Eenoudergezin: Huisvestingsverordening wijzigt 1 okt 2015

Eenoudergezin: Huisvestingsverordening wijzigt 1 okt 2015 

Onderwerp van Fran

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Fran
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Fran
    Mijn woning heeft nu toch echt een onbetaalbare hoge huur gekregen i.r.t. het grote 'inkomensverlies'. Ik ben voorzichtig aan het rondkijken en werd verrast door onderstaand bericht. Misschien handig voor andere OA'ers om te weten:

    "Geachte heer/mevrouw

    U staat bij Woonnet Haaglanden ingeschreven als eenoudergezin. Op dit moment wordt volgens de regels 1 extra persoon bij uw gezin opgeteld. Heeft u 1 kind dan tellen we 1 persoon extra en staat u ingeschreven als een gezin met 3 personen en met 2 kinderen als een gezin met 4 personen.

    U kan door deze regel op grotere woningen reageren. Maar door deze regel mag u niet reageren op kleinere woningen waarbij een maximaal aantal personen staat. Dat vinden veel eenoudergezinnen oneerlijk want er zijn er veel meer kleine woningen dan grote woningen. Eenoudergezinnen moesten dus vaak langer wachten dan nodig. De regel was geen voordeel maar een nadeel.

    Per 1 oktober 2015 is er een nieuwe Huisvestingsverordening en is deze regel afgeschaft. U staat dus gewoon weer ingeschreven met het echte aantal personen. Heeft u dus 1 kind dan staat u als een gezin met 2 personen ingeschreven en heeft u 2 kinderen dan staat u als een gezin met 3 personen ingeschreven. We denken dat u daardoor op meer woningen kunt reageren.
    De regel verandert per 1 oktober 2015. Als u reageert op woningen die tot 1 oktober geadverteerd staan, geldt de oude regel. Na 1 oktober geldt de nieuwe regel. Bij ?Uitleg begrippen? ? eenoudergezin kunt u extra informatie vinden.

    Met vriendelijke groet,

    Jolanda Hoogeboom
    Directeur Woonnet Haaglanden"
  2. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    Goed nieuws, Fran! Maar een verordening is niet algemeen geldend helaas. Dus zal alleen deze woningstichting in deze gemeente betreffen. .
  3. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    Deze regel is mij niet bekend. Volgens mij hier niet van toepassing.

    Kwam deze gister ook tegen.

    "Huurder moet WOZ waarde van woning opvragen."

    >>LINK<<

    Ben ook wel benieuwd hoe dat nieuwe punten systeem nu zal gaan uitvallen.
  4. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    quote:
    Dit schreef Dieneke
    Goed nieuws, Fran! Maar een verordening is niet algemeen geldend helaas. Dus zal alleen deze woningstichting in deze gemeente betreffen. .


    Klopt. Maar fijn nieuws voor jou, Fran!
  5. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Hier ook niet zo. Vind het maar een vage regel.
  6. Cato
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Cato
    Vreemde regel. Dus niet zo erg misschien dat deze wordt afgeschaft.

    Volgens mij is dit per regio/gemeente of woningbouwvereniging verschillend. Bij ons is het niet zo in ieder geval.

    Succes met het zoeken naar een betaalbaardere woning.
  7. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    wat is de bedoeling geweest van die regel? zo op het eerste gezicht vindt ik dit een krankzinnige regel..... wie bedenkt zoiets? waarom?
  8. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    Aan de ene kant een voordeel, want nu kun je als alleenstaande ouder dus ook weer op kleinere woningen reageren. Aan de andere kant een nadeel, want als je met 1 kind woont, ben je dus met 2 personen en wordt een 2 kamer woning ook als toereikend gezien. Denk eerder dat een regel met onderscheid tussen volwassene en kinderen veel meer effekt heeft. bijv een gezin met 1 ouder en 2 kinderen heeft ideaal gezien een 4kamer nodig, terwijl een gezin met 2 volwassenen en 1 kind met minimaal 3kamers kan volstaan.
  9. Cato
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Cato
    Bij oms hanteren ze gelukkig helemaal niet zo'n gekke regel. Ik mag op alles schrijven en een alleenstaande zonder kinderen ook.

    Je kan als nadeel zien dan, dat een alleenstaande dan alleen in een eengezinswoning mag zitten. Maar ja, waarom zou dat niet mogen.
    Als je gaat scheiden veranderd het aantal gezinsleden ook, of bij opgroeiende kinderen die vertrekken. Dan zeg je toch ook niet dat iemand er weer uit moet.
    Ik vind het ver gaan
    Maar misschien ligt het aan de regio, het aantal woningen en de woningnood.....
Terug naar de lijst