Garantstelling ouders: graag ervaringen/tips -> kort voor afsluiting

Garantstelling ouders: graag ervaringen/tips -> kort voor afsluiting 

Onderwerp van Bobby

BEHEERD DOOR:
bart

Dit onderwerp is gesloten.
door Bobby zelf op 15 mei 2015 om 20:58:32

Terug naar de lijst
  1. Bobby
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bobby

    Kijk, en nu zijn we een paar daagjes verder en is de situatie als volgt:
    - heb een leuk huisje op het oog, wat er ook qua afwerking (vooralsnog...!) goed uit ziet..
    - vandaag heb ik een bezichtingsafspraak geregeld voor a.s. zaterdag..
    - zou het inderdaad allemaal passen, en zou men akkoord gaan met mijn bod (huis staat nu leeg, al langer te koop, blabla), willen mijn ouders garant staan, zodat een ietwat hogere hypotheek mogelijk is
    - daarnaast willen zij dan de hogere maandlast compenseren, door me maandelijks een bedrag te schenken, wat uiteindelijk zeker niet de ?4.000,00 per jaar overschrijdt...

    Wat denken jullie van deze constructie?


    Ik ben altijd van het "veilige" en "zekere" geweest, maar als de maandlast lager is dan mijn huidige huur en ik het verschil aan de kant kan zetten voor extra lasten en evt. onvoorziene kosten, is dan het risico niet net zo groot als wat het nu is..?
  2. Ik vind het een mooie regeling
    Je houdt je eigen broek op, maar weet dat je altijd je ouders achter de hand hebt, mocht er onverhoopt iets mis gaan.

    Ik vind persoonlijk kopen (mits de hypotheeklast niet te hoog wordt) veiliger dan huren.

    Een hypotheekbedrag is een eurobedrag dat tot een vooraf vastgestelde datum hetzelfde blijft. Na je pensioendatum wordt je financi?le situatie beduidend anders en ook dan is het fijn dat je zeker weet dat je geen rente en aflossings verplichtingen meer hebt.

    Huur blijft altijd maar doorgaan, of je nou salaris ontvangt of AOW. Alleen daarom vind ik het al veiliger om te kopen dan om te huren.

    Fijn dat je ouders dit voor jou kunnen en willen doen. Uit het feit dat ze hun huis hebben afbetaald, leid ik af dat ook zij liever voor veilig gaan Smile
  3. elly69
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van elly69
    Ben jij enig kind Bobby? Zonee, check nog even hoe dit gelijkwaardig richting je broers zussen gaat.
    (om stampij in de familie te voorkomen).
  4. 30 jaar geleden hebben we een huis gekocht
    2x verhuisd
    inmiddels woon ik in een vrijstaand huisje
    de hypotheek is afgelost
    dus los van onderhoud, woon ik bijna voor niks

    als ik er niet meer ben, erven mijn kinderen een hypotheekvrij huis
    maar ik kan het natuurlijk ook verkopen en goedkoper gaan wonen
    ik kan ook gaan huren en het geld dat het huis opbrengt uitgeven aan vakanties en heel veel leuke dingen

    huizen zijn momenteel relatief goedkoop
    en de hypotheekrente is nog nooit zo laag geweest
    dus als je het kunt bekostigen ALTIJD DOEN
    vind ik
  5. Bobby
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bobby

    quote:
    Dit schreef elly69
    Ben jij enig kind Bobby? Zonee, check nog even hoe dit gelijkwaardig richting je broers zussen gaat.
    (om stampij in de familie te voorkomen).



    Nee, ben niet enig kind. Mijn jongere broer woont in het buitenland en heeft eerder al (in een min of meer lollige bui..) aangegeven, dat ik t.z.t. de "opbrengst" van het huis mag hebben, als ik ook zorg voor het opruimen van de inboedel..
    Nou wil ik het zover uiteraard niet laten komen en weet je nooit hoe het er aan toe gaat, als de situatie zich straks voor zou doen, maar mijn ouders geven zelf aan dat deze hulp "van de erfenis af gaat"(Smile) en dat ze jaren geleden met genoegen garant hebben gestaan bij de koop van mijn broers' appartement.

    Ik begrijp dat het merendeel kopen aanraadt en het begint langzaamaan te kriebelen. Alleen het gevoel dat ik op mijn veertigste nog steeds/weer hulp van mijn ouders krijg, moet nog even zakken. Zij zien dit niet zo, maar het blijft (in ieder geval op dit moment) een dubbel gevoel.
  6. josien1
    A happy girl

    Toon alleen de berichten van josien1
    Ik heb zelf ook net gekocht. Ook vanuit een huursituatie. Met de alsmaar stijgende huur en de lage hypotheekrente (2,6 % voor 10 jaar vast), werd kopen goedkoper dan huren.

    ik zeg doen!
  7. elly69
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van elly69
    Ha Bobby dat noemen ze een " warme hand" schenking en voelt voor ouders veel beter dan een " koude".
    Smile
    Wat is afhankelijk, een beetje mekaar helpen in het leven.
  8. Marah
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Marah
    quote:
    Dit schreef josien1
    Ik heb zelf ook net gekocht. Ook vanuit een huursituatie. Met de alsmaar stijgende huur en de lage hypotheekrente (2,6 % voor 10 jaar vast), werd kopen goedkoper dan huren.

    ik zeg doen!



    Gefeliciteerd!
    Ik durf het niet. Bang om baan te verliezen, bang geen nieuwe baan te vinden, bang voor te hoge onderhoudskosten etc.
    Ik kreeg deze week een huis aangeboden door de woningbouwvereniging. Huur excl. 724,00. Ik heb geen recht op huurtoeslag. Absurd hoge huurprijs. Kopen zou op lange termijn veel voordeliger zijn, maar ja...
  9. Bobby
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bobby

    Mocht het iemand interesseren...:

    vandaag het huis bezichtigd.... en 2 uur later een bod uitgebracht...Smile!!!

    Wordt door de bank verkocht (wat een pluspunt zou kunnen zijn...) en ik hoor waarschijnlijk eind volgende week hoe de vlag er voor staat...
  10. Sjak
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Sjak
    quote:
    Dit schreef Bobby
    Mocht het iemand interesseren...:

    vandaag het huis bezichtigd.... en 2 uur later een bod uitgebracht...Smile!!!

    Wordt door de bank verkocht (wat een pluspunt zou kunnen zijn...) en ik hoor waarschijnlijk eind volgende week hoe de vlag er voor staat...


    Spannend! Succes!
  11. wendy72
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van wendy72
    Super ! Hopen dat het allemaal lukt. Stenen zijn een goede investering. Check nog wel even in het huis of de cv ketel nog werkt, als die het bijv niet doet is dat een grote extra post.
  12. Bobby
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bobby

    quote:
    Dit schreef wendy72
    Super ! Hopen dat het allemaal lukt. Stenen zijn een goede investering. Check nog wel even in het huis of de cv ketel nog werkt, als die het bijv niet doet is dat een grote extra post.


    Dank voor de tip!
    De cv-ketel is nog niet zo oud, maar omdat het huis sinds 6 maanden leeg staat, is stroom (en gas?) in de tussentijd afgesloten..

    Met name die eventuele onverwachte kostenposten zorgen bij mij voor onrust..

    Eerst maar eens zien wat de reactie op mijn bod zal zijn en als d?t goed is, moet de financiering ook nog geregeld (kunnen) worden, dus er gaan nog wel wat nachtjes overheen, voordat het ook ?cht allemaal rond/duidelijk is...
Terug naar de lijst