Leven in je leven

Leven in je leven 

Onderwerp van Loma

Terug naar de lijst
  1. Leven in je leven
    Jeffrey Young & Janet Klosko
    Categorie: Allerlei
    ISBN:9789026515699
    Beland jij steeds in relaties met mensen die vooral aan zichzelf denken? Die koel en afstandelijk reageren, je niet begrijpen of zelfs gebruiken? Ben jij bang om aan anderen te laten zien hoe je eigenlijk bent? Omdat je bang bent dat ze je dan zullen afwijzen?

    Als mensen steeds met dezelfde persoonlijke problemen te maken krijgen in hun leven, is er sprake van een chronisch patroon. Vanuit de cognitieve therapie bezien gaat het daarbij om 'schema's' die in dit boek valkuilen worden genoemd. Elf van deze valkuilen worden door de auteurs behandeld door middel van inzichten en technieken uit verschillende psychotherapeutische disciplines. Na liefst vier voorwoorden opent het boek met een overzicht van de elf valkuilen (onder andere verlatingsangst, extreme aanpassing en emotionele verwaarlozing). Er zijn drie inleidende hoofdstukken over het ontstaan, de stijlen en de veranderbaarheid van valkuilen. Dan volgen elf hoofdstukken over even zovele valkuilen. Per hoofdstuk wordt beschreven hoe je uit een valkuil kunt komen en wat de obstakels kunnen zijn. Het boek sluit af met een korte beschouwing over hoe lastig het kan zijn voor mensen om te veranderen en hoe je een en ander kunt aanpakken. Een frisse, niet-dogmatische kijk op therapie.
  2. Een heel erg goed boek, heeft mij op eigen houtje door de zwaarste periode van mijn dip heengeholpen. Mijn therapie (cognitieve gedrags therapie) die daarna volgde ( leve de wachtlijsten) was bijna hetzelfde als het boek, dus ik ontdekte dat ik zelf al heel veel gedaan had...
    aanrader voor mensen die zich herkennen in de korte beschriijving van de valkuilen.
Terug naar de lijst