Belgi?: 4 op 10 jongeren praten met niemand over problemen thuis... 

Onderwerp van OAwereld

BEHEERD DOOR:
bartOAwereldSalome
Terug naar de lijst
  1. OAwereld
    Redactie OAwereld

Toon alleen de berichten van OAwereld
    Bijna vier op de tien jongeren praten er met niemand over wanneer hun ouders scheiden, zelfs niet met hun vrienden. Dat blijkt uit een onderzoek van de KULeuven bij vijfhonderd 15- tot 17-jarigen. Ze zwijgen omdat ze zich schamen, of omdat ze niet beseffen dat ze niet de enigen zijn. ?Openlijk praten over een echtscheiding blijkt een groter taboe dan we dachten?, zegt onderwijssocioloog Isolde Buysse.

?De jongeren beseffen niet hoeveel diverse gezinnen er zijn?, zegt Isolde Buysse. Samen met gezinssocioloog Nana Mertens bevroeg ze vijfhonderd leerlingen van de tweede graad secundair onderwijs. Om te kijken wie hun klankbord is wanneer ze met een probleem zitten. En hoe ze omgaan met een veranderende gezinssituatie. ?E?n op drie van de jongeren maakt dat mee voor hun achttiende verjaardag?, zegt Buysse. ?Een scheiding, of net een alleenstaande ouder die een nieuwe partner leert kennen. Of iemand binnen het gezin die sterft. Maar toen we achteraf de resultaten met hen bespraken, bleek dat velen denken dat ze alleen staan in hun situatie.?

Het resultaat is dat 37 procent van de kinderen van gescheiden ouders met niemand praat over wat ze daarbij voelen. Wie w?l over zijn gevoelens praat doet dat in de eerste plaats met een van de ?ouders (21 procent), broer of zus (19 procent) of vrienden met ?gescheiden ouders (18 procent).

© Het Nieuwsblad

Lees het hele bericht
    Plaatje
    1 dec '18 - 09:40:31 / 1 dec '18 - 10:06:24
  2. jellehl
    Geregisseerd...

Toon alleen de berichten van jellehl
    Best verontrustende cijfers. Vraag me wel af of dit een op een in Nederland ook zo is.
  3. leaving
    Toon alleen de berichten van leaving
    quote:
    Dit schreef jellehl
    Best verontrustende cijfers. Vraag me wel af of dit een op een in Nederland ook zo is.

Ik denk het wel... Helaas
  4. Zooitje
    Mooi geweest

Toon alleen de berichten van Zooitje
    Denk dat de cijfers zelfs hoger zijn hier Smile
  5. Lallebal
    Anemoontjes

Toon alleen de berichten van Lallebal
    Ik heb vaak het idee dat we het contact en de grip op de jeugd verliezen.
    Alles gaat zo snel tegenwoordig.
  6. Singa
    Abonnee

Toon alleen de berichten van Singa
    En hoe zou het daar voor sommige kinderen en jongeren zijn binnen het uitgangspunt gedeeld ouderschap en gedeelde zorg (co-ouderschap), terwijl ouders slecht of zelfs niet communiceren?
  7. jellehl
    Geregisseerd...

Toon alleen de berichten van jellehl
    quote:
    Dit schreef Zooitje

Ik weet het gewoon niet omdat ik met die leeftijdsgroep niet of nauwelijks contact heb... maar het lijkt me zo fundamenteel juist over dit soort dingen te kunnen communiceren... omdat het anders heel negatief gaat woekeren in je leven.
  8. kaatje
    Toon alleen de berichten van kaatje
    quote:
    Dit schreef Zooitje

Ik weet het niet. Er is op scholen best veel aandacht voor, zoals KIES.
Terug naar de lijst