Mijn ouders gaan scheiden En ik dan ?

Mijn ouders gaan scheiden En ik dan ? 

Onderwerp van Loma

Terug naar de lijst
  1. Mijn ouders gaan scheiden En ik dan ?
    Jacqueline van Swet
    Categorie: Kinderboeken
    ISBN:9789026928901
    Ik heb het boek een maand geleden gekocht voor mijn dochter van bijna 12 jaar. Zij heeft het zelf nog niet gelezen, ze zegt dat ze daar nog niet aan toe is (wij zijn nog niet gescheiden). Maar ik heb het wel gelezen en ik vind het een prima boek. Het wordt op een speelse, doch geen kinderlijke manier verteld. Vooral het lezen over lotgenoten lijkt mij belangrijk voor kinderen. Het verteld ze dat ze echt niet de enige zijn met gescheiden ouders of ouders die gaan scheiden.
  2. Als ouders gaan scheiden komen er heel wat vragen naar boven bij de kinderen. Er verandert enorm veel. Tegelijk gaat alles wel gewoon door: naar school gaan, hobbyclubs, jeugdbeweging, vrienden. In dit boek tracht de auteur een aantal vragen te beantwoorden die naar boven kunnen komen bij een echtscheiding. Ze sprak met verschillende jongeren en vertelt ook hun verhaal als het een mooi voorbeeld is bij een vraag.
    Vragen als: ?Blijven je ouders je ouders??, ?Moet ik nu ook verhuizen??, ?Zijn de problemen voorbij na de scheiding??, ?Hoe moet dat op school??, ?Heeft de scheiding ook goede kanten?? komen aan bod, en nog veel andere. Telkens tracht de auteur die vraag in een ruimer kader te plaatsen, daarna laat ze een jongere zelf aan het woord. Daardoor is de herkenning veel groter. Die jongeren verwoorden soms perfect hoe je je voelt. Dankzij hun verhaal voel je je niet alleen staan met zo?n vragen.

    Dat is dan ook de bedoeling van dit boek: herkenning vinden, een beetje troost, eventueel inspiratie om bepaalde situaties aan te pakken. De auteur is er in geslaagd die vragen te vinden waar een jongere het meest mee kan worstelen. Door dit boek krijg je een steuntje: je voelt je minder alleen en je leest hoe het eventueel anders kan. Een geslaagd informatief werk dat heel wat jongeren zullen kunnen gebruiken in een moeilijke periode.

    Vanaf ongeveer 13 jaar.
    Ook nuttig voor ouders
Terug naar de lijst