Oude fiets opknappen of goede 2e-hands kopen?

Oude fiets opknappen of goede 2e-hands kopen? 

Onderwerp van kaatje

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967
    Ik zou gaan voor de grotere uitgave. Bedenk wel dat (relatief) nieuwe fietsen meer geavanceerd zijn dan die van 20 jaar oud, dus ook soepeler fietsen. Even los van gedoe met dynamo enzo (ook dat maakt het trappen aanzienlijk zwaarder dan de ingebouwde dynamo's van nu) - halfuur naar school fietsen rechtvaardigt m.i. een goeie fiets. En een comfortabele fiets. En een fiets waar je als puberkind niet al teveel mee voor aap staat. Dan hoeft ?e niet flitsend te zijn, maar een beetje 'van nu' toch wel.
    Hier heeft stiefdochter vorige week (gaat ook naar de middelbare) een goeie tweedehands bij de fietsenstalling/-winkel op het station gekocht, voor ? 450. Nieuwprijs is ? 800 (je bent wel gek als je dat betaalt voor een scholierenfiets!). Paar krasjes, en verder perfect, ook en vooral technisch. Ik zou echt gaan voor een Gazelle of Batavus, A-merk dus.
    En ga voor een fiets die nu n?t iets te groot is, maar niet veel te groot. Als ie over een paar jaar te klein wordt, kan je 'm of verkopen voor een goeie prijs, of als reservefiets houden. Wij hebben ook een reservebarrel staan, en die wordt toch echt regelmatig (mopperend en wel Smile) gebruikt.
  2. maartje
    Nietvanweegen

    Toon alleen de berichten van maartje
    Zo tegen de school vakantie komen fietsenzaken ook vaak met mooie aanbiedingen van 'schoolfietsen',
    nieuwe 'merkfietsen' voor een mooi prijsjeSmile
  3. sis
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van sis
    quote:
    Dit schreef Dayenne
    Ik zou sowieso geen 400 euro uitgeven aan een 2e hands fiets, ook al is dat met garantie.

    Mijn idee.
    Voor 200 - 250 euro moet je een goede fiets kunnen kopen. Koop liever iets ouder van een goed merk, dan goedkope nieuwere fietsen.
    VO is erg geschikt (ivm slijtage) voor fietsen zonder handremmen, versnellingen, die opoe fiets dus.
    Mijn kind wilde dat niet, ik heb een goede (ouder model!) Union gekocht.
  4. Poppetje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Poppetje
    Ik zou die oude laten opknappen. Klinkt als een heel degelijke fiets. Zo'n ouwe Batavus is onverwoestbaar. Ik weet niet hoe jouw zoon met zijn fiets omgaat, maar hier gaat dat vrij respectloos. En ?400 voor een tweedehands fiets is waanzinnig veel. Ik heb van de zomer een fiets voor zoon gekocht tweedehands voor ?150. Bij de fietsenmaker overigens. En als je zoon zich schaamt voor het ouderwetse model, dan koop je toch wat spuitbussen om er een graffiti fiets van te maken? Deed vriendje van zoon hier ook. Hij is helemaal de man.
  5. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967
    Voor 150 euro zijn hier alleen gammele fietsen of 'eigen merk' te koop. Verschillend per regio? Onderschat niet dat halfuur fietsen en dus een fiets die soepel rijdt.
  6. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef sis

    Mijn idee.
    Voor 200 - 250 euro moet je een goede fiets kunnen kopen. Koop liever iets ouder van een goed merk, dan goedkope nieuwere fietsen.
    VO is erg geschikt (ivm slijtage) voor fietsen zonder handremmen, versnellingen, die opoe fiets dus.
    Mijn kind wilde dat niet, ik heb een goede (ouder model!) Union gekocht.


    Fiets zonder versnellingen gaat het niet worden in ieder geval. Hij moet een behoorlijke brug over en heeft dan wel een paar versnellingen nodig.

    Opoefiets zou voor hem wel handig zijn, want hij heeft altijd 'ruzie' met de stang Smile en is niet zo handig met op- en afstappen. Maar ja, zegt hij dan: 'dat zijn toch meisjesfietsen??'
  7. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Poppetje
    Ik zou die oude laten opknappen. Klinkt als een heel degelijke fiets. Zo'n ouwe Batavus is onverwoestbaar. Ik weet niet hoe jouw zoon met zijn fiets omgaat, maar hier gaat dat vrij respectloos. En ?400 voor een tweedehands fiets is waanzinnig veel. Ik heb van de zomer een fiets voor zoon gekocht tweedehands voor ?150. Bij de fietsenmaker overigens. En als je zoon zich schaamt voor het ouderwetse model, dan koop je toch wat spuitbussen om er een graffiti fiets van te maken? Deed vriendje van zoon hier ook. Hij is helemaal de man.


    Het lastige is dat ik niet kan inschatten hoe de fiets op langere afstand fietst. Mijn broer had de fiets vroeger gekocht als 'stapfiets' voor 50 gulden (!). Kan zoon nu wel vragen er enkele kilometers op te fietsen, maar een re?el beeld heb je dan niet met een rotzadel en slechte banden....
  8. quote:
    Dit schreef kaatje


    Het lastige is dat ik niet kan inschatten hoe de fiets op langere afstand fietst. Mijn broer had de fiets vroeger gekocht als 'stapfiets' voor 50 gulden (!). Kan zoon nu wel vragen er enkele kilometers op te fietsen, maar een re?el beeld heb je dan niet met een rotzadel en slechte banden....

    Over het algemeen fietsen juist die "oude" fietsen prima, vaak beter dan de eerder genoemde bouwmarkt fietsen. Ik zou de fiets op laten knappen. En mocht na een jaar blijken dat je zoon toch beter af is met een nieuwe fiets heb je deze nog altijd achter de hand als goede reservefiets.
  9. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Poppetje
    Ik zou die oude laten opknappen. Klinkt als een heel degelijke fiets. Zo'n ouwe Batavus is onverwoestbaar. Ik weet niet hoe jouw zoon met zijn fiets omgaat, maar hier gaat dat vrij respectloos. En ?400 voor een tweedehands fiets is waanzinnig veel. Ik heb van de zomer een fiets voor zoon gekocht tweedehands voor ?150. Bij de fietsenmaker overigens. En als je zoon zich schaamt voor het ouderwetse model, dan koop je toch wat spuitbussen om er een graffiti fiets van te maken? Deed vriendje van zoon hier ook. Hij is helemaal de man.


    Dat van het overspuiten vind ik trouwens wel een goeie!
  10. twelve
    Hey Baberiba

    Toon alleen de berichten van twelve
    quote:
    Dit schreef kaatje


    Dat van het overspuiten vind ik trouwens wel een goeie!


    Spuitbussen kosten bijna niks bij de Action.Smile
  11. Edith64
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Edith64
    quote:
    Dit schreef kaatje


    Zien er leuk uit, maar ik vraag me af hoe de kwaliteit van de onderdelen is. Misschien onterecht, maar ik denk dat ik me beter voel met een 3 jaar oude Batavus of Gazelle van 400 euro dan een nieuwe van 250 euro.

    Dat ben ik helemaal met je eens! Ik had voor de jongste een oma fiets gekocht bij Halfords, dat is echt pure troep,na 3 maanden al flinke roest het frame lijkt wel van pap, nee dat had ik liever dubbel betaald voor een goede oude.

    Mijn eigen "gewone" fiets is al 18/19 jaar oud en doet het nog heel goed, zou ik morgen zo'n fiets kunnen kopen voor 250/300 zou ik het nog doen ook!
Terug naar de lijst