tips studie 18-jarige

tips studie 18-jarige 

Onderwerp van anita63

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. anita63
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van anita63
    Mijn zoon wordt 1 september 18 jaar en gaat dan studeren aan het HBO.
    Ik weet dat hij zorgtoeslag moet aanvragen en een eigen zorgverzekering.
    Verder kan hij ook studiefinanciering aanvragen.
    Ook weet ik dat de kinderbijslag en het wezenpensioen komt te vervallenSmile

    Wat vergeet ik nu nog of heeft iemand nog tips?
  2. quote:
    Dit schreef anita63
    Mijn zoon wordt 1 september 18 jaar en gaat dan studeren aan het HBO.
    Ik weet dat hij zorgtoeslag moet aanvragen en een eigen zorgverzekering.
    Verder kan hij ook studiefinanciering aanvragen.
    Ook weet ik dat de kinderbijslag en het wezenpensioen komt te vervallenSmile

    Wat vergeet ik nu nog of heeft iemand nog tips?



    DigiD op tijd aanvragen want deze heb je nodig om je studiefinanciering aan te vragenSmile.

    OV jaarkaart aanvragen.

    Mocht je in een huurhuis wonen en huursubsidie krijgen deze ook inlichten....

    Dit schiet me zo even te binnen.....is alweer even geleden voor mijSmile
  3. DigiD code met sms functie aanvragen want anders werkt het nog niet..


    Studiefinanciering. en zorgtoeslag 2 tot 3 maanden van te voren aanvragen want het duurt vrij lang voordat alles verwerkt is.
  4. Mar1970
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Mar1970
    quote:
    [i].

    Mocht je in een huurhuis wonen en huursubsidie krijgen deze ook inlichten....




    euh ik woon ook in een huurhuis en de oudste wordt volgend jaar 18.
    Wil je me uitleggen wat het dan voor gevolg hebt? Krijg je minder dan?
  5. quote:
    Dit schreef Mar1970



    euh ik woon ook in een huurhuis en de oudste wordt volgend jaar 18.
    Wil je me uitleggen wat het dan voor gevolg hebt? Krijg je minder dan?


    Uhhh nee.....verkeerd neergezet, dit is volgens mij alleen als je een bijstandsuitkering hebt.....ik heb de klok horen luiden.....Smile
  6. Aicha
    Just be

    Toon alleen de berichten van Aicha
    Huursubsidie gaat toch naar inkomsten??

    Dus 2 volwassenen die inkomsten hebben, dat heeft toch invloed op de hoogte van je subsidie?
  7. Lang leve internet, er is al een mooie site voor aanstaande 18 jarigen te vinden.

    >>LINK<<

    Overigens moet je even kijken met het wezenpensioen, het kan maar zo zijn dat dat doorloopt ivm studie (tot 27).
  8. quote:
    Dit schreef Aicha
    Huursubsidie gaat toch naar inkomsten??

    Dus 2 volwassenen die inkomsten hebben, dat heeft toch invloed op de hoogte van je subsidie?


    Zo dacht ik ook maar alleen als het je toeslagpartner is en dat zijn kinderen onder de 27 niet heb ik ff snel opgezochtSmile....mocht het niet inmiddels veranderd zijn.
  9. Mar1970
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Mar1970
    gevonden (maar nog steeds vaag, of ik heb een vage dag, kan ook zo maar)

    >>LINK<<

    edit;
    en

    >>LINK<<

    oftewel; je minderjarige kind is een medebewoner, en zijn/haar inkomen telt ook mee voor de huurtoeslag maar vanaf een bepaald bedrag.

    Maar kind krijgt bepaalde dingen, moeder gaan bepaalde dingen minder krijgen...
  10. anita63
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van anita63

    quote:
    Dit schreef LuukB
    Lang leve internet, er is al een mooie site voor aanstaande 18 jarigen te vinden.

    >>LINK<<

    Overigens moet je even kijken met het wezenpensioen, het kan maar zo zijn dat dat doorloopt ivm studie (tot 27).



    Ja, dat klopt inderdaad, je moet ieder jaar een bewijs tonen dat hij studeert aan de pensioenvereniging.
    Nu krijg ik ook een gedeeltelijke anw uitkering en daar zit ook een stukje wezenuitkering in, denk dat dat ook weg zal vallen.
  11. Mol
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Mol
    quote:
    Dit schreef Mar1970


    oftewel; je minderjarige kind is een medebewoner, en zijn/haar inkomen telt ook mee voor de huurtoeslag maar vanaf een bepaald bedrag.

    Maar kind krijgt bepaalde dingen, moeder gaan bepaalde dingen minder krijgen...

    Dus hoef je echt niet je huurtoeslag in te lichten behalve als je kind een behoorlijk salaris verdiend
  12. quote:
    Dit schreef Daif

    Dus hoef je echt niet je huurtoeslag in te lichten behalve als je kind een behoorlijk salaris verdiend



    >>LINK<<

    En dan de proefberekening: >>LINK<<

    Hier kan je kindgebonden toeslag, zorgtoeslag, huurtoeslag en kinderopvangtoeslag bekijken.

    Vul 2013 in, en bij je kind het geboortejaar 1994 (niet 1995!) om te zien wat er verandert als je kind 18 is.

    Vergelijk dat met je huidige gegevens, of doe dezelfde berekening met het geboortejaar 1995.

    Op diezelfde site kan je met je digid dingen doorgeven. Ik geloof dat ze zelf wel zien dat je kind 18 wordt, maar je kind moet zelf zorgtoeslag aanvragen (eerst een eigen digid!).
Terug naar de lijst