Boot kopen / huren

Boot kopen / huren 

Onderwerp van Marjanneke

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Marjanneke
    doe maar gewoon

Toon alleen de berichten van Marjanneke

quote:
    Dit schreef 00h

Wat een heerlijk plan Marjanneke, je lijkt wat bevrijd, lichter, na t overlijden van moeders, lees ik dat goed?

Wat attent van je om op te merken.
    Ja het gaat wel beter maar moet nog regelmatig wat huilen en ik heb meer de behoefte om te praten.
  2. Marjanneke
    doe maar gewoon

Toon alleen de berichten van Marjanneke

Gisteren liepen vriendin en ik door Alkmaar en over een brug toen ik een motorboot zag liggen. Oh zei ik toen, ik zou ook wel een bootje willen en dan varen door mooie landschappen. Vriendin heeft een vriend gehad met een boot en ik hoor op het creatief atelier weleens iemand praten over tochtjes die ze maakt met haar boot maar dan niet over de kosten wat je kwijt ben en nadelen die er ook zijn zo te lezen.
    Dank jullie wel voor de reacties.
  3. 00h
    naar buiten

Toon alleen de berichten van 00h
    Een keer gaan varen onder ideale omstandigheden
    En
    Een boot bezitten.

Dat zijn twee tegestrijdige dingen lijkt wel ja.

Ik zou wel eens willen weten voor hoeveel kapitaal er aan boten ligt niks te doen in de havens van Nederland. En hoeveel ruimte het in neemt.
    Je zou met gemak t overschot aan assielzoekers er in kunnen huisvesten.
    In Hindelopen was ik laatst, wacht ik zoek het op...

4. 00h
    naar buiten

Hindeloopen, gelegen in de gemeente Súdwest-Fryslân, heeft de volgende kenmerken wat betreft ligplaatsen en woningen (gegevens 2024-2026):

Aantal Ligplaatsen: De Jachthaven Hindeloopen, gelegen aan het IJsselmeer, beschikt over ongeveer 550 tot 560 ligplaatsen. Deze haven biedt faciliteiten voor boten van 7 tot 25 meter.

Aantal Huizen/Woningen: In de woonplaats Hindeloopen zijn er ongeveer 427 woningen. In een specifiekere buurtomschrijving wordt gesproken over 401 woningen. Het stadje telt in totaal ongeveer 800 inwoners.

En dan, hoe vaak wordt er gevaren met de boten in de haven v Hindelopen.
    Ik zal s kijken...
  5. 00h
    naar buiten

De havens krijgen meer de functie van de camping van vroeger.

Een ligplaats is wat je nodig hebt, daar moet voor betaald worden, en die moet er zijn.

Dit is wel een mooi artikel er over:

>>LINK<<
  6. jennie61
    Toon alleen de berichten van jennie61
    Ik ken het ook vanuit mijn getrouwde leven.
    En ik adviseer je; nooit aan beginnen en zeker niet in je eentje.

Alle argumenten die al genoemd zijn kloppen.
  7. josien1
    A happy girl

Toon alleen de berichten van josien1
    Wij hadden bij mijn ouders thuis vroeger een houten zeilboot, een Vrijheid. Lijkt veel op een BM-er. Het was erg leuk om ermee te zelen in de zomer, maar het was ook veel werk. 's Winters moest de boot uit het water en afgeschuurd en opnieuw in de lak. Mijn zus en ik hebben vele weken staan schuren en lakken iedere winter.

Een klein motorbootje is best leuk, maar onderhoudsvtiendelijk, polyester of zo en alleen als je deze vlakbij huis kunt leggen zonder al te veel liggeld en zondet te veel kosten om deze in- en uit het water te laten en zelf plek hebt in de winter in je garage oid.

Ook ben je met een boot beperkt van waar je naar toe kunt. Persoonlijk trekt een kampeermiddel mij dan meer.
  8. koen
    min x min = plus

Toon alleen de berichten van koen
    Ik ben een bootjes-mens mn hele leven al. Altijd bootjes gehuurd en later ook zelf gehad.

ik zou eerst een bootje huren in het vaargebied waar je wilt varen. Kan je uitzoeken wat voor jouw plezierig is. Als je beroepsvaart (duwbakken, binnenvaart) tegenkomt zit je in het verkeerde vaargebied. Daar moet je bij wegblijven.

Als je meer dan €3000/jaar uitgeeft aan botenhuur zou je eventueel een bootje kunnen aanschaffen. Tegen die tijd weet je waar je wilt varen, kan je jezelf ook (een beetje) redden op het water en weet je ook welk type boot voor jouw situatie/gebruik geschikt is. Huren heeft het voordeel dat je een flexibel vaargebied hebt.

Als je ooit een bootje koopt, zoek een polyester boot uit die nog goed in de gelcoat zit. Hout rot, staal roest. Dat kost reteveel tijd aan onderhoud (koop een boot, werk je dood). Dan ben je meer aan het schuren, plamuren en verven dan aan het varen.

Ik had 3 jaar geleden de mazzel dat we een heel praktisch motorbootje konden kopen, ca 7.5m lang. Vroeger altijd een zeilboot gehad, maar dat werd niet veilig meer; ca 5 jaar terug verkocht, nu een motorbootje. Vaste kosten (zomer ligplaats, winter ligplaats, brandstof en onderhoud) ca €3000 per jaar. En dan kan je varen waaneer je maar wil, maar bent wel gebonden aan het vaargebied van de ligplaats. Wij varen in Friesland, regio Drachten/Burgum; is een stuk minder duur van in de Zuid/West hoek van Friesland. Mooi vaargebeied, heel veel openbare ligplaatsen (Marrekrite) en havens. En elk klein plaatsje heeft wel mooi haventje.

Zomaar naar de andere kant van het land varen kost je minstens een week, en dan moet je ook weer terug. Dat is niet iets wat je zomaar doet. En als jij je boot gebruikt als drijvende caravan in de haven, holt de boot ook achteruit. Een boot die niet vaart is met een paar jaar een wrak.

Een vaarbewijs is puur theoretisch, dan ken je de regels. Dat helpt als je een bootje wil huren. Is echter geen garantie dat je kan varen...... Varen gaat heel langzaam, je hebt veel meer tijd om uit te wijken en als je rustig aan doet kan het eigenlijk niet misgaan. Heel anders dan met een auto. In het ergste geval drijf/dobber je ergens tegenaan, maar daar heb je de stootwillen voor. Varen leer je door te doen.

Leren is ook foutjes maken. Is niet erg; zo zijn we allemaal begonnen. Geen paniek maken en vooral plezier maken op het water. En vergeet de zonnenbrandcreme niet.

10 mei '26 - 10:47:46 / 10 mei '26 - 11:08:25
Terug naar de lijst