Generatiepact

Generatiepact 

Onderwerp van Sonja14

BEHEERD DOOR:
bart

Dit onderwerp is gesloten.
door Sonja14 zelf op 5 februari 2019 om 22:52:32

Terug naar de lijst
  1. Sonja14
    Gewoon of toch niet?

    Toon alleen de berichten van Sonja14
    Mijn vriend is voor ?50 % afgekeurd.
    Echter met de wet poortwachter moet hij gewoon 5 dagen per week werken, zogenaamd tegen een productie van 50%, maar dat werkt natuurlijk niet.
    HIj komt elke dag uitgeteld thuis en heeft het weekend nodig om iets bij te tanken.

    Nu hoorde hij van een collega dat die het generatiepact heeft gedaan en nu nog maar 4 dagen per week werkt. Hij kwam enthousiast thuis, zo van dat ga ik ook doen.
    Er zitten wel wat haken en ogen aan waarvan ik denk : is dit wel zo'n goede deal.

    Maar wat wij ons nu afvragen is hoe gaat het met de uitkering van het UWV.
    Blijft deze gewoon hetzelfde of wordt deze ook gekort als hij naar 4 dagen werken terug gaat.
    Dus 32 uur i.p.v. 40 uur per week werken.
  2. Carla-S
    🗿🗿🗿🗿🗿

    Toon alleen de berichten van Carla-S
    Ik zou eerst contact met het UWV opnemen.
    Vertellen dat 100% werken niet meer gaat.
  3. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    Dat klinkt ook logisch. 50% afgekeurd betekent toch dat je niet meer 100% hoeft te werken??
  4. drakie
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van drakie
    Je kunt met 50% afkeuring best 100% werken, maar dan in een andere of aangepaste functie. Je bent mogelijk 50% afgekeurd voor je huidige functie, maar mogelijk dat je dan 100% kunt werken in een functie die je minder belast. Lastig voor een leek om uit te leggen, dus ik hoop even dat experts mijn aanzet kunnen verduidelijken ;-)
  5. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    quote:
    Dit schreef Hed
    Je kunt met 50% afkeuring best 100% werken, maar dan in een andere of aangepaste functie. Je bent mogelijk 50% afgekeurd voor je huidige functie, maar mogelijk dat je dan 100% kunt werken in een functie die je minder belast. Lastig voor een leek om uit te leggen, dus ik hoop even dat experts mijn aanzet kunnen verduidelijken ;-)

    klopt


    Zoals Hed stelt, in aangepaste functie /omstandigheden of met aangepaste productiviteit-eisen. .
    Ik neem aan dat jouw vriend hierin zit ivm een re-integratietraject. Het is dus een aangepast arbeidssituatie . Dat met 1 dag inleveren voor een jongere werknemer lijkt mij dus niet mogelijk,
  6. Sonja14
    Gewoon of toch niet?

    Toon alleen de berichten van Sonja14

    Hij is net na 5 jaar herkeurd, maar het blijft hetzelfde.
    En inderdaad de wet poortwachter zegt 100% van je uren aanwezig zijn op je werk en je hoeft maar een productie van 50% te maken.
    Maar in de praktijk wordt die productie altijd meer, waardoor afbreuk aan de conditie en energiepeil.
  7. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    quote:
    Dit schreef Sonja14
    Hij is net na 5 jaar herkeurd, maar het blijft hetzelfde.
    En inderdaad de wet poortwachter zegt 100% van je uren aanwezig zijn op je werk en je hoeft maar een productie van 50% te maken.
    Maar in de praktijk wordt die productie altijd meer, waardoor afbreuk aan de conditie en energiepeil.

    Daar dan het gesprek over beginnen . Zijn werkgever krijgt waarschijnlijk loonkosten dispensatie voor dat deel verminderde arbeidsvermogen dat men berekend heeft. Daarop kan dan ook de arbeidssituatie aangepast worden door de werkgever, en dat moet dan ook gebeuren zodat je vriend de werksituatie aan kan.
  8. Sonja14
    Gewoon of toch niet?

    Toon alleen de berichten van Sonja14

    quote:
    Dit schreef Solar

    klopt


    Zoals Hed stelt, in aangepaste functie /omstandigheden of met aangepaste productiviteit-eisen. .
    Ik neem aan dat jouw vriend hierin zit ivm een re-integratietraject. Het is dus een aangepast arbeidssituatie . Dat met 1 dag inleveren voor een jongere werknemer lijkt mij dus niet mogelijk,

    Hier zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.

    Mijn vriend is bang dat hij ontslagen wordt als hij met het management gaat praten over aanpassing van zijn uren etc. Ze stellen dan rustig dat hij dan ook maar in het andere filiaal moet gaan werken en dat wil hij beslist niet vanwege de werksfeer daar. .

    Zijn bedrijfsleider is het gesprek aangegaan met het management over de werkbelasting van mijn vriend en die zei tegen mijn vriend dat hij tegen een muur van weerstand opgelopen is.
    En zijn bedrijfsleider is nu ook bang voor zijn eigen baan en zal dus ook geen stappen meer ondernemen.

    Goed werkgeverschap hebben ze bij dat bedrijf nog nooit van gehoord.
  9. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    quote:
    Dit schreef Solar

    Daar dan het gesprek over beginnen . Zijn werkgever krijgt waarschijnlijk loonkosten dispensatie voor dat deel verminderde arbeidsvermogen dat men berekend heeft. Daarop kan dan ook de arbeidssituatie aangepast worden door de werkgever, en dat moet dan ook gebeuren zodat je vriend de werksituatie aan kan.


    Dat kan alleen in het geval hij Wajong heeft...over wat voor uitkering gaat het eigenlijk?

    En heeft hij al contact opgenomen met de bedrijfsarts? Als hij gewoon in loondienst werkt, is dat de eerste stap.
  10. Sonja14
    Gewoon of toch niet?

    Toon alleen de berichten van Sonja14

    quote:
    Dit schreef Piep


    Dat kan alleen in het geval hij Wajong heeft...over wat voor uitkering gaat het eigenlijk?

    En heeft hij al contact opgenomen met de bedrijfsarts? Als hij gewoon in loondienst werkt, is dat de eerste stap.


    De bedrijfsarts heeft gezegd dat hij rustig 4 dagen per week mocht gaan werken, in plaats van minder productie, als zijn werkgever het goed vond.
    Dus dan zonder het generatiepact. Maar dat wil de werkgever dus niet.
  11. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    quote:
    Dit schreef Piep


    Dat kan alleen in het geval hij Wajong heeft...over wat voor uitkering gaat het eigenlijk?

    .

    klopt ik haal wat zaken /draadjes door elkaar . te snel
    Inderdaad, wat voor uitkering heeft hij?
  12. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    quote:
    Dit schreef Sonja14


    De bedrijfsarts heeft gezegd dat hij rustig 4 dagen per week mocht gaan werken, in plaats van minder productie, als zijn werkgever het goed vond.
    Dus dan zonder het generatiepact. Maar dat wil de werkgever dus niet.


    Dan weten we nog steeds niet om wat voor uitkering het gaat WIA of WAO.

    Maar waarom bel je niet even met het UWV? De afdeling uitkeren zal die vraag zo voor je kunnen beantwoorden. Jouw vraag gaat toch over de berekening van de uitkering?
Terug naar de lijst