Hoger opgeleiden sneller afgekeurd voor werken?

Hoger opgeleiden sneller afgekeurd voor werken? 

Onderwerp van XXX

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. quote:
    Dit schreef Vogeltje


    Is eigenlijk niet eerlijk toch?
    Stel iemand heeft dezelfde klachten als jij hebt alleen staat zij hoger op de arbeidsladder. Zij wordt na 2 jaar ziek zijn zonder problemen afgekeurd omdat er met haar inkomen geen ander passend werk voor haar te vinden is. Jij hebt minimum inkomen en komt niet in aanmerking voor de WIA en moet door blijven gaan met zgn passende arbeid tot je er dood bij neer valt.

    Mee eens, ik werk al jaren mezelf de rambam (maar met heel veel plezier) 3 dagen per week werken als doktersassistente voor minder dan een bijstandsuitkering voor een alleenstaande ouder.
    Het werken wordt mij steeds zwaarder, ik moet al enkele jaren 4 dagen uitrusten om 3 dagen werk vol te kunnen houden. Geen uitjes meer, nauwelijks sociale contacten omdat ik dit gewoonweg niet meer kan.
    Mij houdt nu ook bezig hoe lang kan ik dit werk nog volhouden? en wat als ik het niet meer kan?
    Wordt het dan tot mijn 67 intensief solliciteren, voor de bijstand inpakwerk doen omdat ik niet afgekeurd wordt ivm zo een laag inkomen?
  2. quote:
    Dit schreef dileila


    Ik was tevreden. Smile

    Maar geen rekening gehouden met wat er uiteindelijk allemaal gebeurd is.

    Smile
  3. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    quote:
    Dit schreef nijnka
    Wordt het dan tot mijn 67 intensief solliciteren, voor de bijstand inpakwerk doen omdat ik niet afgekeurd wordt ivm zo een laag inkomen?


    De kans is groot dat 70% van jouw huidige inkomen (even globaal de evt WGA-uitkering) onder bijstandsniveau is.. dat kan dan weer worden aangevuld met een toeslag vanuit het UWV maar dan zul je nooit boven bijstandsniveau uitkomen..
  4. quote:
    Dit schreef Cleo


    De kans is groot dat 70% van jouw huidige inkomen (even globaal de evt WGA-uitkering) onder bijstandsniveau is.. dat kan dan weer worden aangevuld met een toeslag vanuit het UWV maar dan zul je nooit boven bijstandsniveau uitkomen..

    Ik heb ook geen hoop ooit hier nog bovenuit te komen hoor, maar tot mijn 67 doorsukkelen hoe het nu gaat is ook geen optie.....
    Ik hoop nog altijd op andere oplossingen voor mijn gezondheid!
  5. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    quote:
    Dit schreef Dion


    Dit is wel een beetje kort door de bocht.
    - Als je meer dan 80% arbeidsongeschikt bent, krijg je een volledige uitkering (IVA). Maakt niet uit of je laag- of hoog inkomen hebt.
    De hoogte van de uitkering is uiteraard wel verschillend, want die hangt af van het laatst verdiende salaris (met een maximum dagloon).
    - Als je minder dan 35% arbeidsongeschikt bent, krijg je geen uitkering.
    - De tussencategorie (35 tot 80% arbeidsongeschikt) krijgt een gedeeltelijke uitkering (WGA) en zal het verschil moeten aanvullen met passende arbeid.

    Voor de meeste veelverdieners is de WIA helemaal geen goede regeling, omdat je met zeer forse terugval van inkomen te maken kunt krijgen.
    Het maximum van de IVA ligt ongeveer op ? 2.900 per maand.


    Het niet helemaal waar dat als je 80% arbeidsongeschikt wordt je in de IVA komt. Je moet dan ook duurzaam arbeidsongeschikt zijn. Anders kom je toch in de WGA terecht. En ja,hoogopgeleiden komen eerder in de wia.
  6. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Vogeltje



    Dat bedoel ik ook niet. Maar gaat mij er om dat het voor iemand met hogere opleiding dus ook inkomen makkelijker is om in de WIA te komen of te blijven omdat er voor hun hoge inkomen slecht passende arbeid te vinden is. Terwijl iemand anders die minimuminkomen had en het eigen werk niet meer kon doen wel moet werken omdat er voor het geld dat zij eerder verdiende wel passende baantjes te vinden zijn.

    Dat voelt toch niet echt eerlijk.

    je maakt een belangrijke denkfout. Voor iemand met ene hoog inkomen is er heel goed 'passende arbeid' te vinden -maar het is lastig om passende arbeid te vinden waarmee hij evenveel verdient. De WAO/WIA is van oorsprong ene inkomensverzekering; je krijgt geen uitkering omdat je arbeidsongeschikt bent, maar omdat je minder bent gaan verdienen. Verder; mensen die een hoog inkomen hebben, betalen ook meer WAO/WIA premie (vroeger betaalden mensen die minimumloon kregen zelfs helemaal geen WAO-premie, ik weet niet of dat nog zo is).
  7. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef Dieneke
    .. En ja,hoogopgeleiden komen eerder in de wia.

    Vanwege ontbreken passende arbeid, oen/of waar moet verder aan gedacht worden? En is de premie ook niet inkomensafhankelijk?
  8. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    quote:
    Dit schreef Singa

    Vanwege ontbreken passende arbeid, oen/of waar moet verder aan gedacht worden? En is de premie ook niet inkomensafhankelijk?


    Zie de reactie van tinus.
  9. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef Tinus

    je maakt een belangrijke denkfout. Voor iemand met ene hoog inkomen is er heel goed 'passende arbeid' te vinden -maar het is lastig om passende arbeid te vinden waarmee hij evenveel verdient. De WAO/WIA is van oorsprong ene inkomensverzekering; je krijgt geen uitkering omdat je arbeidsongeschikt bent, maar omdat je minder bent gaan verdienen. Verder; mensen die een hoog inkomen hebben, betalen ook meer WAO/WIA premie (vroeger betaalden mensen die minimumloon kregen zelfs helemaal geen WAO-premie, ik weet niet of dat nog zo is).

    Duidelijk. dank.
  10. Wim
    Abonnee sinds 12.01.2008

    Toon alleen de berichten van Wim
    quote:
    Dit schreef Tinus

    De WAO/WIA is van oorsprong ene inkomensverzekering


    Met dat kenmerkende verschil dat in de WIA de werkloosheidscomponent verdisconteerd is in de WIA, terwijl dat bij de WAO niet het geval was. Het heeft iig de uitvoering eenvoudiger gemaakt, en dus ook de uitvoeringskosten.
  11. Claudia
    Dans je vrij, wees Liefde

    Toon alleen de berichten van Claudia
    quote:
    Dit schreef Cleo



    Het voelt niet eerlijk dat er meer passend werk is dan voor iemand met een hoger inkomen/hogere opleiding?
    Wat is de oneerlijkheid dan? Dat je arbeid moet verrichten?

    Ik denk dat ze wat anders bedoelt maar het niet helemaal goed verwoordt...

    Waar het om gaat, is dat de mate van arbeidongeschiktheid niet alleen afhangt van je klachten en wat je nog wel of niet meer kan maar ook van je laatste inkomen dat je verdiend hebt voordat je ziek werd. En daar zit hem de oneerlijkheid in. Want dat betekent dat iemand die een laag inkomen had, bijna per definitie geen recht meer heeft op een uitkering. Terwijl iemand die een hoger inkomen had en dezelfde klachten heeft wel nog recht heeft op een uitkering. Daar zit hem de ongelijkheid in.

    Dit speelt op bij de vaststelling van het arbeidsongeschiktheidspercentage, dus niet bij de berekening van de hoogte van de uitkering zelf, dat komt pas daarna, mits je arbeidsongeschiktheidspercentage dus hoger is dan 35%.

    Men zet bij de berekening namelijk het laatst verdiende inkomen voordat je ziek werd, af tegen het inkomen wat je volgens de arbeidsdeskundige nog zou kunnen verdienen met jouw klachten. Als die berekening van je verlies van inkomen uitkomt op lager dan 35% (wat bij mensen met een laag inkomen al heel snel het geval is) heb je geen recht meer op een uitkering en wordt je als "beter" beschouwd. Iemand die een hoger inkomen had, zal veel eerder uitkomen op een percentage hoger dan 35% en die wordt dan nog wel gewoon als (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt beschouwd.

    Zo kan de ??n met dezelfde klachten geen recht meer hebben op een uitkering (omdat hij/zij een lager inkomen had voordat hij/zij ziek werd) en als "beter" beschouwd worden terwijl een ander (met diezelfde klachten) door zijn voorgaande hogere inkomen dus nog wel gewoon recht heeft op een uitkering en gewoon nog als (gedeeltelijk) "arbeidsongeschikt" beschouwd wordt. Ik vind het zo scheef als ik weet niet wat.
  12. Wim
    Abonnee sinds 12.01.2008

    Toon alleen de berichten van Wim
    quote:
    Dit schreef Claudia
    Terwijl iemand die een hoger inkomen had en dezelfde klachten heeft wel nog recht heeft op een uitkering. Daar zit hem de ongelijkheid in.


    Je hebt het over polisvoorwaarden. Het gaat hier om de polisvoorwaarden van een publieke verzekering tegen de geldelijke gevolgen van arbeidsongeschiktheid. Die polisvoorwaarden zijn door diverse kabinetten vastgesteld. En steeds zijn die polisvoorwaarden meer en meer versoberd en uitgekleed. Met als doel bezuinigen door het indammen van het beroep op de deze uitkeringen (WAO WIA). De WAO is uiteindelijk per 1 januari 2004 afgeschaft omdat de polisvoorwaarden te riant waren. De politiek is verantwoordelijk.
Terug naar de lijst