Garantstelling ouders: graag ervaringen/tips -> kort voor afsluiting

Garantstelling ouders: graag ervaringen/tips -> kort voor afsluiting 

Onderwerp van Bobby

BEHEERD DOOR:
bart

Dit onderwerp is gesloten.
door Bobby zelf op 15 mei 2015 om 20:58:32

Terug naar de lijst
  1. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    Gefeliciteerd.

    Wel zou ik toch even een bouwkundig rapport laten opmaken om te laten bekijken of er geen onverwachte kosten aan zitten te komen. Zo ook de ketel inderdaad. Een ketel die al zo lang niet in bedrijf is, kan wel eens behoorlijke storingen en dus reparaties nodig hebben. Verder kost het opnieuw laten aansluiten van gas en elektra ook (flink) geld, terwijl dat normaal niet meer is dan het overzetten van de vertrekkende bewoner naar de nieuwe bewoner. Informeer daar ook even naar.

    Als je weet wat eventueel te verwachten kosten zijn kan je daar in je bod/onderhandeling rekening mee houden. Bovendien is er mogelijk niets meer te (ver)halen bij de oude bewoners, nu de verkoop door de bank wordt gedaan. Extra voorzichtigheid is dus wellicht geboden.

    Maar een eigen huis is natuurlijk super. Ik ben inmiddels ook voorzichtig om me heen aan het kijken nu het huis van mijn ex en mij eindelijk is verkocht. Huur is namelijk best hoog.

    Geniet er van. Fijn dat het kan met de garantstelling van je ouders.
  2. Bobby
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bobby

    Uiteraard ben ik me er terdege van bewust, dat we ons hier in de uiterste beginfase bevinden, ?ls het ?berhaupt al een fase is..
    Mogelijk is alles over een paar dagen alweer over en uit, maar t?ch...; het kriebelt wel!

    Bij mijn ouders blijkbaar ook, want ze hebben vandaag al navraag gedaan wat de kosten voor een taxateur zijn, ?n wat het checken en eventueel vervangen van een cv-ketel een kost...
    Mijn vader is zaterdag mee geweest en ziet me al in het huis zitten, geloof ik Smile.

    Het weer laten aansluiten van elektra kost volgens de makelaar ongeveer 100 euro, maar dat moeten we dan nog maar eens zien..
  3. Bobby
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bobby

    Het blijft spannend!

    Makelaar belde gisteren met de mededeling dat mijn eerste bod te laag was en hij had de opdracht gekregen een eindbod uit te onderhandelen.
    Heb 's middags dan ook mijn eindbod doorgegeven en hoor eind volgende week of we een deal hebben, of niet..
    Op dit moment ben ik de enige ge?nteresseerde die een bod heeft uitgebracht, dus daar hou ik me maar aan vast..

    Wordt weer een lange week Smile !
  4. Fons69
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Fons69
    quote:
    Dit schreef Bobby


    ......
    Ik begrijp dat het merendeel kopen aanraadt en het begint langzaamaan te kriebelen. Alleen het gevoel dat ik op mijn veertigste nog steeds/weer hulp van mijn ouders krijg, moet nog even zakken. Zij zien dit niet zo, maar het blijft (in ieder geval op dit moment) een dubbel gevoel.


    Je kunt niet oud genoeg zijn om iets te kopen.
    Mijn ouders hebben 3maanden terug hun eerste huis gekocht. Ze zijn 68 en 78 en hadden geen zin meer om iedere maand een hoop geld aan huur weg te gooien.
    Ze kunnen nu eindelijk stuk relaxter leven.
  5. Bobby
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bobby

    quote:
    Dit schreef Fons69


    Je kunt niet oud genoeg zijn om iets te kopen.
    Mijn ouders hebben 3maanden terug hun eerste huis gekocht. Ze zijn 68 en 78 en hadden geen zin meer om iedere maand een hoop geld aan huur weg te gooien.
    Ze kunnen nu eindelijk stuk relaxter leven.



    Wat goed van ze Smile
    Daar heb ik ?cht bewondering voor!
    Ik ben gewoon (om in het paasthema te blijven) "een ei", en moet eens wat vaker d?rven..
  6. Bobby
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bobby

    Laatste stand van zaken: 2 weken geleden een eindbod gedaan.
    Huis wordt door de bank verkocht en daar zitten 3 (!) schuldeisers achter.
    Partijen 1 en 2 zijn akkoord met mijn voorstel, partij 3 heeft gisteren besloten zelf nog een taxatie te willen laten doen.
    Vindt volgende week plaats; hoop dat ik dan toch echt eens te horen krijg of ze wel of niet akkoord gaan..!
    Ben nog steeds de enige ge?nteresseerde..

    En dan maak ik me zorgen over de financiering! Alleen akoord "ja" of "nee" is al een drama Smile
  7. Boep
    oh?

    Toon alleen de berichten van Boep
    quote:
    Dit schreef Bobby
    Laatste stand van zaken: 2 weken geleden een eindbod gedaan.
    Huis wordt door de bank verkocht en daar zitten 3 (!) schuldeisers achter.
    Partijen 1 en 2 zijn akkoord met mijn voorstel, partij 3 heeft gisteren besloten zelf nog een taxatie te willen laten doen.

    Best apart. Hebben al die drie partijen inspraak in de verkoopprijs?
    Bij het huis dat ik vorig jaar kocht (was ook een gedwongen verkoop) hoefde alleen de bank (hypotheekverstrekker) van de verkopende partij instemmen met de prijs. Die is toch ook de enige belanghebbende want huis is toch altijd onderpand voor de hypotheek? Toch niet voor andere schuldeisers?
  8. Bobby
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bobby

    Nou, zoals al is gebleken, ben ik een complete leek in dit verhaal.

    De makelaar geeft aan dat ook de derde schuldeiser (is een particulier) hier wel degelijk iets in te vertellen heeft, maar als laatste in de rij waarschijnlijk sowieso niets zal ontvangen..
    T?ch geeft deze partij niet zomaar op en vindt er deze week dus een extra taxatie plaats.

    Heb voor mezelf besloten, dat ik uiterlijk eind volgende week een antwoord op mijn bod wil ontvangen.
    Dan weet ik tenminste of ik er een punt achter kan zetten, of nog even in spanning blijf i.v.m. de financiering..
  9. Leonard
    100% GMO free

    Toon alleen de berichten van Leonard
    Ik duim voor je!
  10. elly69
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van elly69
    Sukses met je huis Bobby, stoer dat je doorgezet hebt.
    Leer je veel van zo'n proces ;-)
    De derde schuldeiser heeft waarschijnlijk na (in de zin van als opvolgende in de rij) de bank (banken) een lening verstrekt (met het huis als onderpand).
    Simpel voorbeeldje:een huis is ca op 500 k getaxeerd
    1e lening ooit hypotheek voor 350
    2e lening ooit hypotheek voor 100
    3e lening door particulier (dit zal mogelijk familie zijn of een investeerder maar die kans lijkt me klein) ook nog eens 50
    Totaal zullen ze waarschijnlijk niet meer geleend hebben dan het bedrag van wat de taxatie was op het moment van lening (ivm het risico dat het niet afbetaald wordt en men het geld kwijt is, is optie B het pand verkopen, dan willen alledrie hun geld terugzien en dat moet dus gerelateerd zijn aan de waarde van het onderpand het huis, vandaar de taxatie en gaat in volgorde van verstrekte leningen vaak via een notari?le akte).

    Er zullen dus door de jaren ook diverse taxaties zijn gedaan interessant daar je hand nog op te leggen, maar dat terzijde.

    En ja deze derde wil natuurlijk ook graag het geleende geld terugzien.
    Het zou mooi zijn als de 1e en of 2e alleen mochten bepalen, dan gaan ze sowieso laag zitten als zij hun bedrag maar terug hebben, ze hebben geen belang bij de derde. Dat kan dus niet.
    Als ik het zo lees zal er nu een taxatierapport liggen met een bedrag dat lager is dan het totaalbedrag van wat de drie partijen nog krijgen (na eventuele aflossingen) waarbij derde in de rij dus het meest risico loopt niet 100% de financiering terug te krijgen. Het lagere bedrag kan bijvoorbeeld komen door de crisis, of de staat van het huis inmiddels.
    Ik snap wel dat deze partij er nog werk van maakt. Het heeft niks met jou te maken dus ik zou die datum van volgende week loslaten, het is hier geen individu die je iets verkoopt en die je een deadline kunt geven.
    Je kunt er nu even niks aan doen, even afwachten. Hoe meer partijen hoe ingewikkelder en langzamer vaak.
    Nog niet eens genoemd is allerlei andere schuldeisers (belastingdienst) en waar die in de rij van de schuldeisers staan. Bij een faillissement, (ik weet niet of daar hier sprake van is) heeft de curator een volgorde en die wordt afgelopen. Van deze afhandeling merk jij niks, is voor de andere kant.

    Sukses Bobby even geduld Smile
    Nabrander: ik zie dat je je eerste bod op 28 maart hebt gedaan, je moet echt even geduld hebben in zo'n complexe situatie aan de andere kant. Voordeel voor jou is ws lagere prijs dan in een normale situatie via Funda bijv. Een huis is geen broodje kaas ;-)
    21 apr '15 - 12:46:23 / 21 apr '15 - 13:01:40
  11. Bobby
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bobby

    Thanks Elly69!
    Je inschatting van de situatie qua leningen lijkt me de juiste.

    Ik begrijp dat ik geduld moet hebben, maar omd?t het geen aankoop van een broodje kaas gaat, laat het me ook niet met rust en wil ik gewoon graag weten waar ik aan toe ben..

    Daarnaast zou het wel erg prettig zijn, als de financiering (er van uitgaande dat die geregeld kan worden) v??r 1 juli a.s. geregeld is, aangezien er per 1-7 weer allerlei wijzigingen doorgevoerd worden.
    Ook het lagere BTW-tarief voor verbouwingen en renovatie aan woningen vervalt per die datum.

    Lastig! Ik heb nog geen ultimatum gesteld en hopelijk is dat ook niet nodig; afwachten maar weer!
  12. Bobby
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bobby

    Nou ja!!
    Vandaag voor een orienterend gesprek bij de hypotheekadviseur geweest...
    Garantstellingen worden bijna niet meer geaccepteerd...
    Min of meer enige optie zou zijn, dat mijn ouders het bedrag wat ik aan hypotheek mis, zouden lenen en mij dit dan weer als lening verstrekken..
    Was duidelijk n?et wat ik in gedachten had...!

    Maarrr...; ik kom in aanmerking voor een starterslening en die constructie is veel interessanter en gunstiger Smile!


    Stand van zaken nu: als de verkopende partij (= de bank) heeft getekend, zal ik (hopelijk volgende week) ook het koopcontract tekenen; als de adviseur over 2 weken terug is van vakantie wordt de financiering in gang gezet; en als ?lles goed gaat, is de sleuteloverdracht ergens rond 10 juli a.s. Jawel Smile!!
Terug naar de lijst