>>LINK<<
Ondersteuning Windows 10 stopt
Het is geen nieuws dat Microsoft stopt met Windows 10. De ondersteuning loopt tot 14 oktober 2025. Computers met Windows 10 zijn vanaf dan niet meer veilig. Denk nu alvast na over een alternatief. Wij zetten de opties op een rij.
1. Windows 10 updaten naar Windows 11
Verreweg het makkelijkste is een gratis upgrade naar Windows 11. Als de computer dat aankan. Controleer dat met de stappen uit de alinea 'Upgrade van Windows 10 naar Windows 11' onderaan dit artikel.
2. Langer ondersteuning kopen
Kan de computer niet over naar Windows 11? Dan kan je nog drie jaar ondersteuning kopen. Bij eerdere Windows-versies konden alleen zakelijke gebruikers dat. Nu kunnen ook consumenten uitgebreide ondersteuning kopen. Dat maakte Microsoft een tijd terug bekend. Maar het is nog niet bekend wat het kost. Een zakelijke gebruiker betaalt in het eerste jaar 61 dollar, in het derde jaar 183 dollar. De totaalprijs voor drie jaar ondersteuning komt dan uit op 366 dollar. Dat is ongeveer 331 euro. Consumenten betalen waarschijnlijk minder. Na die drie jaar houdt het wel echt op voor Windows 10.
3. Windows 10 gebruiken zonder internet
Kan je zonder die uitgebreide ondersteuning Windows 10 gebruiken na oktober 2025? Nee, want dan loop je veiligheidsrisico’s. De computer krijgt namelijk geen veiligheidsupdates meer. En wordt een doelwit voor virussen, malware en ander ongerief. We raden af om de computer te blijven gebruiken. Alleen wie computert zonder internetverbinding, kan de pc blijven gebruiken. Websites bezoeken en mailen kan dan natuurlijk niet. Maar foto’s bewerken, Word- en Excel-documenten maken en veranderen wel.
4. Nieuwe pc kopen
Oktober 2025 duurt nog een tijdje. Voorlopig computert u er onbekommerd op los. Overweeg om een spaarpotje te maken voor een nieuwe computer. Na een jaar sparen hebt u misschien een aardig bedrag bij elkaar. Wacht in elk geval met kopen tot oktober volgend jaar. Tegelijk met het einde van Windows 10 verschijnt namelijk Windows 12. Koop een computer met dat nieuwe systeem en u kunt jaren vooruit.
Upgrade van Windows 10 naar Windows 11
Kijk zo of uw Windows 10-pc kan upgraden:
Surf naar de Microsoft-website.
Scrol ver naar beneden, tot u de donkerblauwe balk ziet met te tekst ‘Compatibiliteit controleren’.
Klik op De PC Health Check-app downloaden.
Open de map 'Downloads' in de Verkenner en dubbelklik op het bestand WindowsPCHealthCheckSetup.
Klik als dat nodig is op Ok.
Zet vinkje voor Ik ga akkoord met de voorwaarden in de overeenkomst.
Klik op Installeren.
Klik op Voltooien.
Klik op Nu zoeken.
U ziet meteen of de computer geschikt is voor Windows 11. Kan Windows 11 geïnstalleerd worden, doe dan het volgende:
Klik op de startknop.
Klik op Instellingen.
Klik op Windows Update.
Klik op Bijwerken en beveiliging.
Klik op Naar updates zoeken.
Staat in het overzicht de update naar Windows 11, installeer deze dan.
Windows 10 stopt oktober 2025 , wat te doen? Toch gratis ondersteuning Windows 10 voor iedereen
Onderwerp van leeuwin70
-
3 okt '24 - 13:18:56 / 25 sep '25 - 13:31:25
-
Toch gratis ondersteuning Windows 10 voor iedereen
>>LINK<<
Ondersteuning Windows 10 stopt niet
Ken je die mop van de Windows 10-ondersteuning die stopt op 14 oktober 2025? Die ondersteuning stopt helemaal niet. Weinig gebruikers zullen hierom kunnen lachen. Na een jaar vol onzekerheid draait Microsoft op het laatste moment bij. Deze wijziging geldt voor Europese gebruikers. Zij kunnen nog een jaar lang rekenen op veiligheidsupdates voor Windows 10. Zonder verder gedoe.
Automatische verlenging Windows
De koerswijziging is ingrijpend voor Microsoft. Gebruikers van Windows 10 hoeven nu tot oktober 2026 niets te doen. De verlenging gaat automatisch in. Je hoeft niets in te stellen of in te vullen. Ook hoef je met niets akkoord te gaan. Om het heel kort samen te vatten: er verandert het komend jaar niets, noppes, nada. Je kunt gewoon en helemaal veilig door computeren met Windows 10.
Euroconsumers
De koerswijziging is het resultaat van twee jaar onderhandelen door Euroconsumers. Deze consumentenvereniging is actief in België, Italië, Spanje en Portugal. De vereniging houdt Microsoft aan de Europese Verordening digitale markten (DSA). Daarin worden consumenten onder meer beschermd tegen voortijdige veroudering van producten.
Euroconsumers is blij met het behaalde resultaat. De vereniging blijft zich inzetten voor gratis updates na 2026.
Gevolgen
Al meer dan een jaar wordt er bericht over het einde van Windows 10. Misschien heb je daarom wel een nieuwe computer gekocht. Werk je ondertussen met Linux. Of heb je Windows 10 omgezet naar Windows 11. Nu blijkt het allemaal niet nodig.25 sep '25 - 13:26:52 -
-
quote:
Dit schreef Bosbes
Ik las dit
28 sep '25 - 09:02:48 -
En aan de ene kant wilt men dat wij aan het milieu denken o.a. reperaties uit laten voeren wanneer klein electrisch de geest geeft.
Overigens vd week een nieuw koffiezet apparaat gekocht, oude liet de stoppen doorslaan en die was 35 jaar oud, dus ik denk een klein voetprintje, mocht denk ik wel na al die tijd.
Maar wat doet Microsoft??!!
Die stopt de ondersteuning!
En niemand die hier dan eens flink boos over wordt!
Dit gaat betekenen dat wereldwijd apparatuur die draait op windows, maar te oud is om een update te verwerken op de afvalberg gedonderd wordt.
En maar weer nieuw kopen. Tenminste wanneer je daar geld voor hebt.
Heb zelf afgelopen jaar een nieuw mobieltje en tablet moeten kopen omdat er geen ondersteuning meer was op veiligheid.
Ja het was niet nieuw, maar voldeed aan mijn behoefte, bellen en een whatsapp sturen. Beide apparaten functioneerden nog prima
Waarom wordt op hogere hand hier niet over aan de bel getrokken.
Foei Microsoft, ga jij ook eens aan het milieu denken.
Maar nee, daar zijn vast andere belangen die zwaarder wegen
28 sep '25 - 11:49:58 -
Ze houden het iig nog 1 jaar vol...
28 sep '25 - 12:58:34 -
quote:
Dit schreef Bosbes
Ze houden het iig nog 1 jaar vol...
Mijn gevoel zegt dat het extra jaar al lang ingecalculeerd was, ,iig kan de consument een jaartje langer sparen.
Terwijl bij invoering van 10 werd gezegd dat het de laatste zou zijn en daar updates op gemaakt konden worden.......die belofte is niet nagekomen.
28 sep '25 - 13:39:16 -
Daar zijn veel meer voorbeelden van te vinden, helaas

Ik heb een contract tot februari 2027 voor mijn insulinepomp. De firma heeft gewoon besloten te stoppen. Gewoon. Moet ik eens proberen!
28 sep '25 - 14:21:24 -
quote:
Dit schreef Bosbes
Ik heb een contract tot februari 2027 voor mijn insulinepomp. De firma heeft gewoon besloten te stoppen. Gewoon. Moet ik eens proberen!
Ja is toch bezopen
Is er al een alternatief, als in andere firma?
28 sep '25 - 15:47:27 -
quote:
Dit schreef Nova
Ja is toch bezopen
Is er al een alternatief, als in andere firma?
Ohja, allemaal geregeld (ik moet aan een hele nieuwe pomp, andere bloedsuikermeter, andere sensor, andere bolus-uitreken app, gewoon een sjitzooi voor mij). Maar dat heeft niets met dit draadje te maken, wil niet off topic zijn.
28 sep '25 - 17:17:38 -
quote:
Dit schreef Bosbes
Ohja, allemaal geregeld (ik moet aan een hele nieuwe pomp, andere bloedsuikermeter, andere sensor, andere bolus-uitreken app, gewoon een sjitzooi voor mij). Maar dat heeft niets met dit draadje te maken, wil niet off topic zijn.
Waar het mee te maken heeft is dat de ontwikkelingen razendsnel gaan.
Wil je bij blijven dan zul je van apparatuur moeten wisselen.
Windows 11 is er al vanaf 2021.
Mijn laptops hebben een ‘levensduur’ van 5 jaar, daarna worden ze akelig traag.
De downloadsnelheid via de glasvezel is hier inmiddels 1 gb.
Gelukkig doet de tv het al 16 jaar
Sneuvelde de strijkbout na 21 jaar
Maar trage laptops telefoons, ipads en laptops, daar h3b ik geen zin in28 sep '25 - 17:27:37 -
quote:
Dit schreef Bosbes
Das mijn schuld dat je off topic ging
Fijn dat het al weer geregeld is!
28 sep '25 - 17:45:59