Verhuizing baan (160 km)

Verhuizing baan (160 km) 

Onderwerp van Monika

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Monika
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Monika
    Tja...het zat er aan te komen...maar deze mail kregen we vanmorgen...

    Beste collega?s,

    Zoals al eerder aangegeven zullen de service activiteiten van Leeuwarden verhuisd worden naar Amersfoort om synergie op het werkpakket te realiseren, bij een positief advies van de OR. Met de synergie gaan we de doorlooptijd voor de klant verkorten en effectief gebruik maken van de kennis van onze medewerkers.

    ? Begin december: advies aanvraag wordt aangeboden bij de OR
    ? Eind januari: uitspraak/besluit van OR verwacht
    ? Afhankelijk van het besluit worden de vervolg stappen m.b.t. integratie en verhuizing bepaald



    Nu liggen momenteel de banen nergens voor het oprapen, maar hier in het noorden al helemaal nietSmile.
    4uur reistijd per dag vind ik echt teveel.


    Zucht...ik ben dol op mijn werk, maar ga toch actief op zoek naar wat anders, maar wat....pffff...
  2. XXX
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van XXX
    Om eenzelfde reden zijn wij dus 6 jaar geleden maar mee verhuisd Smile en van Friesland naar Lelystad verhuisd. 3 ? 4 uur reistijd per dag begon op te breken en ander werk was nog steeds niet gevonden.

    Sterkte met het nemen van de voor jou beste beslissing.
  3. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Monika
    Tja...het zat er aan te komen...maar deze mail kregen we vanmorgen...

    Beste collega?s,

    Zoals al eerder aangegeven zullen de service activiteiten van Leeuwarden verhuisd worden naar Amersfoort om synergie op het werkpakket te realiseren, bij een positief advies van de OR. Met de synergie gaan we de doorlooptijd voor de klant verkorten en effectief gebruik maken van de kennis van onze medewerkers.

    ? Begin december: advies aanvraag wordt aangeboden bij de OR
    ? Eind januari: uitspraak/besluit van OR verwacht
    ? Afhankelijk van het besluit worden de vervolg stappen m.b.t. integratie en verhuizing bepaald



    Nu liggen momenteel de banen nergens voor het oprapen, maar hier in het noorden al helemaal nietSmile.
    4uur reistijd per dag vind ik echt teveel.


    Zucht...ik ben dol op mijn werk, maar ga toch actief op zoek naar wat anders, maar wat....pffff...



    Verhuizing en het ontstaan van een langere reistijd daardoor is een wijziging in je arbeidsvoorwaarden. Het is geen wijziging die hij niet kan doorzetten (sommige arbeidsvoorwaarden zijn een stuk lastiger of niet eenzijdig te wijzigen), maar wel 1 waarvoor op basis van goed werknemerschap en jurisprudentie, de werknemer positief moet reageren op een redelijk voorstel van de werkgever om de negatieve consequenties van een dergelijke wijziging op te vangen.

    De vraag is dus; wat is het 'redelijke' voorstel wat hier gedaan is waarop de werknemer geacht wordt te reageren? Welke redelijke faciliteiten zijn je geboden om dit op te vangen, waardoor van jou verwacht kan worden dat je hier positief op reageert?

    Deze mededeling volstaat niet.. vakbonden betrokken en/ of met individuen overeengekomen?? (OR kan dit niet regelen, want het gaat over arbeidsvoorwaarden en daartoe strekt de bevoegdheid van de OR niet)
  4. quote:
    Dit schreef Monika
    Zucht...ik ben dol op mijn werk, maar ga toch actief op zoek naar wat anders, maar wat....pffff...
    Meeverhuizen? Wordt door je werkgever daar ook aan bijgedragen indien je aangeeft dat te willen?

    Ik vrees dat je uitkeringstechnisch gezien niet in de positie bent om 'afstand' te doen van deze straks verhuisde werkgever. En in deze tijd wat anders te vinden in Friesland tegen hetzelfde inkomen als wat je nu bent gewend, lijkt mij een vrijwel onmogelijke opgave. Leeftijd gaat ook meespelen denk ik. Je bent natuurlijk niet echt oud, maar voor de arbeidsmarkt zit je al een behoorlijk eindje in de verkeerde hoek.
  5. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Jos
    Ik vrees dat je uitkeringstechnisch gezien niet in de positie bent om 'afstand' te doen van deze straks verhuisde werkgever.



    Dat is in deze maar zeer de vraag..

    Overigens kan ze daarnaast altijd een vaststellingsovereenkomst tekenen (beeidiging met wederzijds goedvinden) of zelfs ontslag nemen met behoud van inkomen, zeker als je daarbij de zin opneemt dat het geen verwijtbare werkeloosheid betreft.. Maar ik denk zelfs dat ze in de positie is om te onderhandelen over meer. Werkgever laat hier een steek vallen (zeg ik op basis van het eerste bericht)
  6. Leonard
    100% GMO free

    Toon alleen de berichten van Leonard
    Is thuiswerken een optie?
    De ene week twee dagen en de andere week drie dagen?
    Dan blijft je totale reistijd binnen het voor jou acceptabele?

    Groet Leonard
  7. quote:
    Dit schreef Mikky
    Dat is in deze maar zeer de vraag..

    Overigens kan ze daarnaast altijd een vaststellingsovereenkomst tekenen (beeidiging met wederzijds goedvinden) of zelfs ontslag nemen met behoud van inkomen, zeker als je daarbij de zin opneemt dat het geen verwijtbare werkeloosheid betreft.. Maar ik denk zelfs dat ze in de positie is om te onderhandelen over meer. Werkgever laat hier een steek vallen (zeg ik op basis van het eerste bericht)
    Ok, stel dat een ww-uitkering w?l mogelijk is. Dan heeft Monika nog steeds geen andere baan. En na de ww volgt de bijstand. Waarschijnlijk voor zeer vele jaren. Pensioen kapot en financi?le toekomst kapot.
  8. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Jos
    Ok, stel dat een ww-uitkering w?l mogelijk is. Dan heeft Monika nog steeds geen andere baan. En na de ww volgt de bijstand. Waarschijnlijk voor zeer vele jaren. Pensioen kapot en financi?le toekomst kapot.


    In hoeverre je die stelling dan weer met zekerheid kan deponeren, maar dat kan een risico zijn ja..


    Alle uitwerking van dit besluit en alle inzet voor eventuele onderhandeling staat of valt met de vraag wat Monika zelf wil.

    Blijven werken daar of zo goed mogelijk weg. Hoe dan ook; zij draagt linksom of rechtsom nu risico vanwege het besluit van werkgever, en daar komt de werkgever niet zomaar mee weg..

    Zij zal of extra reistijd hebben of moeten verhuizen en in het tweede scenario zal ze een zo goed mogelijke regeling moeten willen treffen omtrent vrijwillig vertrek / vaststellingsovereenkomst omdat de consequentie van dit besluit buiten haar invloedsfeer ligt. In beide scenario's schrijft goed werkgeverschap en jurisprudentie de werkgever voor met een redelijke tegemoetkoming/ genoegdoening/ voorstel over de brug te komen.

    Maar ja, dan moet Monika eerst deze stelling gaan claimen als de hare, en vervolgens in gesprek/ onderhandeling gaan.

    Maar mss hebben de vakbonden dat al voor haar gedaan of zitten ze nu aan tafel om deze regeling voor haar te treffen..

    Zo niet, dan is Monika gelijkwaardig gesprekspartner in een evt onderhandeling; het gaat immers om haar arbeidsvoorwaarden en daar kent het arbeidsrecht geen hierarchie in toe..

    Worst case scenario kan ze ook nog weigeren en bij eventueel ontslag op deze grond een kennelijk onredelijk ontslagprocedure starten.. Maar goed.. Dat is in reactie nummer 7 in dit topic misschien toch iets te voorbarig..
  9. quote:
    Dit schreef Mikky
    In hoeverre je die stelling dan weer met zekerheid kan deponeren, maar dat kan een risico zijn ja.
    Nope, zeker is dat natuurlijk niet. Maar op je 47e werkloos raken in Friesland in een tijd als deze, maximaliseert het risico dat Monika tot haar pensioengerechtigde leeftijd naar de bijstand zal moeten tot buitengewoon grote hoogte. En als haar AOW dan straks gaat aanvangen, zal de aanvulling uit de bedrijfspensioenregeling door het op te lopen pensoengat definitief naar z'n mallemoer zijn. En die financi?le ellende zal dan duren tot het eind van haar leven.

    Als Monika dol is op haar werk dan adviseer ik haar om te overwegen mee te verhuizen - 6 tot 8 uur per dag op en neer reizen lijkt mij ook niet echt een optie - en voor wat betreft haar onderhandelingspositie adviseer ik haar zeer goede nota te nemen van wat jij zojuist hebt aangedragen.
  10. josien1
    A happy girl

    Toon alleen de berichten van josien1
    Monika is een vrouw in de ICT (als ik in haar profiel lees wat ze doet vermoed ik dat althans), een van de weinige. Dat maakt het wellicht iets gemakkelijker om toch aan de slag te komen. Toen ik 5 jaar geleden mijn baan kwijt raakte bij een reorganisatie heb ik 2 maal gesolliciteerd en ben bij beide aangenomen, deels ook omdat al mijn concurrenten mannen waren. In Friesland. Hoewel we wel in crisis zitten en het best moeilijker zal zijn dan een paar jaar geleden.

    Monika, bij de Veiligheidsregio (Leeuwarden) waren heel recent nog IT vacatures (ik weet niet of die inmiddels ingevuld zijn). En Tele2 vraagt ook mensen.
  11. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    A) d'r mankeert niks aan amersfoort
    B) kpn werkt landelijk, meerendeel gebeurt 'op afstand' en storingen komen door het hele land voor

    Success met je keuze!
  12. Monika
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Monika

    quote:
    Dit schreef Vogeltje
    Om eenzelfde reden zijn wij dus 6 jaar geleden maar mee verhuisd Smile en van Friesland naar Lelystad verhuisd. 3 ? 4 uur reistijd per dag begon op te breken en ander werk was nog steeds niet gevonden.

    Sterkte met het nemen van de voor jou beste beslissing.



    Ik heb een koophuis wat niet zomaar zonder schuld verkocht kan worden op dit moment ?n mijn jongste gaat goed op school (met rugzak) en die moet nog 2,5 jaar. Daarnaast speelt hij net in de selectie van voetbal. Nee geen goed idee om die te verkassen!
    23 nov '13 - 07:33:12 / 26 jan '14 - 22:11:19
Terug naar de lijst