Ontslagvergoeding berekenen

Ontslagvergoeding berekenen 

Onderwerp van Boep

BEHEERD DOOR:
bart

Dit onderwerp is gesloten.
door Boep zelf op 30 november 2012 om 09:36:48

Terug naar de lijst
  1. marieke1971
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van marieke1971
    quote:
    Dit schreef Boep

    Natuurlijk wil ik er ook graag onderling uitkomen. Maar als het gaat zoals zij willen moet het wel snel want zij willen be?indiging van de overeenkomst per 1 januari 2013.
    En wat als we er niet uitkomen? Dan gaat het ontslagverzoek richting bestuursrechter? (ben ambtenaar). Dan kan het toch ook niet slechter uitpakken dan hun voorstel van nu? Het duurt alleen langer voor het ontslag een feit is lijkt mij. Of zie ik dat verkeerd? En brengt extra kosten voor hun mee?


    Het feit dat je ambtenaar bent maakt het alleen maar moeilijker om je te ontslaan. Been there..done that en kwam er toen uit met een royale oprotpremie Smile

    Ik ben toen niet akkoord gegaan met het voorstel, toen volgden er allerlei gesprekken waar oa het CWI bij betrokken werd. Conclusie..ze mochten me niet ontslaan ,maw kwamen niet met een legale reden, en dus kwam er een beter aanbod die ik wel aangenomen heb.

    Ja , als je niet akkoord gaat komt er een behoorlijke tijdsdruk voor de werkgever. Dus laat je niet te makkelijk overhalen en vraag ook bij het overleg wat de consequenties zijn als je niet meegaat in hun'voorstel.
  2. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Even meedenken over wat redelijk is.

    Daarbij geef ik je een aantal inhoudelijke argumenten in handen die gangbaar zijn bij berekeningen van dienstjaren bij ontslag en anderszins beeindigen van dienstverband (ik meen te weten dat dit geen ontslag is, maar een VSO, maar de redelijkheid die gehanteerd wordt kan je wel helpen in een onderhandeling omdat je dan uitgaat van een factor die bij ontslag in een wettelijk kader ook wordt gebruikt en daarmee argumenten zijn die minimaal doorspekt zijn van emotie):

    In het geval van onderbroken dienstjaren (zoals in jouw geval) hanteert het UWV in beginsel alleen de laatste dienstjaren. Conform deze hoofdregel neemt UWV in geval van elkaar, al dan niet met korte onderbrekingen, opvolgende arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd voor de berekening van de duur dienstverband, in beginsel alleen de duur van de laatste arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd in aanmerking.

    Bij be?indiging van de eerdere arbeidsovereenkomst is namelijk meestal al tussen de werkgever en de werknemer onderling afgerekend, bijvoorbeeld via het volgen van een ontslagprocedure, inachtneming van de
    opzegtermijn of het betalen van een ontslagvergoeding. Om die reden vindt UWV het niet redelijk om dan voor de berekening van de duur van het dienstverband het vorige dienstverband bij de toepassing van het afspiegelingsbeginsel weer mee te nemen.

    Dat is bijvoorbeeld anders indien een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd (al dan niet
    na verlening van een ontslagvergunning door UWV) wordt be?indigd en aansluitend voor minder uren wordt voortgezet (deeltijdontslag). Met de be?indiging van de voorafgaande arbeidsovereenkomst is in dat geval niet beoogd om de materi?le arbeidsverhouding te
    be?indigen maar uitsluitend om de arbeidsvoorwaarden te wijzigen. Daarom telt UWV in dat geval de dienstverbanden samen.

    Je zou jouw situatie op deze laatste omschreven manier kunnen uitleggen.

    Nog een argument voor het tellen van je volle dienstjaren kan zijn dat ook de CAR-UWO geen onderscheid maakt tussen de aanstellingsdatum en het aantal dienstjaren. Die CAO stelt dat er een eigen regeling moet zijn voor het berekenen van het aantal dienstjaren en dat de organisatie daarin consequent dient te zijn. Ga dus na of en welke regeling hiervoor bij jullie ligt.

    Als dat niet het geval is dan leert de ervaring dat er dan meestal wordt uitgegaan van de rijksregeling (regeling voor rijksambtenaren) waarin ook geen onderscheid wordt gemaakt tussen aanstelling en arbeidsovereenkomst; beiden tellen hierin mee.

    Daarnaast wordt ook bij reorganisaties/ sociale plannen uitgegaan van ancienniteit (na afspiegeling), waarmee men de periode definieert dat iemand verbonden is aan een bepaalde organisatie, mits met een onderbreking van 3 maanden of meer. In jouw geval zou de basis voor ancienniteit in een dergelijk geval dus opgaan voor je volledige dienstjaren.

    Om kort te gaan; je hebt hier een aantal inhoudelijke argumenten in handen die binnen aanpalende sectoren en door beleidsregels van het UWV worden gehanteerd die allemaal uitkomen op het tellen van het volledig aantal dienstjaren: de 2 opvolgende contracten bij elkaar opgeteld.

    De eerste vraag aan je werkgever hierover is dus m.i. wat zijn beweegredenen zijn om van deze gangbare berekening van dienstjaren af te wijken. Lijkt mij niet redelijk en (als schop onder de k..t) bovendien lijkt het mij niet waarschijnlijk dat een evt bestuursrechter die weg wel zal bewandelen.


    Bij de hoogte van de ontslagvergoeding zou je minimaal kunnen opteren voor de kantonrechtersformule. Dit is overigens geen wet, maar een afgesproken formule tussen rechters onderling ( De Kring van Kantonrechters). Deze kunnen ze dus hanteren, maar ze hoeven dit niet.. Dit laatste overigens terzijde voor meelezers.

    De hoogte van de ontslagvergoeding gaat in de kantonrechtersformule niet uit van het daadwerkelijk gewerkte dienstjaren, maar van het gewogen aantal dienstjaren. Wat de weging is van de dienstjaren hangt af van de leeftijd van de werknemer. Afhankelijk van de leeftijd van de werknemer krijgen dienstjaren een lichtere of zwaardere weging. Zo telt het aantal dienstjaren bij de werkgever doorgebracht:

    tot de 35-jarige leeftijd voor 0,5
    tussen de 35 en 45 jaar voor 1
    tussen de 45 en 55 jaar voor 1,5
    boven de 55 jaar voor 2

    Let verder bij de financiele afhandeling nog op je evt recht op bovenwettelijke uitkering (bovenop WW ter vervanging van wachtgeld) en zo ja; hoe je deze uitgekeerd wil hebben; als bovenwettelijke uitkering of afkoop

    Als je er niet uitkomt dan volgt er een ontslagprocedure. Dit is een (nu nog) eeuwig durende procedure, met allemaal bezwaarsprocedures van 6 weken en nog een keer 6 weken en nog een keer etc, waar je je als werknemer aan MOET houden. Let hierop als er ontslag wordt aangevraagd!

    Vanwege de tijdsdruk die er voor werkgever achter zit zal hij ws wel voorlopige voorzieningen aanragen bij de president van de rechtbank; geen definitief besluit, maar overbrugging tot definitief besluit.

    Hopelijk heb je hier wat aan, sterkte weer!
  3. Boep
    oh?

    Toon alleen de berichten van Boep

    quote:
    Dit schreef marieke1971
    Dus laat je niet te makkelijk overhalen en vraag ook bij het overleg wat de consequenties zijn als je niet meegaat in hun'voorstel.

    Ik heb zelf enige tijd geleden het overleg gestaakt omdat werkgever en P&O hierin zeer intimiderend waren. Bovendien belden en mail den ze me voortdurend terwijl ik aan het werk was bij de werkgever waar ik nu werk.

    Vandaag heb ik de brief met mijn tegen voorstel gestuurd. Gemotiveerd aangegeven waarom ik vind dat we uit moeten gaan van een dienstverband van 10 jaar. En (@ Mikky) gebaseerd op de kantonrechtersformule. Die had ik eerder ook al gevonden op internet.
    Omdat het slechts gaat over een contract van 4 uur per week loopt het verschil voor hun niet in de duizenden euro's dus dat moet kunnen.

    Ik bedenk trouwens nu pas dat een deel van de uren die ik werkte in de avonduren was, wat nooit als avonduren verrekend is. Smile
  4. Boep
    oh?

    Toon alleen de berichten van Boep

    De dag nadat ik mijn tegenvoorstel gestuurd had lag het ontslagbesluit hier in de bus. De brieven hebben elkaar dus blijkbaar gekruisd.
    Over een ontslagvergoeding word door hun niet (meer) gesproken. Nu noemen ze een re?ntegratieperiode van januari - augustus 2013, waarin ik voor hun beschikbaar moet zijn voor werk, punt.
    Ik heb nu maar een afspraak gemaakt met het Juridisch Loket want ik kom hier zelf verder niet uit.
  5. peter_pan
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van peter_pan
    quote:
    Dit schreef Boep
    De dag nadat ik mijn tegenvoorstel gestuurd had lag het ontslagbesluit hier in de bus. De brieven hebben elkaar dus blijkbaar gekruisd.
    Over een ontslagvergoeding word door hun niet (meer) gesproken. Nu noemen ze een re?ntegratieperiode van januari - augustus 2013, waarin ik voor hun beschikbaar moet zijn voor werk, punt.
    Ik heb nu maar een afspraak gemaakt met het Juridisch Loket want ik kom hier zelf verder niet uit.


    Reintegratie(vergoeding) is wel in lijn met alle beleids ontwikkelingen op dit gebied. Maar dat wil niet zeggen dat het al wet is.

    Peter
  6. Boep
    oh?

    Toon alleen de berichten van Boep

    quote:
    Dit schreef peter_pan


    Reintegratie(vergoeding) is wel in lijn met alle beleids ontwikkelingen op dit gebied. Maar dat wil niet zeggen dat het al wet is.

    Peter

    Eigenlijk stellen ze: ik moet beschikbaar zijn voor werk bij hun. Dat heeft met re?ntegratie toch weinig te maken lijkt mij.
  7. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Boep

    Eigenlijk stellen ze: ik moet beschikbaar zijn voor werk bij hun. Dat heeft met re?ntegratie toch weinig te maken lijkt mij.


    Wat een rare situatie? Je zat toch in onderhandeling? Ik zou gewoon eens aankloppen en vragen of dit betekent dat de onderhandeling ten einde is? Het kan namelijk ook zo zijn dat ze de ontslag aanvragen, rekening houdende met een in acht te nemen procesduur en opzegtermijn, maar dat ze daarnaast als parrallel traject gewoon nog bereid zijn om verder te onderhandelen in de hoop eruit te komen met een VSO.

    @Peter: reintegratie-vergoeding is beleid? Wat bedoel je daarmee?
  8. Boep
    oh?

    Toon alleen de berichten van Boep

    quote:
    Dit schreef Mikky


    Wat een rare situatie? Je zat toch in onderhandeling?

    Dat dacht ik ook. Hun eerste voorstel is gedateerd op 23 oktober met het verzoek op het voorstel te reageren. En 8 dagen later (datum 1 nov) al deze brief, terwijl ik net een tegenvoorstel gedaan had.
  9. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Boep

    Dat dacht ik ook. Hun eerste voorstel is gedateerd op 23 oktober met het verzoek op het voorstel te reageren. En 8 dagen later (datum 1 nov) al deze brief, terwijl ik net een tegenvoorstel gedaan had.



    Ik zou zeggen; even navragen eerst maar eens..
  10. peter_pan
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van peter_pan
    quote:
    Dit schreef Mikky


    Wat een rare situatie? Je zat toch in onderhandeling? Ik zou gewoon eens aankloppen en vragen of dit betekent dat de onderhandeling ten einde is? Het kan namelijk ook zo zijn dat ze de ontslag aanvragen, rekening houdende met een in acht te nemen procesduur en opzegtermijn, maar dat ze daarnaast als parrallel traject gewoon nog bereid zijn om verder te onderhandelen in de hoop eruit te komen met een VSO.

    @Peter: reintegratie-vergoeding is beleid? Wat bedoel je daarmee?


    Alle beleidsvoornemens zijn er op gericht om de ontslagvergoeding te beperken of helemaal af te schaffen en deze te vervangen door bijv. een reintegratiebudget of omscholingsbudget.
    Beleid afgelopen jaren is al geweest om de kantonrechtersformule te beperken.

    Je ziet dus, in mijn ogen, een ontwikkeling waarbij het beleid (en mogelijk ook wet) iets wordt van begeleiding naar een nieuwe baan en geen (of beperkte) vergoeding voor geleden schade in de vorm van een ontslagvergoeding.

    Maar zoals al gezegd het is een politieke/maatschappelijke ontwikkeling die nog niet omgezet is in wetgeving.

    Peter
  11. peter_pan
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van peter_pan
    Heb je je trouwens goed verdiept in het ambtenarenrecht, ik neem althans aan dat je ambetenaar bent. Wat ik daarvan weet is in ieder geval dat bij ambtenaren er een vastgelegde ontslagprocedure is met termijnen van beroep, etc.. voor zowel werknemenr als werkgever. Volg je deze termijnen niet op kan het zo zijn dat een ontslagbesluit ineens onherroepelijk is omdat je niet binnen de juiste termijn de juiste actie hebt gedaan.

    Peter
  12. erwin1
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van erwin1
    quote:
    Dit schreef Boep

    Dat dacht ik ook. Hun eerste voorstel is gedateerd op 23 oktober met het verzoek op het voorstel te reageren. En 8 dagen later (datum 1 nov) al deze brief, terwijl ik net een tegenvoorstel gedaan had.


    Ik geef je even mee. Mijn zwager was eerst als gemeenteambtenaar in dienst bij de stadsbus (buschauffeur). In 2002 is hij overgestapt naar de gemeente Rotterdam bij de RET op de metro (eerst weer ook als gemeenteambtenaar). Per 1-12 is hij ontslagen. Dit is bij de kantonrechter geweest. De kantonrechter gaat uit van 10 jaar bij de RET.
Terug naar de lijst