overstap maken naar de zorg, waar moet ik op letten

overstap maken naar de zorg, waar moet ik op letten 

Onderwerp van Zelazny

BEHEERD DOOR:
bart

Dit onderwerp is gesloten.
door Zelazny zelf op 27 maart 2013 om 12:39:44

Terug naar de lijst
  1. Irma
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Irma
    ik ben in 1973 als leerlingverpleegkundge begonnen. van eind 1979 tem febr 1980 niet in een ziekenhuis, vanaf maart 1980 weer als verpleegkundige en sinds een poos middenmanager en geen diensten meer omdat ik op de poli werk. Zeer actief geweest als bondslid begin jaren 90 ( stakingen georganiseerd ( toen durfden we dat nog) en nog steeds bij vlagen actief daarin. Nu lid van de groep samen voor de zorg ( startpunt is het drama wat in de thuiszorg zich ontwikkelt) in mijn regio om 6 april in den haag een succes te maken ( zie www wij zijn de thuiszorg) en kritisch werknemer ( ik neem niet alles voor zoete koek aan)
  2. Irma
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Irma
    het aantal diensten wat je werkt hangt van de grootte van je team af en of je werkgever zich houdt aan de cao. En dus afhankelijk van WELKE cao op je van toepassing is. In een academisch is dat weer net ff anders dan een "gewoon " ziekenhuis . Volgens de cao ziekenhuizen weet je het minimaal 4 weken van te voren maar raadt maar wat er gebeurt als er een nachtdienst zich ziek meldt: dan zal een collega wel moeten overnemen, idem weekenden avonden en feestdagen. Soms maakt een planner het rooster, soms de leidinggvenden en in de meeste organisaties kun je een of meerdere wensen per week aangeven. Denk ook niet dat je altijd je vakantie kunt opnemen wanneer het jou het beste uitkomt. ER moet immers altijd personeel zijn?
  3. Irma
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Irma
    en ja de salarissen in de verpleging en verzorging zijn niet hoog
  4. Salome
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Salome
    Ik zou eens kijken of ik ergens stage kan gaan lopen, als ik jou was. Een soort snuffelstage. Dat je een beetje idee hebt van wat je gaat doen straks.
    Want misschien romantiseer je het werk 'in de zorg' een beetje.

    Je schrijft dat je niet langer het gevoel wilt hebben er niet toe te doen in je werk. Nou, als ik ergens het gevoel had er niet toe te doen, was dat wel in de tijd dat ik in de psychogeriatrie werkte. L?ng geleden, maar we liepen ons de benen uit het lijf voor die mensen en hadden evengoed geen tijd voor een praatje of een wandelingetje, we moesten mensen die nog konden lopen vastzetten, mensen moesten vroeg naar bed omdat we anders niet iedereen voor het einde van de dienst in bed konden krijgen, enzovoort.
    Nu noem ik wel de zwaarste plek waar ik ooit werkte, maar ik voelde me nutteloos en helemaal niet goed bezig. Ik ben gauw weggegaan en heb me bijgeschoold tot iemand die 'in de zorg' op kantoor zit.

    En het is natuurlijk niet allemaal kommer en kwel, maar het is wel heel hard werken, je hebt weinig te zeggen over de aard van je werkzaamheden, je werkt vaak op tijden die niet fijn zijn. Als je 20 bent, pas je je daarop gemakkelijk aan, is mijn ervaring, maar als je ouder bent en je bent enige regelmaat gewend, is dat echt niet makkelijk.

    En als je omscholing overweegt, kijk dan ook eens bij banen zoals radiodiagnostisch laborant, dat soort dingen. Is vaak ook een leerwerk-traject, maar dan voor werk tijdens kantooruren.
  5. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    Ik heb het ook regelmatig overwogen, maar durf de stap niet aan. Qua inkomen moet ik (de eerste jaren) een enorme stap terug doen en de onregelmatige diensten zie ik met 24/7 zorg voor zoon niet zitten. Hij wordt nu wel wat ouder/zelfstandiger, maar ook steeds duurder.

    Om toch iets anders te doen naast kantoorwerk, ben ik voor een paar uur per week vrijwilligerswerk gaan doen. Eerst bij vluchtelingenwerk, nu als vrijwillig ouderenadviseur. Wie weet wat de kennis en ervaring die ik nu op doe ooit oplevert....

    Succes!
  6. quote:
    Dit schreef Salome

    En als je omscholing overweegt, kijk dan ook eens bij banen zoals radiodiagnostisch laborant, dat soort dingen. Is vaak ook een leerwerk-traject, maar dan voor werk tijdens kantooruren.


    Dat is ook wat ik wil. Niet perse radiodiagnostisch maar wel functies in/rond de OK of op een laboratorium, die in beginsel overdag/doordeweeks worden uitgeoefend.
    En dat is ook het soort vacature waar ik nu over aan het nadenken ben. Overigens heb ik laboratoriumervaring, wel van heel lang geleden maar ik weet wel hoe ik besmettingsvrij moet werken (bijvoorbeeld).
  7. quote:
    Dit schreef Irma
    en ja de salarissen in de verpleging en verzorging zijn niet hoog


    Het salaris voor een anesthesiemedewerker (dus na die drie jaar werken & leren) is conform de CAO Ziekenhuizen, maximaal ? 3.592,- bruto (functiegroep 55) per maand op basis van een 36-urige werkweek.
  8. quote:
    Dit schreef Zelazny


    Ik zie nu inderdaad dat je een contract krijgt voor het leerwerktraject, dus voor drie jaar.



    in het ziekenhuis hier, krijgt niemand na die 3 jaar een (vaste) baan.
    er is al te veel personeel.

    maar ach, dat is een zorg voor over 3 jaar.
    de eerste 3 jaar heb je werk garantie + de opleiding wordt voor je betaald.

    de zorg is wel heeeeel hard werken.
    met al minder handen aan het bed.
    maar wel een heel erg leuk vak.

    ik zou het doen!
  9. quote:
    Dit schreef patt

    de zorg is wel heeeeel hard werken.
    met al minder handen aan het bed.
    maar wel een heel erg leuk vak.

    ik zou het doen!


    Ik ga in ieder geval solliciteren. Ik heb geen flauw idee hoeveel brieven ze zullen ontvangen en of ik wel een kans maak. Maar niet geschoten is altijd mis..
  10. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef Zelazny


    Ik ga in ieder geval solliciteren. Ik heb geen flauw idee hoeveel brieven ze zullen ontvangen en of ik wel een kans maak. Maar niet geschoten is altijd mis..

    Leuk, Zelazny. Succes! En laat er nog eens iets van horen.. :-)
  11. quote:
    Dit schreef Singa

    Leuk, Zelazny. Succes! En laat er nog eens iets van horen.. :-)


    Pfff, sollicitatiebrief is de deur uit, ruim op tijd voor de sluitingsdatum. Fingers crossed ...
  12. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef Zelazny


    Pfff, sollicitatiebrief is de deur uit, ruim op tijd voor de sluitingsdatum. Fingers crossed ...

    SmileSmile
Terug naar de lijst