Als ik whatsapp open is er nu een cirkeltje (boven het groene blokje)..
Is van AI..
Hoe krijg ik dat weg?
(Android)
-
-
Was me nog niet opgevallen.
Geen idee hoe je het wegkrijgt.5 aug '25 - 18:46:11 -
Heb ik sinds gister zichtbaar in whatapp

Google en daardoor diverse sites zeggen dat dit niet te verwijderen is
5 aug '25 - 18:47:49 -
quote:
Dit schreef malva
Heb ik sinds gister zichtbaar in whatapp
Google en daardoor diverse sites zeggen dat dit niet te verwijderen is
Ja ik heb dat sinds vandaag ook opeens. Best irritant! Als iemand het weet hoe ik me aanbevolen.
5 aug '25 - 23:37:56 -
-
-
quote:
Dit schreef Aly_ve
Het is wel een heel gedoe om al je contacten stuk voor stuk af te gaan
Er gebeurd ook niets als je het niet doet..7 aug '25 - 22:23:54 -
In het kort komt het hierop neer.
Ook al kwam ik op een helpscherm terecht, waar het nog meer uitgelegd werd. Heb ik niet helemaal gelezen.
Veel van mijn contacten hebben dit geactiveerd.
Waarom niet andersom? Zou heel veel klikwerk schelen voor velen.7 aug '25 - 22:24:56 -
Hysterie in appgroepen na ‘paniekbericht’ over AI: zo zet je het uit
‘Doe dit zo snel mogelijk’ en ‘WhatsApp heeft toegang tot alle chats’. In talloze appgroepen circuleert al dagenlang een alarmerend bericht dat onbekenden jouw gesprekken kunnen meelezen door een nieuwe AI-functie. Maar klopt dat wel? En wat zegt moederbedrijf Meta hier zelf over? We vroegen het aan AI-deskundigen. „In theorie heeft dit impact op onze privacy.”
BD Sebastiaan Quekel 08-08-25, 15:45 Laatste update: 17:09
0 reacties
Meta AI is een ingebouwde kunstmatige intelligentie-assistent in WhatsApp. Je kunt het vergelijken met ChatGPT, maar dan direct geïntegreerd in jouw appverkeer met familie en vrienden. De functie is te activeren via een blauwe knop onderaan het scherm of door in een gesprek @MetaAI te typen. Dit kan ook in appgroepen.
De AI-assistent kan onder andere teksten herschrijven, ideeën aanleveren, vragen beantwoorden en samenvattingen maken. De tool werkt snel, kent Nederlands en zit standaard in je WhatsApp. Erg handig voor wie snel hulp nodig heeft bij het formuleren van berichten. Maar nu deze assistent zo dicht op onze privégesprekken zit en deze niet te verwijderen is, rijst de vraag: zijn onze vertrouwelijke gesprekken wel écht veilig en afgeschermd?
Waarom zijn mensen ongerust?
De gebruikers zelf denken van niet. In de berichten die nu volop op WhatsApp worden gedeeld, wordt gewaarschuwd dat AI nu toegang zou hebben tot groepsgesprekken, telefoonnummers en persoonlijke informatie. Zo kort door de bocht is het gelukkig niet, maar het komt ook weer niet helemaal uit de lucht vallen.
Wil je elke dag de Dagelijkse nieuwsbrief van Brabants Dagblad ontvangen via e-mail?
Dat zit zo. Bij ‘gewone’ WhatsApp-gesprekken zijn gesprekken end-to-end versleuteld. Dat wil zeggen: alleen jij en je gesprekspartner kunnen de inhoud ervan lezen. Maar wanneer jij of je gesprekspartner @MetaAI vermeldt, is dat niet langer zo.
📵 Meta AI uitschakelen in WhatsApp?
Zo doe je dat:
• Open het (groeps)gesprek waarin je Meta AI wilt uitschakelen
• Tik bovenaan op de naam van de persoon of groep
• Scroll naar beneden en kies ‘Geavanceerde privacy voor chats’
• Zet de schakelaar aan om Meta AI in die chat te blokkeren Klaar! Meta AI is nu niet meer beschikbaar in dit gesprek
Belangrijk om te weten:
• Je moet dit per chat afzonderlijk instellen
• In groepsgesprekken kan alleen de beheerder deze optie wijzigen
• Extra voordeel: hiermee voorkom je ook dat gesprekken automatisch worden geëxporteerd of mediabestanden vanzelf worden gedownload.
Dan kan het AI-model meelezen, je gesprekken onthouden en komt jouw data op de servers van Meta terecht. „Je geeft Meta dus toegang om jouw berichten te verwerken met hun AI. Dat heeft in theorie impact op jouw privacy”, licht AI-deskundige Matti van Engelen toe.
Volgens Van Engelen is het risico dat gevoelige gesprekken uitlekken bijzonder klein, maar niet helemaal uit te sluiten. „Als Meta gehackt zou worden en ze richten dit niet goed in, zouden deze data op straat kunnen komen te liggen.” Daarnaast mogen de gegevens ook worden gebruikt om de AI-modellen van Meta verder te trainen. Van Engelen ziet dit niet als een heel groot risico. „Er gaat zo’n gigantische bak trainingsdata in die modellen, dat de invloed van elke individuele chat op het uiteindelijke gedrag van het model miniem is.”
Leest Meta dan echt mee?
Meta benadrukt dat het alleen de chats verwerkt die jij dus bewust deelt met AI. Je moet hiervoor zelf de chatbot oproepen of benoemen. Dus nee: Meta leest niet automatisch mee met álle gesprekken. Is daarmee alle massahysterie onterecht? Nee, zeggen de deskundigen.
AI-expert Remy Gieling wijst op de tegenstrijdige informatie die Meta verstrekt over wat de AI-bot precies doet. „De chatbot zelf zegt: ‘Ik heb toegang tot alle gespreksinformatie’, maar de privacyvoorwaarden stellen dat alleen het specifieke bericht wordt geanalyseerd. Tegelijkertijd kan Meta AI wel reageren op eerdere berichten. Hoe werkt dat dan precies?”
De blauwe AI-knop is bovendien altijd zichtbaar en niet uit te schakelen. Dat dit gevoelens van onveiligheid oproept, begrijpt Gieling. „Dat bericht dat nu rondgaat... Daar heeft Meta het echt zelf naar gemaakt, door onduidelijk beleid, slechte communicatie en de onvoorspelbare houding van de bedrijfstop over dit soort zaken.”
Voorzichtigheid is verstandig
Gieling roept gebruikers op om de komende periode waakzaam en kritisch te blijven. „Meta zegt zelf loepzuiver te handelen, maar de praktijk is vaak grilliger. Als je een gratis dienst gebruikt op internet, ben jij niet de klant, maar het product. En dat product is in dit geval: data.”
Wie Meta AI liever niet wil gebruiken, kan de functie niet volledig uitschakelen, maar wel per contact blokkeren. Dat doe je via de instellingen van een individuele of groepschat. Onder ‘Geavanceerde chatprivacy’ kun je aangeven dat Meta AI niet gebruikt mag worden. Als iemand dat dan toch doet, door @MetaAI in te typen, verschijnt de melding: ‘Meta AI not available in this chat.’
Deze instelling biedt overigens nog meer voordelen: het voorkomt automatische export van gesprekken, schakelt automatische downloads van media uit en maakt je chat iets veiliger tegen bijvoorbeeld malware.
Meta onder vuur na weigering gedragscode
Wat de bezorgdheid verder aanwakkert, is het feit dat Meta onlangs weigerde om de AI-gedragscode van de Europese Commissie te ondertekenen. Die code is bedoeld om bedrijven te helpen aan de nieuwe AI-wet te voldoen, die sinds 2 augustus van kracht is. De regels vragen onder meer om openheid over gebruikte AI-modellen en zorgvuldig datagebruik.
Meta noemt de gedragscode ‘juridisch onzeker’ en vindt dat de aanbevelingen verder gaan dan nodig is volgens de wet. Door zich aan de code te onttrekken, plaatst Meta zich buiten vrijwillig toezicht. Dit zorgt voor extra wantrouwen bij zowel gebruikers als toezichthouders.
Meta benadrukt dat gegevens van minderjarigen niet worden gebruikt en dat hun werkwijze in lijn is met Europese wetgeving. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de Nederlandse toezichthouder op het gebied van privacy, is er niet gerust op en riep gebruikers op om uiterlijk 27 mei bezwaar te maken tegen het datagebruik door Meta. De AP twijfelt hardop of de plannen van het techbedrijf wel juridisch houdbaar zijn.
‘Dat weten ze als geen ander’
Wie er zeker van wil zijn dat gevoelige informatie privé blijft, doet er dus goed aan om voorzichtig te zijn. De boodschap van AI-experts is duidelijk: wees kritisch, deel bewust en vermijd het gebruik van Meta AI voor vertrouwelijke gesprekken. Want hoe handig de functie ook is: jouw data is goud waard. „En dat weet Meta als geen ander”, besluiten de experts.
8 aug '25 - 17:35:55 -
|
Bericht van Geanna is op 09-08-2025 om 10:25:12 uur verwijderd door Geanna. Reden: ... 🌸 |
|
Bericht van Giraffe is op 16-09-2025 om 16:52:04 uur verwijderd door sanni66. Reden: .... |