reintegratie en uwv

reintegratie en uwv 

Onderwerp van Niekie25

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Ik heb een hele tijd in de ziektewet gezeten omdat het werk dat ik deed fysiek te zwaar was. Een paar weken geleden is besloten dat ik spoor 2 in zou gaan en dat m.b.v. een reintegratiebureau ander werk gezocht zou worden. Met het uwv heb ik dus eigenlijk nog niet veel te maken.
    Ik heb nu 2 afspraken gehad bij dat bureau en ik heb er best wel twijfels bij. Aan de hand van mijn FML hebben we gekeken wat wel en wat niet zou kunnen.
    Nu heb ik daar andere gedachten bij dan die vrouw van dat bureau. Ik heb artrose en voor mij is afwisseling in staan, lopen, zitten etc. heel belangrijk. Aan een stuk fysiek zwaar werk gaat niet, maar uren achter elkaar zitten ook niet. Die vrouw raadt mij b.v. af om verder te kijken in de zorg (ik werkte als thuishulp en had iets willen zoeken wat hierop lijkt alleen minder belastend) en wil mij richting callcenter duwen. Nu heb ik niets tegen een callcenter maar dat is alleen maar zittend werk en daar ga ik gegarandeerd last van krijgen.

    Ik heb eigenlijk de indruk dat dit bureau helemaal niet kijkt naar wat in mijn belang is maar dat ze als vaste zakenpartner van mijn zorgorganisatie zo snel mogelijk van me af willen en duidelijke instructies hebben gehad van mijn werkgever. Daardoor heb ik ook het gevoel dat het weinig zin heeft om zelf met voorstellen te komen. Ik heb b.v. een HBO propsedeuse Maatschappelijk werk en had willen onderzoeken of dit mogelijkheden biedt om met b.v. een verkorte opleiding iets begeleidends te gaan doen. Ook is de kans groot dat er binnenkort een interne vacature komt waar ik, eventueel met aanvullende studie, voor in aanmerking zou kunnen komen. Maar toen ik dit vertelde, kreeg ik van dat bureau te horen dat het allemaal heel leuk was, maar dat ik voordat ik zou solliciteren eerst contact op moest nemen met hoofd personeelszaken die dan zou beoordelen of het geschikt zou zijn. En daarmee zinkt mij de moed in de schoenen want met die personeels manager heb ik nu 2x een gesprek gehad, waarbij ze geen gelegenheid voorbij liet gaan om me te laten merken dat ik bijscholing e.d. maar meteen uit mijn hoofd moest zetten.
    Al met al heb ik het gevoel dat ze zo snel mogelijk van me af willen.

    Nu zit ik erover te denken om een tweede opinie te vragen aan het uwv. Ten eerste om hem/haar mijn fml voor te leggen en te vragen wat hun als geschikt werk zien. Ten tweede om de hele situatie voor te leggen want ik weet eigenlijk niet wat de plichten van mijn werkgever zijn en wat ik nu van dat bureau mag verwachten. Ten derde hoop ik op een onafhankelijk advies m.b.t. tot eventuele studie.

    Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
  2. AnnePA
    Hoog en Laag blij!

    Toon alleen de berichten van AnnePA
    Ja ik heb enigszins dezelfde ervaring....
    Ook artrose, na 2 jr ZW bij een reintegratieburo terecht gekomen..... Heb een HBO diploma SPH, maar er werd alleen bedacht dat ik lopende band werk zou kunnen doen, omdat je dan zit en staat....

    Ben zelf naar UWV gestapt.....hele verhaal verteld.....hebben mij tijdelijk volledig afgekeurd met toestemming voor vrijwilligerswerk, zodat zij en ik rust en tijd hebben om uit te zoeken wat nog kan en wat niet....petje af voor het UWVSmile

    Succes voor jou....
  3. quote:
    Dit schreef AnnePA
    Ja ik heb enigszins dezelfde ervaring....
    Ook artrose, na 2 jr ZW bij een reintegratieburo terecht gekomen..... Heb een HBO diploma SPH, maar er werd alleen bedacht dat ik lopende band werk zou kunnen doen, omdat je dan zit en staat....

    Ben zelf naar UWV gestapt.....hele verhaal verteld.....hebben mij tijdelijk volledig afgekeurd met toestemming voor vrijwilligerswerk, zodat zij en ik rust en tijd hebben om uit te zoeken wat nog kan en wat niet....petje af voor het UWVSmile

    Succes voor jou....


    Hoi Anne,
    Inderdaad, petje af voor het UWV, dit soort positieve verhalen hoor je niet vaak.
    Ik hoop dat ik daar iemand tref die me in elk geval een goed en onafhankelijk advies kan geven.
  4. peter_pan
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van peter_pan
    Het UWV kan inderdaad goed werken soms maar ze kunnen je werkgever niet dwingen jou die baan te geven die jij ziet aankomen. De verplichtingen van je werkgever zijn jou intern of extern te reintegreren hetgeen ook gebeurd. En inderdaad kan je verwachten dat het reintegratiebureau met name luistert naar wat je werkgever hen heeft gezegd. Wie betaald die bepaald is het gezegde.

    In ieder geval sterkte gewenst.

    Peter
  5. quote:
    Dit schreef peter_pan
    Het UWV kan inderdaad goed werken soms maar ze kunnen je werkgever niet dwingen jou die baan te geven die jij ziet aankomen. De verplichtingen van je werkgever zijn jou intern of extern te reintegreren hetgeen ook gebeurd. En inderdaad kan je verwachten dat het reintegratiebureau met name luistert naar wat je werkgever hen heeft gezegd. Wie betaald die bepaald is het gezegde.

    In ieder geval sterkte gewenst.

    Peter


    In dat geval kan ik de houding van het bureau ook wel begrijpen en heeft het weinig zin om via deze weg te proberen nog iets van bijscholing te doen want mijn werkgever is hier nogal duidelijk in geweest.
    Maar om mijn fml zo te interpreteren dat het hun goed uitkomt vind ik niet kunnen dus het lijkt mij toch wel zinvol om bij het uwv langs te gaan.
    Bedankt voor je reactie.
Terug naar de lijst