Ziek kind en verlof

Ziek kind en verlof 

Onderwerp van Anthea

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Anthea
    Ik vraag me af: kan het niet vinden van vervanging morgen voor mij voor de werkgever geen reden zijn om het kortdurend zorgverlof te weigeren?



    Voor de werkgever wellicht wel.. wettelijk echter niet toegestaan...

    Om eea na te lezen hierbij de link.. Die gaat naar de Wet Arbeid en Zorg (WAZO); de wet die ik bedoel.

    Even doorscrollen naar beneden, klikken op hoofdstuk 4 en 5... En zie daar.. ;-)


    >>LINK<<
    21 mrt '12 - 19:21:11 / 21 mrt '12 - 20:05:35
  2. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea

    quote:
    Dit schreef savvy
    Ik weet niet hoe jouw cli?nten er aan toe zijn (iemand die elke dag om half 9 haar prikken moet, is bijvoorbeeld erg urgent en afhankelijk van je), maar ik heb zelf thuiszorg en een trouwe thuishulp (huishoudelijk). De enkele keer dat er iets bij haar is, regelen we dat onderling. We schuiven met de tijden en soms laat ik haar eerder gaan als dat moet. Het is ook wel eens voorgekomen dat er iets met haar kind op school gebeurd was en haar man niet te bereiken was, dikke paniek natuurlijk. Ik heb haar toen weggestuurd, d??r was ze even harder nodig dan bij mij.

    Ze krijgt al een schofterig laag loon en het zorgbedrijf (dat haar net heeft overgenomen van een ander bedrijf... Inclusief mij als cli?nt, en dat haar hierbij flink belazerd heeft) zuigt aan alle kanten, heb ik gemerkt (gaat ook ?rg creatief met de regels om richting zowel personeel als cli?nten). Dus dit soort dingen lossen we onderling wel op en ik laat haar de uren gewoon uitschrijven.

    Het gebeurt niet vaak, en ze doet ook vaak genoeg wat extra's voor mij (zeker nu met de verhuizing, ze komt in haar schaarse vrije tijd helpen inpakken!). En ook: we zijn allebei moeder, we kennen allebei die gek-makende spagaat tussen zorg/opvoeding en werk!


    Ik doe ook huishoudelijk werk.
    Ik had het idee dat het bedrijf er best redelijk in zou zijn omdat ze zelf benadrukken
    dat we in dit soort gevallen contact beter contact kunnen zoeken met de leidinggevende.
    Maar ik heb het nu inderdaad gewoon met de client geregeld.
  3. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea

    quote:
    Dit schreef Mikky


    Voor de werkgever wellicht wel.. wettelijk echter niet toegestaan...

    Om eea na te lezen hierbij de link.. Die gaat naar de Wet Arbeid en Zorg (WAZO); de wet die ik bedoel.

    Even doorscrollen naar beneden, klikken op hoofdstuk 4 en 5... En zie daar.. ;-)


    >>LINK<<


    Ik ga morgen dan contact opnemen met de afdeling P&O.
    Ik zou dit inderdaad wel voor een eventuele andere keer of voor het geval andere medewerkers hiermee te maken krijgen, duidelijk willen maken hoe ze dit willen regelen.
    Ik zie er wel tegenop trouwens. Maar ik ga het proberen op een vriendelijke manier aan te kaarten.

    En dit uit de link?:

    -2. Het verlof vangt niet aan of eindigt in ieder geval zodra de werkgever aan de werknemer kenbaar maakt dat hij tegen het opnemen van het verlof onderscheidenlijk de voortzetting daarvan een zodanig zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang heeft dat het belang van de werknemer daarvoor naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid moet wijken.
  4. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    quote:
    Dit schreef Anthea


    Ik ga morgen dan contact opnemen met de afdeling P&O.
    Ik zou dit inderdaad wel voor een eventuele andere keer of voor het geval andere medewerkers hiermee te maken krijgen, duidelijk willen maken hoe ze dit willen regelen.
    Ik zie er wel tegenop trouwens. Maar ik ga het proberen op een vriendelijke manier aan te kaarten.

    En dit uit de link?:

    -2. Het verlof vangt niet aan of eindigt in ieder geval zodra de werkgever aan de werknemer kenbaar maakt dat hij tegen het opnemen van het verlof onderscheidenlijk de voortzetting daarvan een zodanig zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang heeft dat het belang van de werknemer daarvoor naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid moet wijken.


    Volgens mij moet het bedrijf dan ontzettend afhankelijk zijn van de inkomsten die door jouw afwezigheid komen te vervallen o.i.d. Dat lijkt me zo te lezen niet ter sprake te zijn.

    Succes morgen, je staat in je recht! Smile Enne, beterschap voor je dochter.
  5. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea

    Ik heb het met kloppend hart nagevraagd.
    Op een vriendelijke toon want ik wil geen toestanden cre?ren.
    Per email omdat ik dan mijn gedachten beter op een rijtje kreeg.

    Ik heb nog geen antwoord. Ik denk dat ze het gaan gooien op patientenbelang nadat ik de CAO van de thuiszorg zo eens na heb gelezen.
    Maar dat is invullen natuurlijk en laat ik nu eerst maar eens afwachten.
  6. Succes Anthea, goed van je dat je het toch even navraagt. Ik mag toch van geluk spreken dat ik een werkgever heb die niet moeilijk doet als ik een ziek kind thuis heb.
  7. quote:
    Dit schreef Mikky


    Voor de werkgever wellicht wel.. wettelijk echter niet toegestaan...

    Om eea na te lezen hierbij de link.. Die gaat naar de Wet Arbeid en Zorg (WAZO); de wet die ik bedoel.

    Even doorscrollen naar beneden, klikken op hoofdstuk 4 en 5... En zie daar.. ;-)


    >>LINK<<


    Ik wil even kwijt dat ik jou een ontzettende topper vind Mikky! Wat heerlijk om hier op oa een pareltje te hebben die gewoon met de noodzakelijke informatie komt waar iemand mee verder kan! Smile
  8. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Anthea


    Ik ga morgen dan contact opnemen met de afdeling P&O.
    Ik zou dit inderdaad wel voor een eventuele andere keer of voor het geval andere medewerkers hiermee te maken krijgen, duidelijk willen maken hoe ze dit willen regelen.
    Ik zie er wel tegenop trouwens. Maar ik ga het proberen op een vriendelijke manier aan te kaarten.

    En dit uit de link?:

    -2. Het verlof vangt niet aan of eindigt in ieder geval zodra de werkgever aan de werknemer kenbaar maakt dat hij tegen het opnemen van het verlof onderscheidenlijk de voortzetting daarvan een zodanig zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang heeft dat het belang van de werknemer daarvoor naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid moet wijken.


    Dat de organisatie omdondert als je niet per direct op je werk verschijnt.. Niet aan de orde..

    Je bent als werknemer in Nederland behoorlijk goed beschermd door de wet. Dat is niet het ingewikkelde stuk.

    Het lastigste is (nog te) vaak om je recht ook te krijgen en dat je daar zelf voor in de benen moet.. Maar als je het niet bespreekbaar maakt, weet je zeker dat je het niet gaat krijgen..

    Dus prima dat je het hebt aangekaart. Het zou bizar zijn als ze tegen alle wetgeving in reageren. Helaas gebeurt ook dat, dus het kan.. Weet dan dat je hoe dan ook wel gelijk hebt, de wet aan jouw zijde en bedenk dan maar eens hoe je verder wil hiermee.. Eerst maar eens antwoord afwachten.. (heb je je leidinggevende ge-cc't? Je mag altijd je vragen stellen aan P&O, maar cc'en is wel netjes...)

    Kind al aan de beterende hand overigens? (om het eens over belangrijker zaken te hebben ;-) )
  9. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Mirbo


    Ik wil even kwijt dat ik jou een ontzettende topper vind Mikky! Wat heerlijk om hier op oa een pareltje te hebben die gewoon met de noodzakelijke informatie komt waar iemand mee verder kan! Smile


    thx voor je complimentje!
  10. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Anthea
    Ik heb het met kloppend hart nagevraagd.
    Op een vriendelijke toon want ik wil geen toestanden cre?ren.
    Per email omdat ik dan mijn gedachten beter op een rijtje kreeg.

    Ik heb nog geen antwoord. Ik denk dat ze het gaan gooien op patientenbelang nadat ik de CAO van de thuiszorg zo eens na heb gelezen.
    Maar dat is invullen natuurlijk en laat ik nu eerst maar eens afwachten.


    Je kunt ook kijken of je samen met je collega's hetzelfde probleem hebt en het samen aankaarten.. Dat maakt je wat sterker..

    Een CAO laat onverlet de wet. Dat betekent dat een CAO de wet niet tegen kan spreken, tenzij er nadrukkelijk staat; "bovenwettelijke bepalingen". Maar deze bovenwettelijke bepalingen wijken in een CAO altijd van de wet af, ten gunste van de werknemer)

    Overigens is er heel wat aan de hand in de thuiszorg:

    >>LINK<<'s/Alle-Cao's/vvt/
  11. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa
    Ik heb toen ik net alleen was met mijn dochter een gesprek aangevraagd bij personeelszaken om het over kortdurend zorgverlof te hebben. Toen is afgesproken wanneer ik daar beroep op zou kunnen doen. Managers op de werkvloer weten niet altijd hoe dit werkr nl. Eea is vastgesteld in een verslagje, dat was heel fijn. Jij hebt dus gewoon recht hierop, ook bij griep (als er niemand anders is dan jij...........).

    Beterschap!
  12. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea

    quote:
    Dit schreef Mikky


    thx voor je complimentje!


    Ja, ik ben het met Mirbo eens!
Terug naar de lijst