anderen lukt het wel: “direct via website eigen inlog account aanmaken en je komt er ook”, schrijft een paneldeelnemer. Iemand anders schrijft dat dat soms kan, maar: “dan moet je wel eerst via DigiD dat account aangemaakt hebben.”

Weer iemand anders wijst op de veiligheidsrisico’s van losse accounts: “Nu gaat het in ieder geval wel centraal. Als iedere organisatie eigen systemen gaat bedenken, weet je ook niet wie erachter zit. Ik vraag me af of het ooit zonder buitenlandse inbreng kan. Men besteedt toch alles uit. En partijen vallen weer onder een andere paraplu.”

Als het al mogelijk is, is het niet makkelijk
    - Radar Panel-deelnemer
    (Te) lang wachten
    Veel mensen melden dat het alternatief voor DigiD niet altijd heel werkbaar is. De mogelijkheid om je zaken op een andere manier te regelen kost vaak meer tijd en moeit, schrijft een paneldeelnemer. Dat zien we ook terug in onze cijfers.

81 procent van degenen geprobeerd hebben om iets zonder DigiD te regelen, geeft aan dat dat veel gedoe kan zijn, en een even grote groep geeft aan dat het niet altijd makkelijk is om iets zonder DigiD te regelen. Driekwart laat weten dat het niet altijd snel geregeld is, en het in sommige gevallen te lang duurde voordat het uiteindelijk geregeld is.

“Telefonisch is vaak een drama, keuzemenu's en lange wachttijden”, schrijft iemand. Een ander vindt telefonisch ook “een ramp met wachten”, en vult aan: “via mail en post ging wel maar antwoord duurt lang.” Ook een andere respondent schrijft dat het zonder DigiD erg lang duurde voor het in behandeling werd genomen. Ook het uitzoeken hoe je iets zonder DigiD kunt doen, kost tijd en moeite: “Was wel erg lastig om uit te zoeken hoe het moest zonder DigiD.”

Kan het anders?
    Sommige panelleden hebben ideeen over hoe het anders zou kunnen. In eigen, binnenlands beheer. “Ik werk zelf in de Nederlandse cloud sector, wij beheren systemen waar miljoenen Nederlands gebruik van maken. Elke dag, dit kan dus gewoon volledig in Nederland draaien, er zijn zeker 5-6 partijen dit dit heel goed kunnen en doen”, zegt een paneldeelnemer.

De een is positief over iDIN, de ander juist niet. “Er bestaan goede, werkende, alternatieven voor DigiD”, zegt iemand uit Nijmegen, waar de gemeente Yivi aanbiedt. “Voor gemeentezaken log ik altijd daarmee in.”

Wat denken experts? Kijk naar de uitzending van Radar over DigiD, en lees de reacties van andere Nederlandse overheidsinstanties waaraan Solvinity diensten levert.
  2. Geanna
    Binnen

Toon alleen de berichten van Geanna
    (ik moest radar nog kijken, had t opgenomen... Maar dat hoeft nu niet meer 😐)

Heel het www komt niet van Nederlandse bodem.
    Al je gegevens zijn te verkrijgen via DigiD.
    Van het www afgaan is het enige veilige.
    Maar dat is niet meer te doen.

Bart heeft ook inzage in onze adresgegevens.
    Hij weet ons bankrekeningnummer.
    Als OA gehackt wordt liggen deze gegevens ook 'op straat'

Ik vind het soms een naar idee allemaal maar laat me er niet door beïnvloeden. Ik héb er geen invloed op.
    11 mrt '26 - 09:18:13 / 11 mrt '26 - 09:34:31
Terug naar de lijst