Sociale huurwoning in andere provincie

Sociale huurwoning in andere provincie 

Onderwerp van DonnaQ

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef kaatje


    Dat over een maatschappelijke of economische binding geldt misschien nog alleen voor de landelijke gemeenten. In de grotere regio's is dit nauwelijks meer van toepassing. Je krijgt dan geen extra punten of inschrijfduur meer. Iedereen moet zich overal kunnen vestigen.

    Nee je krijgt geen extra punten, maar er zijn wel toewijzingscriteria. Zie onderstaand uit mijn regio:

    Bindingseisen


    Op het moment dat u een sociale huurwoning aangeboden krijgt, moet u aantonen dat u een maatschappelijke of economische binding heeft met de plaats waar de woning staat. De regels verschillen per gemeente. Deze regels staan in de huisvestingsverordening van u gemeente en vindt u op de website van de gemeente.

    Heeft u geen binding en behoort u niet tot de bijzondere doelgroep dan kunt u wel inschrijven. U komt dan uitsluitend in aanmerking voor vrije sector huurwoningen en wellicht ook voor koopwoningen.

    Economische binding
    U heeft een economische binding als u werkt binnen of vanuit het gebied en u met dit werk in uw levensonderhoud voorziet. U moet minimaal een halve werkweek werken met een duur van minstens 1 jaar. Ook als u in het gebied een dagopleiding volgt aan een onderwijsinstelling heeft u deze binding.

    Maatschappelijke binding
    U heeft een maatschappelijke binding als u langere tijd woonachtig bent in ??n van de plaatsen.

    Per plaats worden er andere voorwaarden gesteld aan de periode dat u er woonachtig bent. Voor Wageningen, Ede, Rhenen of Veenendaal is deze periode 1 jaar of langer. Voor Barneveld is deze periode 2 jaar en voor Scherpenzeel is deze periode 6 jaar of langer. In Scherpenzeel hebt u ook maatschappelijke binding als u vanaf uw geboorte tenminste zestien van de achttien jaar onafgebroken in Barneveld, Nijkerk of Scherpenzeel heeft gewoond.

    Als u in de voorafgaande 10 jaar tenminste 6 jaar aaneengesloten woonachtig in ??n van de plaatsen bent geweest, heeft u ook maatschappelijke binding.

    Als u wilt reageren op aanbod In Wageningen, Ede, Rhenen en Veenendaal:

    U moet een economische of maatschappelijke binding hebben met ??n van deze plaatsen;
    Woont of werkt u elders in de provincie Utrecht, dan kunt u alleen reageren in Veenendaal en Rhenen;
    Woont u in het Veluwegebied (Apeldoorn, Barneveld, Brummen, Elburg, Epe, Ermelo, Harderwijk, Hattem, Heerde, Nunspeet, Nijkerk, Oldebroek, Putten, Scherpenzeel of Voorst), dan kunt u alleen reageren in Ede;
    Als u binding heeft met een van de kleine kernen (Achterberg, Elst (Utrecht), Ederveen, Harskamp, Otterlo, Wekerom), dan krijgt u voorrang als u reageert op de plaats waar u binding mee heeft. Geef uw eventuele binding met het kerndorp goed aan als u zich inschrijft. U kunt dit doen via Mijn pagina.

    Wilt u reageren op aanbod in Barneveld?
    U moet minstens twee jaar ingezetene zijn van Barneveld, Nijkerk of Scherpenzeel of een economische of maatschappelijke binding met ??n van deze plaatsen hebben. U bent ingezetene als u woont in een voor permanente bewoning aangewezen woning in ??n van de genoemde gemeenten. Dit moet blijken uit een inschrijving in het bevolkingsregister.

    Als u binding heeft met ??n van de kleine kernen (Zwartebroek, Terschuur, De Glind, Garderen, Stroe, Kootwijkerbroek of Kootwijk) en u reageert op een woning in die kern, dan geldt een voorrangsregeling. Dit houdt in dat u voorrang heeft op kandidaten die niet voldoen aan deze specifieke bindingseis met de kleine kern. Als er meerdere mensen met een binding reageren op een woning, is de inschrijftijd bepalend.

    Wilt u reageren op aanbod in Scherpenzeel?
    Dan moet u aan ??n van de volgende voorwaarden voldoen:

    U moet in de afgelopen tien jaar minstens zes jaar ingezetene zijn van Barneveld, Nijkerk of Scherpenzeel;
    Vanaf uw geboorte moet u tenminste zestien van de achttien jaar onafgebroken in Barneveld, Nijkerk of Scherpenzeel hebben gewoond;
    U bent zes jaar onafgebroken ingezetene van Barneveld, Nijkerk of Scherpenzeel;
    U heeft een economische binding met ??n van deze plaatsen.

    Uitzonderingsgroepen
    Behoort u tot ??n van de onderstaande uitzonderingsgroepen? Dan hoeft u niet te voldoen aan de bindingsvoorwaarden van de verschillende gemeenten. U kunt in alle gemeenten een woning zoeken.

    De uitzonderingsgroepen zijn:

    personen waarvan redelijkerwijs niet of niet meer verwacht kan worden dat zij door het duurzaam verrichten van arbeid in hun bestaan voorzien (bijvoorbeeld gepensioneerden en ernstig invaliden);
    langdurig werklozen (minimaal ??n jaar aantoonbaar werkloos);
    remigranten, personen die na terugkeer uit buitenland geen reguliere woonruimte hebben
    gevonden;
    personen die in een echtscheiding verwikkeld zijn en sindsdien geen zelfstandige woonruimte
    hebben gevonden;
    personen aan wie een verblijfsvergunning met vergunning tot wonen en werk is
    toegekend door de IND en die nog niet beschikken over zelfstandige woonruimte.

    In rood de uitsluitingen van binding.
  2. Het scheelt per gemeente of woningbouwvereniging. Het ligt eraan waar je heen wil. Ik heb me 5 jaar geleden in een andere gemeente (zelfde provincie maar toch een heel andere regio) ingeschreven en daar werd niet gekeken naar economische banden (wel of je drugs gebruikt of erin handelt, of je ooit huurproblemen hebt gehad en of je ooit ergens voor bent veroordeeld).

    Mijn advies: kijk waar je heen wilt en kunt, hou ook rekening met zaken als bereikbaarheid. Misschien heb je nu een auto, maar als je door omstandigheden geen auto meer hebt kun je lelijk staan te kijken als je in een dorp woont waar eens in het uur een bus doorheen scheurt behalve op zaterdag en zondag (??n van de redenen waarom ik nooit in de Noordoostpolder ben gaan wonen, hoewel het wel binnen mijn "economische verbondenheid" van destijds lag en de huizen daar betaalbaar zijn).

    En ook: is het een open gemeenschap, of een gesloten gemeenschap waar je als buitenstaander nooit tussen zult komen? Hoe zit het met cultuur en religie en zo? Iedere regio heeft zijn eigen ongeschreven wetten, dat klinkt zwaarder dan ik bedoel, maar je zult je hierin toch tot op zekere hoogte moeten verdiepen, aanpassen en rekening moeten houden. Bijvoorbeeld dat je in de Bible Belt beter niet je gras kan maaien op zondag, dat je in Friesland toch echt een mondje Frysk moet leren en dat in het zuiden tijdens de carnaval de boel drie dagen plat ligt.

    Als je een plek of regio op het oog hebt, ga dan rondvragen, bijvoorbeeld hier op OA of in de regioclub. Heb ik ook gedaan toen ik besloot de woningnood in mijn oude gemeente te ontvluchten ;-) en het heeft me heel veel geleerd. Bijv. wat zijn goede buurten (binnen de sociale huurmogelijkheden natuurlijk) en hoe is de sfeer. Probeer nieuwsberichten uit die buurt te volgen via bijv. lokale of regionale omroepen en kranten.

    Mijn ervaring met verhuizen buiten de Randstad is verder dat de mensen die daar nog wel wonen verwachten dat jij "even" naar hen komt, maar dat zij zelden naar jou komen omdat je "zo ver weg" woont. Overigens heb ik er nooit spijt van gehad want ik ben op een heerlijke plek terecht gekomen met vriendelijke, open mensen! Om precies te zijn Dronten, waar ik na exact anderhalf jaar inschrijftijd een fijne eengezinswoning met tuin heb gevonden en waar mijn zoon binnen vier maanden (!!!) een leuk appartementje vond. En nog betaalbaar ook!
  3. De regels in Dronten: >>LINK<<

    Hier doen we trouwens niet aan loten en op vrijgekomen woningen schrijven, maar kom je op een wachtlijst voor acht opties, "buurtjes" zeg maar, en krijg je op een bepaald moment een brief waarin wordt gevraagd of je voor een bepaalde optie nog belangstelling hebt omdat je dusdanig hoog bent komen te staan dat je binnenkort wel eens aan de beurt zou kunnen zijn.

    Even een stukje eruit lichten:

    OFW hanteert de volgende criteria bij haar inschrijfbeleid. Dit doen wij met inachtneming van de wettelijke normen (zoals vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek).
    Inkomenstoets
    Sinds 1 januari 2011 geldt er regelgeving voor de verdeling van woonruimte van woningcorporaties. Woningcorporaties moeten minimaal 90 procent van de sociale huurwoningen verhuren aan mensen met een inkomen lager dan 34.911. Het beleid van OFW is dat zij maximaal 10 procent van de vrijkomende woningen verhuurt aan mensen met een inkomen tussen de 34.911 en 39.368 euro. Een sociale huurwoning is een huurwoning met een huurprijs lager dan ? 710,68 (prijspeil 1 januari 2015). Meer hierover leest u bij de uitleg over de inkomenstoets.

    Goede betalingsdiscipline
    Bij de beoordeling van de inschrijving van de woningzoekende bekijkt OFW of er in het verleden in voldoende mate sprake was van een goede betalingsdiscipline (als huurder/koper). Hierbij kijken wij naar het betalingsgedrag van minimaal de afgelopen 5 jaar. Uitgangspunt daarbij is dat de woningzoekende moet kunnen aantonen dat deze als goed huurder in staat is de huur op tijd te betalen. Het betaalgedrag aan de huidige en eventuele eerdere verhuurder/hypotheekverstrekker maakt onderdeel uit van deze toetsing. Daarnaast kijken wij bij twijfel ook naar de betalingsdiscipline van de overige vaste lasten of dat er schulden of betalingsachterstanden zijn. Wanneer er sprake is van problematische schulden of betalingsachterstanden of als er in het verleden een ontruiming bij OFW of elders heeft plaatsgevonden, schrijven wij deze woningzoekende in principe niet in.

    Goede wijze van bewoning
    Een tweede toetsing vindt plaats op de wijze van bewoning door de woningzoekende van de huidige en eventuele vorige woningen. Uitgangspunt is dat de woning op de juiste wijze is bewoond en gebruikt waarvoor deze is bestemd. Het woongedrag (en dat van medeaanvrager, overige gezinsleden en bezoek) is mede bepalend voor het verzoek tot inschrijving. Hierbij kijken wij naar het gedrag van de afgelopen 5 jaar.
    OFW verwacht van haar huurders dat zij invulling kunnen geven aan goed huurderschap. Goed huurderschap betekent naast het op tijd betalen van de huur, het fatsoenlijk bewonen wat betreft netheid, veiligheid en het voorkomen van schade als gevolg van verwaarlozing van de woonruimte, vernielingen en onverantwoord klusgedrag. Woonfraude zoals het illegaal laten verblijven van andere mensen in de woning, of onderverhuur van de woning, vindt OFW geen goed huurderschap. Wanneer de woningzoekende de mede-aanvrager en eventuele gezinsleden, geen blijk hebben gegeven van goed huurderschap, schrijven wij deze woningzoekende in principe niet in.

    Goed woongedrag in het verleden
    De laatste toetsing vindt plaats op het gebied van het (woon)gedrag van de woningzoekende, medeaanvrager en eventuele gezinsleden en is medebepalend voor de inschrijving. Wij kijken naar het gedrag in de afgelopen 5 jaar, waarbij bepalend is of het (woon)gedrag ongewenst of storend is geweest voor de buren of de buurt. Ongewenst woongedrag heeft betrekking op geluidsoverlast, burenruzies, overlast door huisdieren, (verwaarlozing van de tuin). Hieronder valt ook het hebben van een hennepplantage.Woningzoekenden die in het verleden een hennepplantage hebben gehad, schrijven wij niet in.
    Onder deze toetsing valt ook of de woningzoekende, mede-aanvrager en eventuele gezinsleden betrokken zijn geweest in de handel en gebruik van drugs of dat de woningzoekende in aanraking is geweest met de politie of justitie. Mocht blijken dat de aangeleverde informatie niet conform de waarheid is dan schrijven wij de woningzoekende niet in. Wanneer wij dit pas constateren na de inschrijving, schrijven wij de woningzoekende alsnog uit.

    Besluitvorming inschrijving
    De bovenstaande criteria gebruikt OFW voor de besluitvorming bij uitvoering van het inschrijfbeleid. Woningzoekenden die aan alle criteria van goed huurderschap voldoen, schrijven wij in. Wanneer er twijfel bestaat over het invulling geven aan goed huurderschap, kan OFW een woningzoekende uitnodigen voor een intakegesprek of extra informatie opvragen. Daarbij kan OFW aan de woningzoekende vragen aanvullende documenten aan te leveren.
  4. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Ik woon in de Biblebelt en maai mijn gras en hang ook de was op op zondag.
  5. Jans
    _________

    Toon alleen de berichten van Jans
    quote:
    Dit schreef DonnaQ
    Ons huis wordt gesloopt over ongeveer een jaar/anderhalf jaar. Uiteraard moet de woningbouwvereniging iets passend aanbieden, maar dat doen ze in onze regio (Stadsregio Amsterdam) en ik wil graag met mijn dochter de randstad uit.
    Wie heeft er ervaring met de zoektocht naar een sociale huurwoning in een andere regio? Waar begin ik met zoeken?

    Je schrijft niet waar je graag wilt wonen (de randstad sowieso niet). In mijn omgeving, de kop van Noord-Holland, zijn de wachttijden voor een sociale huurwoning niet zo heel lang. Het is wellicht niet de meest opwindende plek in Nederland maar beroerd is het m.i. ook niet, ik vind het er in ieder geval prima wonen! Er is veel zon, water, strand, ruimte, schone lucht en in 20 minuten tijd vaar je naar Texel... Zie ook de >>LINK<<.
  6. quote:
    Dit schreef Dayenne
    Ik woon in de Biblebelt en maai mijn gras en hang ook de was op op zondag.



    Ook de Bible Belt kent variaties ;-)
  7. quote:
    Dit schreef Jans

    Je schrijft niet waar je graag wilt wonen (de randstad sowieso niet). In mijn omgeving, de kop van Noord-Holland, zijn de wachttijden voor een sociale huurwoning niet zo heel lang. Het is wellicht niet de meest opwindende plek in Nederland maar beroerd is het m.i. ook niet, ik vind het er in ieder geval prima wonen! Er is veel zon, water, strand, ruimte, schone lucht en in 20 minuten tijd vaar je naar Texel... Zie ook de >>LINK<<.



    Ik ben toevallig vorige maand in Anna Paulowna geweest en het lijkt me daar niet vervelend wonen! En lekker dicht bij zee. Dat is het enige dat ik mis hier in de polder: de zee...! (water genoeg, daar niet van ;-) )
  8. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef fleurie



    Ik ben toevallig vorige maand in Anna Paulowna geweest en het lijkt me daar niet vervelend wonen! En lekker dicht bij zee. Dat is het enige dat ik mis hier in de polder: de zee...! (water genoeg, daar niet van ;-) )

    Dichtbij de zee, dat zou ik ook willen.Nog even wachten.
  9. inka-maya
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van inka-maya
    Je kunt de woningbouw ook eens bellen met de vraag of je zou mogen woningruilen. Ik kan me prima voorstellen dat een ander heel erg blij is met de mogelijkheid naar omgeving amsterdam te gaan en straks de mogelijkheid te krijgen die jij nu niet wilt gebruiken. Voor de woningbouw lijkt het me weinig verschil uitmaken of jij er nou gebruik van maakt of een ander. En voordeel is dan wel dat jij zonder je overal in te hoeven schrijven mogelijkheden krijgt om elders te gaan wonen.
  10. Monika
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Monika
    In Friesland hoef je echt geen fries te kunnen spreken hoor.

    Ik ben geboren en getogen in Friesland en ben gewoon nederlandstalig opgevoed.
    Van mjn 3 zonen spreekt alleen de middelste een beetje Fries.

    Harlingen en Franeker hebben geen lange wachtlijsten en je bent met de auto in een klein uurtje in hartje Amsterdam.
  11. DonnaQ
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van DonnaQ

    Wat enorm veel nuttige informatie geven jullie mij! Geweldig bedankt!
    Ik ga het allemaal eens rustig uitzoeken.

  12. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa
    In plaatsen als Delfzijl en Kerkrade ontvangen ze je met open armen, dat zijn krimpgemeentes.
Terug naar de lijst