Sociaal plan...

Sociaal plan... 

Onderwerp van Anthea

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Niet leuk!

    Hoop in ieder geval toch dat je snel duidelijkheid krijgt over hoe het verder gaat. Is niet fijn zo vlak voor de vakantie, maar onzekerheid ook niet.
  2. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea

    Nou het zat er ook wel aan te komen maar ik had gedacht dat het wel 2015 zou worden
    omdat dan de plannen van de gemeente pas echt in gaan.
    Naief natuurlijk.
    Maar ik ben wel erg benieuwd.

    Stel dat een voorstel minder loon wordt gedaan:
    Dan moet ik nog meer werken om er van te kunnen leven en dat trek ik sowieso niet
    in dit vak. Werk nu ongeveer 25 uur. contract 24 uur.

    O ja, stel nou dat de vakbond niet akkoord is maar dat er wel een akkoord is tussen
    de OR en het bedrijf?
  3. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea

    >>LINK<<

    Zo vergadering...

    Minder uurloon, dat trek ik echt niet.
    Meer uren werken in dit werk om er van te kunnen leven, dat trek ik ook niet.
  4. geest
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van geest
    Tja en de bankmedewerkers krijgen forse loonsverhogingen
  5. josien1
    A happy girl

    Toon alleen de berichten van josien1
    Ik ben benieuwd of de directie ook loonsverlaging krijgt......
  6. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea

    Vergadering duurde anderhalf uur.
    Iemand van het cnv aan het woord want fnv abva kabo
    was er niet bij zoals eerder omschreven.

    Vrijdag komt het voorstel op careassist online en dan hebben we enkele
    weken om te reageren.
    Kort gezegd: als je blijft ga je van loonschaal 15 naar loonschaal 10.
    Dit komt neer op 1/5 van je loon.

    Eventueel de keuze in overleg met werkgever om omscholing te doen.
    Dit zie ik wel zitten maar ik ken de voorwaarden nog niet.
    Zou bijvoorbeeld een omscholing naar dokterassistente (noem maar een zijweg)
    mogelijk zijn of zou dat te duur zijn. Van die vragen.

    En er is een wachtgeldregeling.

    Morgen abva kabo bellen.
    Ik weet ook niet wat het in de praktijk nou inhoudt dat zij geen onderdeel zijn van het plan.
    Wat dat voor gevolgen heeft of niet.
  7. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea

    Nou Abva kabo gebeld maar daar kwam ik nog niet veel verder mee.

    Het voorstel/sociaal plan komt morgen pas op Care Assist dus dan kan ik het downloaden en naar hen opsturen.
  8. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea

    quote:
    Dit schreef Anthea
    Nou Abva kabo gebeld maar daar kwam ik nog niet veel verder mee.

    Het voorstel/sociaal plan komt morgen pas op Care Assist dus dan kan ik het downloaden en naar hen opsturen.

    Ik heb een intake email gehad.
    We komen er wel.
    Dit levert meer onrust op dan ik vantevoren had bedacht.
  9. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Anthea

    Ik heb een intake email gehad.
    We komen er wel.
    Dit levert meer onrust op dan ik vantevoren had bedacht.



    Abvakabo is geen partij omdat we jouw CAO ook niet getekend hebben. We vinden de CAO VVT wezenlijk te minimaal om hem te willen ondertekenen. CNV heeft dat wel gedaan en dus zijn zij partij bij het sociaal plan, omdat jouw werkgever de CAO VVT toepast (moet toepassen) en dus in de uitvoering ook gebonden is aan de CAO partij; het CNV.

    De regel is zo dat als er een sociaal plan is afgesloten door 1 representatieve vakbond (dat is het CNV), het ook een sociaal plan mag heten (conform de wet Collectieve Arbeids Overeenkomsten). Werkgevers leggen ook weleens zelf in hun eentje een regeling neer, en noemen het dan een sociaal plan of sociale regeling. Feitelijk heet het formeel dan geen sociaal plan, maar een eenzijdige regeling. Een dergelijke regeling is niet bindend voor werknemers, omdat arbeidsvoorwaarden niet eenzijdig kunnen worden geregeld/ gewijzigd/ afgenomen. Ook sociale plannen afgesloten met OR'ren zijn niet bindend; de bevoegdheid van de OR gaat niet over individuele en/ of collectieve arbeidsvoorwaarden.

    Een sociaal plan dat is afgesloten door 1 representatieve vakbond is bindend voor alle leden van DIE vakbond EN de ongeorganiseerden in de organisatie; de 'niet-vakbondsleden' zeg maar. Kortweg betekent dit dat als het sociaal plan wordt goedgekeurd door de leden van het CNV, er dus inderdaad een rechtsgeldig sociaal plan ligt voor leden CNV en niet-vakbondsleden. Voor jou geldt dat je je feitelijk niet gebonden hoeft te achten met het sociaal plan:

    Alle werknemers die lid zijn van een andere vakbond dan de vakbond die een sociaal plan overeenkomt (in dit geval FNV/ jij dus) kunnen zich individueel onttrekken aan de collectieve regeling. Je hebt je immers via je lidmaatschap van je vakbond (FNV) niet verbonden aan de regeling (werkgever met CNV).

    (Voor een CAO is dat een wat uitgebreider en ingewikkelder verhaal waarbij dit allemaal weer niet geldt vanwege allerlei CAO wetsartikelen. Dat voert te ver voor hier, dus ik hou het hier even op een sociaal plan. Alles wat ik dus vertel geldt dus specifiek en alleen voor jullie sociaal plan, en niet voor de CAO).


    Twee dingen zijn voor jou nu van belang:
    1) als je je onttrekt aan het sociaal plan, dan kan dat, maar begin je op nul.. namelijk met GEEN afspraken. FNV onderhandelt in de VVT sector niet collectief (zie verhaal hierboven) Enige onderhandeling tussen jou en je werkgever is mogelijk: je bent voor wat betreft je arbeidsvoorwaarden gelijkwaardig gesprekspartner aan je werkgever, maar alle onderhandelingen verlopen dan dus individueel. Oftewel: tussen jou (evt met bijstand) en je werkgever (en/ of werkgeverszijde)
    2) je kunt altijd het sociaal plan van het CNV bekijken (evt met bijstand) en indien je tevreden bent over de inhoud, kun je ook individueel accoord gaan met de toepassing van dat sociaal plan op jou. Dat kan stilzwijgend.

    Als je eea nog even wil bespreken, dan is het idd handig dat je FNV het plan doorstuurt en bespreekt of je tevreden bent over de inhoud of niet (of mss wel moet zijn gezien eventuele gegeven omstandigheden).. En zo niet, wat in jouw geval dan je mogelijkheden zijn en wat verstandig is om te doen. Je staat iig niet alleen bij ons; we voeren al jaren actie in de VVT sector, en niet voor niks. Daar weet jij van dichtbij ws alles van... dus je hebt 'onze focus' zeg maar..

    Succes!
  10. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea

    Morgenavond zou het sociaal plan online moeten staan in Care Assist.
    Dan kan ik het downloaden en lezen.
    Ik ben erg benieuwd.

    Ik heb veel vragen maar ik kan beter wachten tot ik het gelezen heb.
    Volgens de persoon van Abva kabo aan de telefoon vanmorgen
    is het niet gebruikelijk dat de loonsverlaging in het sociale plan staat.
    Maar goed, ik moet gewoon nog een dagje wachten tot ik het kan lezen.

    De optie omscholing spreekt me aan.
    Maar ik ben dus benieuwd of die loonsverlaging in het plan staat want dan
    zou dat betekenen dat als ik akkoord ga met het plan en niet boventallig
    wordt verklaard, ik dan wel ook gedwongen wordt akkoord te zijn met de
    loonsverlaging?

    En nog wat: Als ik niet akkoord ben met de loonsverlaging en daardoor zonder baan kom,
    en een beroep moet doen op ww. Die man van het cnv kwam met een verhaal dat men dan
    bij het uwv zegt: O, u had dus een andere baan kunnen krijgen? (hetzelfde maar dan in loonschaal 10)
    Dan krijgt u geen ww? Nou ja, als dat zo is dan ben je wel verplicht akkoord te gaan want anders zit
    je zonder inkomen.

    Nou ja, uit bovenstaande blijkt wel dat ik ten eerste maar eens op het plan moet wachten dat morgen na 17 uur dan
    wel online zou moeten staan. En dat ik sowieso voor advies bij de Abva Kabo moet zijn.
    Jammer dat het vlak voor het weekend is want dan kan ik het hele weekend geen advies in winnen.
    En over een week heb ik vakantie!
  11. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea

    Dank je wel voor je antwoord Mikky!
  12. jieke
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van jieke
    heftig allemaal he, ik kan je niets adviseren hierin maar wil je gewoon even laten weten dat ik je lees en op die manier met je meeleef
    Smile
Terug naar de lijst