Bijstand en vermogen

Bijstand en vermogen 

Onderwerp van Bezoeker

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Marah
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Marah
    quote:
    Dit schreef Dion
    Minder bekend:
    Oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werklozen (boven de 50) kunnen vaak een beroep doen op de IOAW, zodat ze hun vermogen niet hoeven op te eten.
    >>LINK<<



    De Toeslagenwet is er toch ook nog? Daar geldt toch ook bij dat vermogen en bijv. Alimentatie niet bij het inkomen gerekend worden.
  2. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    quote:
    Dit schreef piera



    De Toeslagenwet is er toch ook nog? Daar geldt toch ook bij dat vermogen en bijv. Alimentatie niet bij het inkomen gerekend worden.

    Ja maar het gaat in dit draadje om bijstand. IOAW is een vorm van bijstand
  3. Marah
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Marah
    quote:
    Dit schreef Solar

    Ja maar het gaat in dit draadje om bijstand. IOAW is een vorm van bijstand



    Dion heeft het over gedeeltelijk arbeidsongeschikte ouderen. Daar haakte ik op in.
  4. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef piera



    De Toeslagenwet is er toch ook nog? Daar geldt toch ook bij dat vermogen en bijv. Alimentatie niet bij het inkomen gerekend worden.


    Ook bij de toeslagenwet geldt wel degelijk dat te veel eigen vermogen leidt tot het niet verstrekken van toeslagen. Alleen liggen de grenzen van dit maximale toegestane vermogen per toeslag anders.
    Indirect leidt daarnaast te veel vermogen via box 3 tot een verhoging van je jaarinkomen wat weer invloed heeft op de hoogte van toeslagen.
  5. Dingetje
    De vaste kracht.

    Toon alleen de berichten van Dingetje
    Imke, ik heb ook mijn licht eens opgestoken omdat dit ms voor mij over een paar jaar gaat spelen.
    Ze willen je gegevens kunnen inzien tot een half jaar voor de aanvraag van bijstand; daarvoor kun je van alles weg sluizen. Dus je auto op iemands anders naam, geld wegsluizen, enz.

    Ik vind het te gek voor woorden dat mensen die tientallen jaren gewerkt hebben alles kwijtraken, niet omdat ze niet willen werken maar een groot deel van de arbeidsmarkt wil graag kinderen van 20 met tien jaar ervaring.

  6. Dingetje
    De vaste kracht.

    Toon alleen de berichten van Dingetje
    quote:
    Dit schreef Erna
    Overigens zodra je een beroep doet op de participatiewet en een uitkering aanvraagt dan kijken ze ook naar je financi?le verleden. Wanneer blijkt dat je veel geld hebt overgeheveld wordt dit gezien als fraude en wordt een uitkering geweigerd. Er zal dan bepaald worden hoe lang je van dat geld had kunnen leven en over die periode zal je geen uitkering ontvangen. Dat geldt bv ook als je voordat je een uitkering aanvraagt een zeer dure vakantie hebt genoten en daarmee ineens geen vermogen meer hebt, terwijl je daarvoor wel boven de vermogensgrens zat. Ook in zo'n geval wordt bepaald hoe lang je van dat geld had kunnen leven en zolang wordt de uitkering opgeschort.



    Een half jaar terug gaan ze toch ?
  7. Marah
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Marah
    quote:
    Dit schreef Erna


    Ook bij de toeslagenwet geldt wel degelijk dat te veel eigen vermogen leidt tot het niet verstrekken van toeslagen. Alleen liggen de grenzen van dit maximale toegestane vermogen per toeslag anders.
    Indirect leidt daarnaast te veel vermogen via box 3 tot een verhoging van je jaarinkomen wat weer invloed heeft op de hoogte van toeslagen.


    Ik heb het over de Toeslagenwet. Niet over toeslagen.
    Volgens mij gelden bij de Toeslagenwet dezelfde regels als bij IOAW etc. Je kunt dus eigen vermogen en een eigen woning hebben en voor de TW in aanmerking komen. Anders dan bij bijstand.
    Bij de TW wordt alimentatie niet als inkomen gezien, bij de bijstand wel. Dat zijn nogal wat verschillen.
  8. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Erna


    Ook bij de toeslagenwet geldt wel degelijk dat te veel eigen vermogen leidt tot het niet verstrekken van toeslagen. Alleen liggen de grenzen van dit maximale toegestane vermogen per toeslag anders.
    Indirect leidt daarnaast te veel vermogen via box 3 tot een verhoging van je jaarinkomen wat weer invloed heeft op de hoogte van toeslagen.


    Volgens mij bedoelt Piera de toeslagenwet als aanvulling op je inkomen tot aan het sociaal minimum.
    Volgens deze link kent die geen vermogenstoets.
    >>LINK<<
  9. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Dingetje



    Een half jaar terug gaan ze toch ?


    Dat half jaar terug (voortschrijdend) gaan geldt in ieder geval voor wat betreft je inkomsten die ze mogen verrekenen met je bijstand. Een vereenvoudigd rekenvoorbeeld: je hebt 1300 euro WW, dan kom je in de bijstand en die is 900 euro. Dan mogen ze 6 x 400 euro in mindering brengen op je te ontvangen bijstandsuitkering vanaf moment dat je hier een beroep op doet, omdat je dit de vooraf gaande 6 maanden meer dan bijstandsniveau hebt ontvangen.

    Ik weet niet of de 6 maanden regel ook geldt voor vermogen. Zodra je kan weten dat je een beroep op de bijstand moet gaan doen, wordt je geacht je vermogen wijs te beheren en niet meer bovenmatig uit te geven, zodat je zo lang mogelijk zelfvoorzienend kan zijn. Ik heb zelf bijna 11 jaar geleden driekwart jaar bijstand gehad en moest toen al van een jaar alle financi?le gegevens overleggen.
  10. ------------
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van ------------
    quote:
    Dit schreef Dion


    Dan zit ik nog net goed Smile

    En ik natuurlijk niet. Story of my life geloof ik. Ik rochel het zelf wel weer.
  11. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    quote:
    Dit schreef Rittenburg

    En ik natuurlijk niet. Story of my life geloof ik. Ik rochel het zelf wel weer.


    Ik ook niet. Maar vis altijd achter het net.....
  12. Bindi
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Bindi
    quote:
    Dit schreef Brighida
    ..

    Dit werkt hier nog steeds door met de vrijstelling van de gemeentelijke belastingen. Iemand die van een bijstandsuitkering rondkomt en elke maand het geld op maakt krijgt vrijstelling. Als je rond de 1000,- weet te sparen in de bijstand dan moet je de gemeentelijke heffingen a 500,- wel betalen.
    Dus als ik niet ruim boven dat bedrag spaar kan ik het beter tot net onder de drempel uitgeven.
    Hoewel ik het principe snap dat als je kunt sparen je ook belasting kunt betalen, betekent het ook dat als je beter met geld om gaat als iemand anders in eenzelfde situatie je hier niet van mag profiteren.

    En als je vervolgens een kapotte wasmachine hebt en geen geld hebt voor een nieuwe, moet je een speciale lening aanvragen bij de gemeente, dat dan weer gekort word van je uitkering. Wel moet je dan eerst laten zien waarom je niet geld apart hebt kunnen zetten, maar als ik het geld dus apart zet moet ik het weer uitgeven aan de heffingen. Ik vind het erg krom.



    Smile oftewel superkrom!
    Sparen mag, ehhhhhh, voor de gemeentelijke belastingen
    niet voor een nieuwe wasmachine of ijskast, dan moet je lenen en word je gekort
    SmileSmile

    De regels en plichten worden ook nog weleens per gemeente verschillend ge?nterpreteerd, heb ik gehoord.
    Bij sommige gemeentes ga je giga met je billen bloot,
    gewoon genant, als je dat hoort Smile
Terug naar de lijst