Koelkast in de Schuur?

Koelkast in de Schuur? 

Onderwerp van Destiny

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. quote:
    Dit schreef Michiel571
    Je koel-vries combi heeft waarschijnlijk ??n temperatuur instelling alleen voor het koel gedeelte en houd de temperatuur in het vries gedeelte automatisch op -18 graden.
    Als de koelkast in de schuur geplaatst wordt en het wordt kouder dan 16 graden dan hoeft de compressor minder vaak aan te slaan, waardoor het vries gedeelte ook niet meer gekoeld wordt.

    Het probleem doet zich niet voor bij een koel-vries combi waarbij je de temperatuur van het koel- en het vries gedeelte apart kan instellen.

    Je koelkast is verder in orde, alleen moet je zorgen dat de omgevingstemperatuur minimaal 16 of 18 graden is. Maar deze waarde kun je in de handleiding terug vinden.

    Smile




    Handleiding onbreekt... was een tweedehands kast.
    Uitleg tot nu toe is duidelijk, nu moet ik nog een keuze maken.
    Isoleren kost te veel
    denk ik dat ik alleen een vrieskastje er ga neer zetten.

    zou toch niet hetzelfde moeten gebeuren dan?
    Kun je bij vrieskasten wel de temp instellen dat het wel werk in koude ruimten?
  2. quote:
    Dit schreef francis-3



    helemaal juist Michiel

    Je hebt verschillende klasse die hier in europa op de markt gebracht worden klasse s en klasse sn. Deze kasten zijn dan geschikt om te funktioneren bij een hogere temperatuur van + 10 en + 16 gr.
    Als dan een koelast met vriesvak maar 1 thermosthaat heeft die alleen het koelgedeelte afregelt dan zal de koeling minder gaan werken als de omgevings temperatuur omlaag gaat waardoor de vriezer ook minder gaat werken tot de koelkast niks meer hoeft tedoen als de omgeving steeds minder wordt.
    Een koelkast met twee in te stellen thermosthaten heeft ook een systeem die de vriesruimte apart kan aan sturen en daar valt ook het koel gedeelte langzaam uit bij een (te) lage omgevings temperatuur .
    Dus je schuurtje moet boven 10 - of 16 graden (hangt van je klasse af) zijn.
    Deze wijsheid komt van Rene, die bij groot witgoed bedrijf werkt.
    Smile



    Bedankt rene & francis!
  3. quote:
    Dit schreef Destiny

    denk ik dat ik alleen een vrieskastje er ga neer zetten.

    zou toch niet hetzelfde moeten gebeuren dan?
    Kun je bij vrieskasten wel de temp instellen dat het wel werk in koude ruimten?


    Ja, dat is de oplossing.
    Succes. Smile
  4. er staat hier al 30 jaar een vrieskist/kast in de schuur

    op het koudste plekje
    vlakbij een schuifdeur naar buiten
  5. mijn combi koelkast in de schuur werkt tot 7 graden. Wordt het kouder (half steens schuurtje) dan ontdooid het vries gedeelte. Zodra het warmer wordt werkt alles weer normaal. Staat overigens ook in de gebruiksaanwijzing van de koelkast.
  6. SuperChieltje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van SuperChieltje
    Of het wel of niet werkt hangt af van de klimaatklasse van het apparaat.

    Klimaatklasses koelkast
    De klimaatklasse van een koelkast geeft aan binnen welke omgevingstemperatuur een apparaat optimaal functioneert. Bij een te koude of te warme omgeving werkt het apparaat niet goed. Er zijn verschillende klimaatklassen. SubNormaal (SN); Normaal (N); SubTropisch (ST); Tropisch (T). In onderstaan schema kun je de bijbehorende omgevingstemperaturen van de klimaatklassen vinden.

    Klimaatklasse
    Omgevingstemperatuur
    SN 10 - 32 graden
    N 16 - 32 graden
    ST 16 - 38 graden
    T 16 - 43 graden
    SN - ST 10 - 38 graden
    SN - T 10 - 43 graden

    Het is verstandig om bij plaatsing van een koelkast in bijvoorbeeld de garage, schuur of bijkeuken te kijken naar de omgevingstemperatuur. Aangezien de minimum temperatuur van de ruimte waarin je de koelkast plaatst 10 of 16 graden is, wordt plaatsing in een schuur of garage afgeraden.

  7. SuperChieltje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van SuperChieltje
    quote:
    Dit schreef joop1
    er staat hier al 30 jaar een vrieskist/kast in de schuur

    op het koudste plekje
    vlakbij een schuifdeur naar buiten

    Dat is dus nog een kast met Freon als koelmiddel. Die is veel minder gevoelig voor lage temperaturen dan te huidige koelkasten die R600A (Isobutaan) gebruiken als koelmiddel.
Terug naar de lijst