Kamer verhuren en Belasting

Kamer verhuren en Belasting 

Onderwerp van net

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Ik ben alleenstaande moeder, heb een koophuis en een inkomen uit arbeid. Nu ben ik van plan een kamer te gaan verhuren voor 300 euro per maand. Maandelijks krijg ik nu alleenstaande ouderkorting, kindgebonden budget en hypotheekrente aftrek. Ook ontvang ik zorgtoeslag. Ik wil er natuurlijk niet op achteruit gaan, want ik ga een stukje privacy verliezen. Wie weet wat ik eventueel in moet leveren? Smile
  2. quote:
    Dit schreef net
    Ik ben alleenstaande moeder, heb een koophuis en een inkomen uit arbeid. Nu ben ik van plan een kamer te gaan verhuren voor 300 euro per maand. Maandelijks krijg ik nu alleenstaande ouderkorting, kindgebonden budget en hypotheekrente aftrek. Ook ontvang ik zorgtoeslag. Ik wil er natuurlijk niet op achteruit gaan, want ik ga een stukje privacy verliezen. Wie weet wat ik eventueel in moet leveren? Smile

    Kijk ook even in je koopcontract of daar iets in staat over verhuur. Vaak zijn banken daar niet zo blij mee en staat er nadrukkelijk vermeld dat je geen kamer mag verhuren.

    Ik heb het vermoeden dat je er wel rekening mee moet houden dat de zorgtoeslag minder gaat worden maar dat de andere toeslagen blijven zoals ze nu ook zijn. Maar om daar zeker van te zijn zou je misschien even met de belastingdienst bellen.
  3. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    De kamerverhuurvrijstelling voor 2012 bedraagt ? 4.410, dus als de inkomsten uit kamerverhuur beneden dat bedrag blijven hoef je ze niet aan te geven.

    >>LINK<<

    Omdat de kamerverhuur niet meetelt als (fiscaal) inkomen, zijn er m.i. ook geen gevolgen voor KGB, heffingskortingen en toeslagen.
  4. marc
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van marc
    quote:
    Dit schreef Dion
    Omdat de kamerverhuur niet meetelt als (fiscaal) inkomen, zijn er m.i. ook geen gevolgen voor KGB, heffingskortingen en toeslagen.

    Inkomen is niet het enige naar gekeken wordt, maar ook inschrijving op adres e.d.
    Als je verhuurt ben je feitelijk niet meer alleenstaand volgens het GBA.
    De belastingdienst kan je exact vertellen hoe e.e.a. te regelen is (of niet...)
  5. Bedankt voorjullie reacties. Zijn er ook mensen die een kamer hebben verhuurd?
  6. Hi. Ik heb ook tijd kamers verhuurt. Ben er nu bijna twee jaar mee gestopt. Nu mijn dochter 4 is en naar school gaat. Merk ik dat ik het extra centje goed kan gebruiken. Ook denk ik dat mijn dochter zulk situatie goed kan accepteren. Ik wil zelf nu ook weer gaan verhuren en onder de norm blijven. Dus max iets van 5000 euro per jaar vrijgesteld word van inkomsten belasting.

    Ook ik heb alleenstaande ouder toeslag en zorgtoeslag. Naar mijn weten en de informatie die ik online kan vinden. Moet je binnen 4 weken doorgeven aan de belastingdienst dat het gaat om hospitaverhuur.

    Ik ga er per augustus dus aan beginnen weer. Ben je er zelf al aan begonnen en hoe is het gelopen??
  7. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    Je opent een topic dat vier jaar oud is, de schrijver is al geen lid meer, misschien is het handiger om een nieuw topic te openen?
Terug naar de lijst