Recht op huursubsidie?

Recht op huursubsidie? 

Onderwerp van Eenhoorn

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Een van mijn kinderen kan een woning huren die helemaal zelfstandig is: eigen voordeur, eigen keuken, eigen badkamer/wc.
    Ze mag zich er ook inschrijven.
    Maar voor zover we kunnen nagaan, heeft dat deel van het pand geen eigen huisnummer, ze heeft ook geen eigen brievenbus.

    Heeft ze in die woning dan toch recht op huursubsidie?
  2. josien1
    A happy girl

    Toon alleen de berichten van josien1
  3. Die links had ik al bekeken.
    Ik hoopte echter dat iemand kan bevestigen uit eigen ervaring dat een eigen huisnummer geen voorwaarde is.

    Aan de andere voorwaarden voldoet de woning.
    Ze is nu nog te jong, dus krijgt pas huursubsidie als ze 23 wordt, dat weet ze.

    Hoe gaat het met het inkomen over het jaar waarin ze 23 wordt? Telt dan het hele jaarinkomen mee, of alleen dat deel van het jaar waarin ze ook 23 is? Het zou kunnen dat dat minder is.
  4. Een jaarinkomen is een jaarinkomen. Anders zou iemand die in November 23 jaar wordt, huursubsidie aan kunnen vragen op basis van maar 2 maanden inkomen.
  5. quote:
    Dit schreef Eenhoorn
    Ze is nu nog te jong, dus krijgt pas huursubsidie als ze 23 wordt, dat weet ze.

    .

    Volgens mij kun je ook recht op huurtoeslag hebben als je jonger bent dan 23 jaar en ouder dan 18 jaar. Het loont de moeite om hierover contact op te nemen met de belastingdienst of op te zoeken op internet. Van de site van de Belastingdienst:

    U kunt alleen huurtoeslag krijgen voor een zelfstandige woonruimte. Dit is een woning met een eigen toegangsdeur die u van binnen en buiten op slot kunt doen. In de woning moeten in elk geval aanwezig zijn:

    ■een eigen woon(slaap)kamer
    ■een eigen keuken met aanrecht, aan- en afvoer voor water en een aansluitpunt voor een kooktoestel
    ■een eigen toilet met waterspoeling
    Op kamers wonen valt hier meestal niet onder.

    Gedeelde etage
    Huurt u een (deel van een) etage in een woning en deelt u de voordeur, het trappenhuis of de lift met andere bewoners? Dan zien wij uw woning ook als zelfstandige woonruimte. U moet dan wel voldoen aan de 3 voorwaarden hierboven. De kamers van uw etage moeten van buitenaf kunnen worden afgesloten.

    Onzelfstandige woonruimte
    Soms kunt u ook huurtoeslag krijgen voor een onzelfstandige woning. Bijvoorbeeld voor woonruimte in een woongebouw voor begeleid wonen of voor een groepswoning voor ouderen. Een voorwaarde is wel dat deze woning door ons is aangewezen. U kunt bij uw verhuurder navragen of uw onzelfstandige woonruimte voor huurtoeslag in aanmerking komt.

    Bij de toelichting op de proefberekening huurtoeslag kreeg ik geen foutmelding toen ik als fictief geboortejaar 1993 invulde. De persoon is dan 18 jaar. Vul ik 1994 in, kreeg ik de melding dat de aanvrager 18 jaar wordt en dus huurtoeslag zou kunnen krijgen (mits aan de voorwaarden wordt voldaan)

    Bij verder gaan komt de vraag: woont u op kamers? De toelichting geeft aan: Op kamers
    U woont op kamers als u de voordeur en het toilet of de keuken deelt met andere huurders.

    Bij de vraag of iedereen onder de 23 jaar is staat als toelichting:
    Huurtoeslag onder 23
    Is iedereen in uw huishouden jonger dan 23 jaar? Dan geldt een lagere huurgrens dan voor personen tussen 23 en 64 jaar.

    Uw huur mag maximaal ? 366,37 zijn.

    Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

    m.v.g. Jacqueline
  6. Dat hadden we al gevonden, haar huur is echter hoger.
Terug naar de lijst