Hoger opgeleiden sneller afgekeurd voor werken?

Hoger opgeleiden sneller afgekeurd voor werken? 

Onderwerp van XXX

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Claudia
    IIk vind het zo scheef als ik weet niet wat.


    Eigenlijk is jouw stelling: Het is oneerlijk dat er mensen zijn die meer verdienen dan anderen en is het dus ook oneerlijk dat die mensen bij arbeidsongeschiktheid een hogere uitkering krijgen.

    De WIA is een verzekering tegen inkomensderving.
    Mensen met een hoog inkomen hebben bij arbeidsongeschiktheid nu eenmaal meer inkomen te verliezen dan mensen met een laag inkomen.
    Bovendien betalen mensen met een hoog inkomen meer premie dan met een laag inkomen.
    De premie is wel tot een bepaald maximum, maar dat geldt ook voor de uitkering.

    De WIA is helemaal niet gunstig voor mensen met een hoog inkomen en velen hebben dan ook een aanvullende (dure particuliere) verzekering afgesloten.
  2. quote:
    Dit schreef Dion
    Eigenlijk is jouw stelling: Het is oneerlijk dat er mensen zijn die meer verdienen dan anderen en is het dus ook oneerlijk dat die mensen bij arbeidsongeschiktheid een hogere uitkering krijgen.

    De WIA is een verzekering tegen inkomensderving.
    Mensen met een hoog inkomen hebben bij arbeidsongeschiktheid nu eenmaal meer inkomen te verliezen dan mensen met een laag inkomen.
    Bovendien betalen mensen met een hoog inkomen meer premie dan met een laag inkomen.
    De premie is wel tot een bepaald maximum, maar dat geldt ook voor de uitkering.

    De WIA is helemaal niet gunstig voor mensen met een hoog inkomen en velen hebben dan ook een aanvullende (dure particuliere) verzekering afgesloten.
    Inderdaad Dion!

    Wat vaak door veel meesmuilende en niet van jaloezie gespeende mensen (bewust of onbewust) wordt vergeten als zij de hogere inkomens voor de miljoenste keer weer op de korrel nemen, is dat deze mensen het meeste bijdragen aan de solidariteit en er het minste voor terugkrijgen. Inkomens vanaf tweemaal tot driemaal modaal krijgen behalve de HRA (terecht!) nergens subsidies en/of tegemoetkomingen voor en betalen de meeste belasting en premies, zowel in absolute euro's als in relatieve zin qua tarieven. Vind ik prima trouwens!

    Ik word van dat eeuwige gejank zo langzamerhand schijtziek. Solidariteit werkt twee kanten op maar dat schijnt nogal eens te worden vergeten. Ik ben blij met onze regelingen en ik ben blij dat er in voorkomende gevallen een beroep op kan worden gedaan. Dat wil ik ook graag zo houden. Ik hoop dat wanneer ik er onverhoopt een beroep op moet doen, dat deze regelingen voor mij ook openstaan. Maar dat eeuwige gezeik van degenen die altijd maar afgeven op degenen die nu eenmaal meer verdienen - iets wat ze niet zomaar is komen aanwaaien en waarvoor ze het nodige moeten doen - ben ik zat.

    En natuurlijk mag ik dit allemaal niet zeggen en ben ik nu een ego?stische bal gehakt (ook dat nog!). Maar ik heb inmiddels vanaf mijn 17e jaar al 35 jaar fulltime onafgebroken tegen progressieve tarieven maximaal bijgedragen aan de solidariteit en er nooit ook maar ??n cent van nodig gehad. Maar als ik onverhoopt word afgekeurd dan heb ik een levensgroot probleem. Dat probleem kan ik tegen een moddervette premie bijverzekeren ja. Klopt.


    10 sep '14 - 10:26:32 / 10 sep '14 - 11:19:25
  3. Bericht van Singa is op 10-09-2014 om 10:39:30 uur verwijderd door Singa.

    Reden: verwijderen

     
  4. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    Smile voor de reactie van Jos. En helaas is deze werknemersverzekering al enorm uitgekleed..
  5. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    Heb (gelukkig) geen ervaring met deze materie, maar deze vraag komt in mij op:

    Als een laagopgeleide in de WAO/WIA terechtkomt, wordt er als een gek gekeken naar vervangend werk. Dat kan doppendraaier aan de lopende band zijn tot administratief werk enz.

    Hoe zit het met hoogopgeleide mensen? Krijgen die ook dat soort werkzaamheden aangeboden of wordt er gekeken naar opleidings/werknivo en daarin vervangend werk gezocht? Dus niets over de uitkering, meer over de vervangende werkzaamheden zelf.


    En dan heb ik ook nog een kleine aanvulling op de reaktie van Jos en Dion: iemand die veel verdiend heeft, leeft ook op die manier. Nu kunnen de dagelijkse kosten snel verlaagd worden (auto's wegdoen/kleinere auto, minder/goedkoper boodschappen, vakanties enz). Alleen wonen mensen ook naar hun inkomen. Dus een dure woning die ook nog van die uitkeringen betaald moeten blijven worden. En in deze markt is verhuizen ook niet zo snel gedaan (en dan heb ik het nog niet eens over de duizenden euro's die zoiets gaat kosten).
  6. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    quote:
    Dit schreef nijnka
    Mee eens, ik werk al jaren mezelf de rambam (maar met heel veel plezier) 3 dagen per week werken als doktersassistente voor minder dan een bijstandsuitkering voor een alleenstaande ouder.

    Wordt het dan tot mijn 67 intensief solliciteren, voor de bijstand inpakwerk doen omdat ik niet afgekeurd wordt ivm zo een laag inkomen?

    Als je een baan hebt onder bijstandsniveau dan neem ik aan dat je inkomen in elk geval (via bijstand of KA) wordt aangevuld tot bijstandsniveau..

    Iedereen heeft het altijd maar over inpakwerk. hoeveel valt er uiteindelijk in te pakken? Je zal vermoedelijk wel moeten blijven sollicitere maar ze zullen je niet zonder inkomen laten uithongeren.

    Beterschap trouwens... hopelijk komt er een oplossing voor je gezondheid.
  7. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    quote:
    Dit schreef Jos
    Inkomens vanaf tweemaal tot driemaal modaal krijgen behalve de HRA (terecht!) nergens subsidies en/of tegemoetkomingen voor en betalen de meeste belasting en premies, zowel in absolute euro's als in relatieve zin qua tarieven.
    Volgens mij krijgen mensen vanaf 1,5x modaal al helemaal niets meer, behalve misschien kinderopvangtoeslag.
  8. quote:
    Dit schreef scar
    Volgens mij krijgen mensen vanaf 1,5x modaal al helemaal niets meer, behalve misschien kinderopvangtoeslag.
    Nog 'erger'... Smile


  9. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    quote:
    Dit schreef ArnoM
    Heb (gelukkig) geen ervaring met deze materie, maar deze vraag komt in mij op:

    Als een laagopgeleide in de WAO/WIA terechtkomt, wordt er als een gek gekeken naar vervangend werk. Dat kan doppendraaier aan de lopende band zijn tot administratief werk enz.

    Hoe zit het met hoogopgeleide mensen? Krijgen die ook dat soort werkzaamheden aangeboden of wordt er gekeken naar opleidings/werknivo en daarin vervangend werk gezocht? Dus niets over de uitkering, meer over de vervangende werkzaamheden zelf.
    Ook die zullen uiteindelijk doppen moeten draaien of moeten schoffelen. Dat gebeurt namelijk met mensen in de bijstand of mensen die gedeeltelijk zijn afgekeurd.

    Maar ik zei het al eerder, ze kunnen wel zeggen dat ik dozen moet gaan inpakken of doppen moet gaan draaien, hoeveel van die functies zijn er precies? Vooralsnog is er een chronisch tekort aan banen, daar moet eerst een oplossing voor komen.

    Laat ze maar komen denk ik dan... er kan nog wel wat atv bij, of wat eerder met pensioen ofzo.. nou ja dat zal het wel niet worden, atv dan maar.
  10. Feit blijft dat je met een uitkering van 2700 nog goed rond kan komen.
    Voor velen met een lager inkomen en een nog lagere WIA indien zonder baan, blijft dat steken.
    Ongeacht of het terecht is of niet.


    Met 2700 bruto zou ik ook niet meer gaan solliciteren. Maar dat is vanuit mijn visie, waarmee ik niet zeg dat Jos ongelijk heeft.
  11. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef scar
    Volgens mij krijgen mensen vanaf 1,5x modaal al helemaal niets meer, behalve misschien kinderopvangtoeslag.

    Meen eveneens dat dit zo is. Zorgtoeslag, eventuele huurtoeslag en KGB houdt al eerder op.

    Indien van toepassing KOT(nog wel bij modaal, 1,5 keer modaal met fors eigen deel) en HRA als je kunt kopen en niet aan de vrije huursector bent overgeleverd.
  12. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef scar
    Iedereen heeft het altijd maar over inpakwerk. hoeveel valt er uiteindelijk in te pakken? Je zal vermoedelijk wel moeten blijven sollicitere maar ze zullen je niet zonder inkomen laten uithongeren.


    Ja, dat is ook zoiets.

    Als je bv nog kunt inpakken, wordt je niet volledig (80% of meer) afgekeurd, maar voor bv 50%.
    Je krijgt dan een gedeeltelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering (WGA) en wordt geacht je inkomen aan te vullen met inpakwerkzaamheden.

    Maar dat werk wordt je niet aangeboden. Je zult er zelf naar moeten solliciteren.
    En welke werkgever zit er te wachten op een gedeeltelijke arbeidsongeschikte inpakker, als er ook genoeg volledig gezonde inpakkers voorhanden zijn?
    Kortom veel gedeeltelijk arbeidsongeschikten zijn min of meer gedwongen een aanvullende uitkering aan te vragen of teren op het inkomen van hun partner of interen op spaargeld e.d.

    Overigens kun je dit risico (dat je geen "passende arbeid" vindt) ook herverzekeren via een zgn WGA-gat verzekering, maar ik denk dat mn lage inkomens zo'n verzekering niet hebben.
Terug naar de lijst