Krijg ik pas pensioen als mijn ex dat wil? 

Onderwerp van OAwereld

BEHEERD DOOR:
bartOAwereldSalome
Terug naar de lijst
  1. hanss51
    @nd3rs

Toon alleen de berichten van hanss51
    quote:
    Dit schreef Suzette

Jammer dat je nooit op conversie gewezen bent. En ja, het is altijd een gok van tevoren wat het meest gunstige uitpakt. Maar, je kunt wel berekenen hoe de verschillende scenario's gaan uitpakken. En je kunt meestal ook het meest waarschijnlijke scenario wel bedenken. Dat bepaalt weer welke gok het meest handige lijkt om te nemen.

Ja, bij conversie ben je de baas over dat eigen pensioendeel. Maar ook ja, het is nu al ingegaan vanaf het moment dat hij met pensioen ging. Daardoor ben je eerder al jouw deel partnerpensioen gaan krijgen wat je anders nog niet gekregen had omdat je nog werkte. Het verschil tussen jouw pensioengerechtigde leeftijd (datum bij conversie) en zijn datum pensioen (datum bij verevening), daar kunnen zomaar een aantal jaren tussen zitten. Als je dat in geld omrekent, dan kun je je afvragen of je wel zo slecht af bent met de verevening Smile

Mogelijk verschilt dat dan qua rechten per pensioenfonds.
    In mijn situatie betekende conversie juist dat ieder zelf bepaalt wanneer het pensioen ingaat, ikzelf heb voor vervroegd gekozen. ook voor het gedeelte dat afkomstig is van mijn (jongere) ex-partner, die dus nog niet met pensioen is (en 'mijn' deel nu niet nodig heeft.
    Het betreft in dit geval de pensioenfondsen ABP en PGGM (oh, tegenwoordig PFZW)
  2. jeannetted
    Abonnee

Toon alleen de berichten van jeannetted
    quote:
    Dit schreef Suzette

Als je dat in geld omrekent, dan kun je je afvragen of je wel zo slecht af bent met de verevening Smile

Doordat hij eerder met pensioen ging/moest en ik al een stukje van zijn pensioen kreeg kon ik mijn BAPO opnemen en een jaar eerder met keuzepensioen gaan (op mijn 65 ste + 4 maanden) ipv op 66 en 4 maanden.
    Beide kost geld want ik maak al aardig wat op. Het is het me waard. Realiseer me dat het een luxe is om met keuzepensioen te kunnen gaan en op te souperen en nog genoeg over te houden voor later.
    Het is nu 23 jaar na mijn scheiding. Destijds was ik helemaal niet met pensioen bezig.

Ik zou wel voor conversie gaan nu.
    Ben ook heel blij met de souplesse van het pensioenfonds van mijn ex.
  3. Suzette
    Abonnee

Toon alleen de berichten van Suzette
    quote:
    Dit schreef hanss51

Mogelijk verschilt dat dan qua rechten per pensioenfonds.
    In mijn situatie betekende conversie juist dat ieder zelf bepaalt wanneer het pensioen ingaat, ikzelf heb voor vervroegd gekozen. ook voor het gedeelte dat afkomstig is van mijn (jongere) ex-partner, die dus nog niet met pensioen is (en 'mijn' deel nu niet nodig heeft.
    Het betreft in dit geval de pensioenfondsen ABP en PGGM (oh, tegenwoordig PFZW)

O, dat zou kunnen inderdaad. Hier een ander pensioenfonds waardoor de ex van partner zoals nu de plannen liggen, pas 12 jaar later haar pensioendeel gaat krijgen dan zijn vervroegd pensioen. Zij wilde conversie en kan kort door de bocht (want, uitzonderingen op de regel) pas aanspraak maken wanneer zij de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Dat enorme verschil komt door 3 jaar leeftijdsverschil, haar hogere pensioenleeftijd daardoor + aantal jaren eerder met pensioen van partner. Verkeerde gok van haar dus achteraf gezien.
Terug naar de lijst