Bedrijf en ww kosten dragen

Bedrijf en ww kosten dragen 

Onderwerp van leaving

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. leaving
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van leaving
    Vraagje.

    Je hebt een vast contract voor x uur.
    Dat is afgelopen jaar tijdelijk uitgebreid met Y uren.
    Nu stopt de uitbreiding. De uitleg dat wij niet weer een tijdelijke uitbreiding kunnen krijgen is deze;

    ***
    Mocht er in de toekomst sprake zijn van een ww uitkering aanvragen, dam moet de werkgever dat gedeelte betalen.

    ***
    Kan iemand mij dit in jij en janneke taal uitleggen?

    Ik ( wij) snap hier niets van
    Heb ook nog nooit iets met ww van doen gehad en was het nu ook niet van plan.
    Maar waarom zou een werkgever dat moeten betalen!
    En waarom niet bij mensen zonder vast contract ernaast.
    En waarom mag een tijdelijke uitbreiding zoals we die gehad hebben wel? Zonder die regel?
  2. Henk_AssenaarH
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Henk_AssenaarH
    Daar heb je een vakbond voor....maar hier op OA Mikky, Jelle en Rako ?
  3. leaving
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van leaving

    T ligt ook al bij de vakbond
  4. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Werkgevers in onderwijs en overheid zijn verplicht eigen risicodrager voor de WW. Zij betalen geen premie, maar daar staat tegenover dat zij zelf de WW betalen als een werknemer werkloos wordt.

    Je hebt recht op WW vanaf 5 uur werkloosheid.
  5. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    quote:
    Dit schreef Mikky
    Werkgevers in onderwijs en overheid zijn verplicht eigen risicodrager voor de WW. Zij betalen geen premie, maar daar staat tegenover dat zij zelf de WW betalen als een werknemer werkloos wordt.

    Je hebt recht op WW vanaf 5 uur werkloosheid.


    ik wist niet dat het zo in elkaar steekt..... dit is tegen alle principes van een verzekering. Alle risico dragenden betalen premies, alle claims/uitkeringen worden hiervan betaalt.

    werkloosheid bij omderwijs en overheid worden niet uit premies betaalt, maar uit de algemene middelen (ook bijeen gesprokkeld bij de werknemers in de "markt" dmv belastingheffing).
    dus werknemers betalen 2x voor het werklookheid risico; 1x voor zichzelf en 1x voor de eigenrisico dragers........
  6. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef koen


    ik wist niet dat het zo in elkaar steekt..... dit is tegen alle principes van een verzekering. Alle risico dragenden betalen premies, alle claims/uitkeringen worden hiervan betaalt.

    werkloosheid bij onderwijs en overheid worden niet uit premies betaalt, maar uit de algemene middelen (ook bijeen gesprokkeld bij de werknemers in de "markt" dmv belastingheffing).
    dus werknemers betalen 2x voor het werklookheid risico; 1x voor zichzelf en 1x voor de eigenrisico dragers........


    Voor de volledigheid: als (semi)ambtenaren werkloos worden, dan krijgen zij wel hun geld door het UWV uitgekeerd. Het UWV brengt die uitkering vervolgens in rekening bij de werkgever. Deze rekening wordt verhoogd met werkgeverspremies, en maandelijks geind.

    Dus werkgever betaalt premie voor die persoon nadat hij werkloos is geworden. Dit in combi met een veel lastiger te ontbinden aanstelling dan werknemers in de zin van het burgerlijk wetboek (zonder ambtenarenstatus)

    Nou ja, zo zijn er legio redenen om per (waarschijnlik) 2017 de ambtenarenstatus te laten verdwijnen, en ook voor (semi) ambtenaren uit te gaan van het burgerlijkwetboek (incl wet collectieve arbeidsovereenkomsten/CAO en individuele arbeidsovereenkomst).

    Maar goed, aan de andere kant zijn er ook legio volledig gesubsidieerde branches die ook werkgeverspremie afdragen. Dit dus ook uit algemene middelen (denk bv aan zorg en welzijn)

    Het rondpompen van geld is in Ned geen uitzondering..
  7. leaving
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van leaving

    Maar de werkgever betaald dan toch nu ook al, als ik nu een ww uitkering zou aanvragen, over het afgelopen jaar. ( er stond ook een Link in de aanzeggings brief) naar de ww.
    Moeten zij meer betalen als ze nog een contract aangaan?
    1 ste was een jaar, nu zou het om een dikke 3 mnd gaan.
  8. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef marion_5
    Maar de werkgever betaald dan toch nu ook al, als ik nu een ww uitkering zou aanvragen, over het afgelopen jaar. ( er stond ook een Link in de aanzeggings brief) naar de ww.
    Moeten zij meer betalen als ze nog een contract aangaan?
    1 ste was een jaar, nu zou het om een dikke 3 mnd gaan.

    Hoeveel uren raak je kwijt?
  9. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Hm.. Ik probeer te beredeneren vanuit werkgever. Hoe groter (omvang) de contracten, hoe meer je kost als je werkloos wordt. Dus het verkleinen van contracten is het verkleinen van risico. Is werkgever in zwaar weer, of komt dat eraan?
  10. leaving
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van leaving

    quote:
    Dit schreef Mikky
    Hm.. Ik probeer te beredeneren vanuit werkgever. Hoe groter (omvang) de contracten, hoe meer je kost als je werkloos wordt. Dus het verkleinen van contracten is het verkleinen van risico. Is werkgever in zwaar weer, of komt dat eraan?

    Ik en meerderen raken 0.2372 wtf kwijt.
    Maar er worden dus nieuwe vacatures geplaatst.
    Alleen die zijn maar voor een dikke 3 mnd.

    Ja volgens mij zwaar weer ( heel zwaar)

    Reden opzeggen is verminderend aantal leerlingen en minder rijksbegroting kosten Smileu
  11. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef marion_5

    Ik en meerderen raken 0.2372 wtf kwijt.
    Maar er worden dus nieuwe vacatures geplaatst.
    Alleen die zijn maar voor een dikke 3 mnd.

    Ja volgens mij zwaar weer ( heel zwaar)

    Reden opzeggen is verminderend aantal leerlingen en minder rijksbegroting kosten Smileu

    Dan is het wellicht indekken voor de toekomst. Hoe kleiner de contracten, hoe flexibeler werkgever is en hoe goedkoper ontslag en financiele aanspraken zullen zijn.

    Nwe vacatures voor 3 maanden is gaan voor maximale flexibiliteit. Klinkt als een op handen zijnde krimp, althans als: alle zeilen bij voor risicoverkleining.

    Extra risico komt er tevens aan vanwege de nieuwe cao, ws per juli, of vanaf juli, en de nieuwe wetgeving. Door beiden is de verwachting dat de transitievergoeding uit de wet werk en zekerheid ook bij jullie een rol gaat spelen, daar waar jullie die nu nog niet kennen. Das een kostenpost die jullie nu nog niet kennen en die na 2 jaar uitgekeerd moet worden.. Ook daarom zullen ze tijdelijke contracten van meer dan 2 jaar nu niet over juli heen willen laten lopen, want dan komt de transitievergoeding om de hoek bij (tijdelijke) dienstverbanden van meer dan 2 jaar. Niet verlengen gaat dan dus geld kosten. Dus ja, het klinkt al met al idd als budget(bij)sturing.

    Mijn algemene advies bij dit soort dingen; Ga nu alvast nadenken over een evt plan B voor jezelf als het gaat om je kansen op de arbeidsmarkt. Je hoeft er nu niet perse iets concreets mee te doen, maar bij een werkgever waarbij het zwaar weer op deze manier duidelijk wordt, is het verstandig om in de relatieve rust van nu, vast je gedachten daar (serieus) over te laten gaan. Op internet is veel te doen voor bv werkorientatie, maak je Linkedin op orde, en zorg voor een netwerk.

    Succes, het zal best even spannend en onrustig kunnen worden verwacht ik zomaar..
Terug naar de lijst