vraagje aan P&O-ers /HRM-ers

vraagje aan P&O-ers /HRM-ers 

Onderwerp van Jee

BEHEERD DOOR:
bart

Dit onderwerp is gesloten.
door Johanna zelf op 29 oktober 2014 om 13:43:00

Terug naar de lijst
  1. Jee
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Jee
    Ik ben een beetje aan het rondneuzen op de arbeidsmarkt. Ik weet nog niet zeker of ik na bijna tien jaar eigen bedrijf daarmee wil stoppen, maar ik overweeg wel serieus of ik niet beter kan overstappen op een dienstverband. Daarom een paar open en een paar gerichte vacatures gestuurd. Wat er dan terug komt is het volgende:
    'Hoewel wij onder de indruk zijn van uw achtergrond en staat van dienst, hebben wij binnen ons bedrijf geen functie vacant die aansluit bij uw achtergrond en mogelijkheden' en
    'Jouw ervaring is zoveel ruimer dan voor deze functie nodig is, dat we je profiel minder goed vinden passen dan de geselecteerde kandidaten.'
    Is er misschien iemand uit de P&O/HRM-praktijk die mij kan vertellen hoe ik dit soort teksten moet duiden?
    Is het de nieuwe standaardtekst voor afwijzingen?
    Is het een eufemisme voor 'je bent te oud' (ik ben 46) of betekent het 'we zijn bang dat je te duur bent?'
    Of betekent het dat ik alleen nog maar op managementvacatures kan reageren...? Maar wat als ik toch liever (ook) inhoudelijk werk en niet zo happig ben op klimmen in de lijn?
    Wie kan mij vanuit de praktijk een vertaling geven van dit soort formuleringen?
  2. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Johanna
    Ik ben een beetje aan het rondneuzen op de arbeidsmarkt. Ik weet nog niet zeker of ik na bijna tien jaar eigen bedrijf daarmee wil stoppen, maar ik overweeg wel serieus of ik niet beter kan overstappen op een dienstverband. Daarom een paar open en een paar gerichte vacatures gestuurd. Wat er dan terug komt is het volgende:
    'Hoewel wij onder de indruk zijn van uw achtergrond en staat van dienst, hebben wij binnen ons bedrijf geen functie vacant die aansluit bij uw achtergrond en mogelijkheden' en
    'Jouw ervaring is zoveel ruimer dan voor deze functie nodig is, dat we je profiel minder goed vinden passen dan de geselecteerde kandidaten.'
    Is er misschien iemand uit de P&O/HRM-praktijk die mij kan vertellen hoe ik dit soort teksten moet duiden?
    Is het de nieuwe standaardtekst voor afwijzingen?
    Is het een eufemisme voor 'je bent te oud' (ik ben 46) of betekent het 'we zijn bang dat je te duur bent?'
    Of betekent het dat ik alleen nog maar op managementvacatures kan reageren...? Maar wat als ik toch liever (ook) inhoudelijk werk en niet zo happig ben op klimmen in de lijn?
    Wie kan mij vanuit de praktijk een vertaling geven van dit soort formuleringen?


    Als ik je zou antwoorden, dan zou ik invullen voor de afwijzer die ik niet ken, en daar heb je werkelijk niets aan. Ik adviseer je dus om bij elke afwijzing te bellen over het waarom daarvan. Soms is er idd geen werk wat aansluit, soms ben je te duur, soms ben je te oud, soms is het onderhevig aan cultuur, soms willen ze geen ambities binnenhalen etc. Hoe dan ook; als je achter je afwijzing aanbelt, dan heb je meer kans om te leren van wat er mis gaat. (waarmee ik niet zeg dat wat er mis gaat per definitie aan jou ligt)
  3. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    Het klinkt als standaard teksten. Soms is er een reactie die er net tussenuit springt - de rest afwijzen zegt dan niet altijd iets over de afgewezene.

    Net als Mikky zeg ik: bellen, is sowieso beter, ook al voor je de brief stuurt of nadat je de brief hebt gestuurd.
  4. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Overigens in dit kader niet onbelangrijk om te weten:

    70% (!) van het aantal vacatures wordt niet meer via reguliere vacaturemelding vervuld. Dit gebeurt via netwerken, regelmatig ook zonder sollicitatieprocedure. Dat betekent dus ook dat de gepubliceerde vacatures reeds ingevuld zijn door iemand uit het netwerkwerk van werkgever(szijde), maar de vacature nog wel wordt gepubliceerd uit het oogpunt van een 'zorgvuldige en transparante procedure'. De zogenaamde wassen neus procedures.

    Zorg dus iig voor een netwerk; een up to date digitaal netwerk en digitaal profiel/ CV via je social media. Maak het zo dat je vindbaar bent op competenties en zorg dat het integer is en schoon is van 'besproken gedrag' en/ of 'besproken foto's'. Zorg dat je google-bare terminologie toepst. De term 'werkzoekend' wordt je bijvoorbeeld niet op gevonden. Schrijf je in bij recruiters en platforms die werkgevers en werknemers bindt en wees vooral brutaal. Binnenlopen of gewoon bellen om te praten over wat jij te bieden hebt bij dat specifieke bedrijf werkt beter dan het versturen van een brief.
  5. Jee
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Jee

    quote:
    Dit schreef Cleo
    Het klinkt als standaard teksten. Soms is er een reactie die er net tussenuit springt - de rest afwijzen zegt dan niet altijd iets over de afgewezene.

    Net als Mikky zeg ik: bellen, is sowieso beter, ook al voor je de brief stuurt of nadat je de brief hebt gestuurd.

    Erna ook nog bellen? Dat lijkt mij altijd zo zeurderig/drammerig overkomen, ik kan me niet voorstellen dat ze daar op zitten te wachten bij die enorme aantallen reacties per vacature. En ik kan me ook niet voorstellen dat ze dan iets anders dan beleefde algemeenheden vertellen, maar ik heb het nog nooit uitgeprobeerd. Maar dit is wel even het zetje om te bellen bij een brief die ik net de deur uit gedaan heb, met die gedachte liep ik al te spelen.
  6. Jee
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Jee

    quote:
    Dit schreef Mikky
    Overigens in dit kader niet onbelangrijk om te weten:

    70% (!) van het aantal vacatures wordt niet meer via reguliere vacaturemelding vervuld. Dit gebeurt via netwerken, regelmatig ook zonder sollicitatieprocedure. Dat betekent dus ook dat de gepubliceerde vacatures reeds ingevuld zijn door iemand uit het netwerkwerk van werkgever(szijde), maar de vacature nog wel wordt gepubliceerd uit het oogpunt van een 'zorgvuldige en transparante procedure'. De zogenaamde wassen neus procedures.

    Zorg dus iig voor een netwerk; een up to date digitaal netwerk en digitaal profiel/ CV via je social media. Maak het zo dat je vindbaar bent op competenties en zorg dat het integer is en schoon is van 'besproken gedrag' en/ of 'besproken foto's'. Zorg dat je google-bare terminologie toepst. De term 'werkzoekend' wordt je bijvoorbeeld niet op gevonden. Schrijf je in bij recruiters en platforms die werkgevers en werknemers bindt en wees vooral brutaal. Binnenlopen of gewoon bellen om te praten over wat jij te bieden hebt bij dat specifieke bedrijf werkt beter dan het versturen van een brief.

    ja, ik zag al dat er heel veel op LinkedIn gebeurt. Ik heb ??n van die acties via zo'n recruiter gedaan en die schreef terug dat hij mijn cv dermate interessant vond dat hij hem in portefeuille hield. Maar klinkt weer ongeveer hetzelfde, ik heb dus geen idee of dat iets betekent. En het is me ook niet duidelijk hoe serieus dat recruiting-gebeuren op LinkedIn is. En verder vroeg ik mij af of het niet erg wanhopig klinkt als je in je LinkedIn profiel iets zet over 'beschikbaar' of iets dergelijks (ook met het oog op eventuele voortzetting van mijn bedrijf). Maar ik heb inderdaad totaal geen 'buzzwords' richting recruiters in mijn profiel staan, welke zou je adviseren? Qua foto's rouleren er alleen serieuze van mij op het net en ik pop veel op in google met eigen website en publicaties, dus dat is allemaal op orde.
  7. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    Waarom wil je stoppen met je bedrijf?
    Binnen een paar jaar ben je het netwerk dat je met je bedrijf hebt opgebouwd kwijt.
    En een dienstverband met al die tijdelijke contracten is ook hoogst onzeker.

    46 is voor veel bedrijven al te oud, maar dat zullen ze je nooit eerlijk vertellen, want leeftijdsdiscriminatie.
  8. Jee
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Jee

    quote:
    Dit schreef Dion
    Waarom wil je stoppen met je bedrijf?
    Binnen een paar jaar ben je het netwerk dat je met je bedrijf hebt opgebouwd kwijt.
    En een dienstverband met al die tijdelijke contracten is ook hoogst onzeker.

    Omdat mijn opdrachtgevers doodbezuinigd worden en mij dus niet meer kunnen inhuren. Ik moet dus sowieso een verschuiving naar een nieuw netwerk/werkterrein maken of ??n en ander uitzitten. Dat laatste is op zich wel een optie, maar dan wil ik in de tussentijd verder nieuwe kennis opbouwen over potenti?le aanvullende terreinen. Tijdelijke vacatures vind ik daar bijvoorbeeld prima voor. Maar daarvoor ben ik duidelijk overgekwalificeerd.
  9. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    quote:
    Dit schreef Johanna

    Erna ook nog bellen? Dat lijkt mij altijd zo zeurderig/drammerig overkomen, ik kan me niet voorstellen dat ze daar op zitten te wachten bij die enorme aantallen reacties per vacature. En ik kan me ook niet voorstellen dat ze dan iets anders dan beleefde algemeenheden vertellen, maar ik heb het nog nooit uitgeprobeerd. Maar dit is wel even het zetje om te bellen bij een brief die ik net de deur uit gedaan heb, met die gedachte liep ik al te spelen.


    Je naam blijft hangen - en je kunt er vast wel een blijmoedig verhaaltje bij bedenken - kans is echt aanzienlijk groter dat je uit een stapel wordt getrokken
  10. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    quote:
    Dit schreef Johanna
    En het is me ook niet duidelijk hoe serieus dat recruiting-gebeuren op LinkedIn is. En verder vroeg ik mij af of het niet erg wanhopig klinkt als je in je LinkedIn profiel iets zet over 'beschikbaar' of iets dergelijks (ook met het oog op eventuele voortzetting van mijn bedrijf). Maar ik heb inderdaad totaal geen 'buzzwords' richting recruiters in mijn profiel staan, welke zou je adviseren? Qua foto's rouleren er alleen serieuze van mij op het net en ik pop veel op in google met eigen website en publicaties, dus dat is allemaal op orde.


    Je moet t ook niet via recruiters spelen. Zorg dat je lid wordt van groepen waarin je met vakgenoten zit, en volg bedrijven die je boeiend vindt.. maak je dan zichtbaar in discussies en geef aan dat je een nieuwe uitdaging zoekt.

    Zo ben ik de laatste 2 keer aan een opdracht gekomen (oke, ik werk niet in loondienst, maar het principe werkt hetzelfde) Maak jezelf zichtbaar - echt, je hebt die recruiter niet nodig
  11. Jee
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Jee

    quote:
    Dit schreef Cleo


    Je moet t ook niet via recruiters spelen. Zorg dat je lid wordt van groepen waarin je met vakgenoten zit, en volg bedrijven die je boeiend vindt.. maak je dan zichtbaar in discussies en geef aan dat je een nieuwe uitdaging zoekt.

    Zo ben ik de laatste 2 keer aan een opdracht gekomen (oke, ik werk niet in loondienst, maar het principe werkt hetzelfde) Maak jezelf zichtbaar - echt, je hebt die recruiter niet nodig

    Ook weer zoiets wat ik aan het overwegen was maar nog niet had doorgezet ;-) Zo te lezen moet ik maar eens precies dat doen wat er wel eens door mijn hoofd spookt.
Terug naar de lijst