berekenen productienorm

berekenen productienorm 

Onderwerp van meeuw

BEHEERD DOOR:
bart

Dit onderwerp is gesloten.
door meeuw zelf op 5 juli 2019 om 08:15:02

Terug naar de lijst
  1. meeuw
    druk met leven

    Toon alleen de berichten van meeuw
    Rekenkundig kom ik niet uit het volgende:
    De rekentool geeft een ander antwoord dan mijn boerenverstand zegt.....

    Een medewerker heeft een productienorm van 85%. Dat betekent dat 85% van de gewerkte uren declarabel moet zijn. Dit moet per maand gemonitord worden.
    Maar er zijn ook verlof en ziekte uren in een maand en niet-declarabele uren en er komen mensen niet opdagen, de no-show (medewerker had wel declarabele uren gepland, buiten schuld gaan die niet door).
    Daarvoor moet de norm gecorrigeerd worden.
    Hoe bereken ik de gecorrigeerde productienorm hiervoor? Ik versta daaronder gecorrigeerd voor no-show, ziekte en verlof/feestdagen

    Twee voorbeelden voor juni
    Medewerker A werkt 28 uur per week.
    Ze is voor 40 % ziekgemeld.
    In juni zitten 4 volle weken, dus werkt ze 112 uur ongecorrigeerd betekent dat ze 0,85*112 =.95.2 declarabele uren zou moeten maken.
    Ze is 3 weken op vakantie
    Er is 1 feestdag (pinksteren) (geldt voor 7,2 uur feestdag)
    Ze is voor 40% ziekgemeld (betekent 16.8 uur werken/ week, totaal ziek 0,4X96 = 32.6 ziekte-uren )
    In de week die ze wel werkt, maakt ze 14 declarabele uren.
    niet-declarabel: 1,5 uur (vergadering)
    niet verantwoord:1.3 uur
    (boerenverstand zegt: gecorrigeerde productienorm ligt rond de 85%, rekentool zegt 59%)

    Medewerker B werkt 32 uur per week
    In juni zitten 4 volle weken, dus 128 ongecorrigeerde uren, dat betekend dat ze 108.8 declarabele uren zou moeten maken
    Er is 1 feestdag (pinksteren)
    Ze maakt in die weken 115 declarabele uren
    Ze heeft 3 uur no-show
    Ze heeft 1,5 uur niet declarabel (vergadering)
    Ze heeft 8,5 uur niet verantwoord
    (boerenverstand zegt: 94%, rekentool zegt 97,7%)

    Met welke formule kan ik de gecorrigeerde productiviteit berekenen?
  2. meeuw
    druk met leven

    Toon alleen de berichten van meeuw

    niemand??
  3. rotonde
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van rotonde
    Had al even zitten kijken, maar snap t niet helemaal. Tweede voorbeeld heeft 128 uren. 8 uurvan vrij, dus 120 ongecorrigeerd over. Ze heeft 115 + 3 + 1,5 + 8.5 =,128 in kaart.
    Dat is meer dan ze gewerkt heeft, want ze heeft er 8 vrij nog erbij Ik krijg 't niet zo kloppend met de voorbeelden
  4. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    je hebt het over een rekentool.... geen iedee waar je het over hebt
  5. meeuw
    druk met leven

    Toon alleen de berichten van meeuw

    Ben blij dat jullie het ook niet snappen. Ik kom er namelijk ook niet uit.


    Medewerker B heeft dus overgewerkt, en moet dus op een hoge productienorm uitkomen.

    Rekentool in excel:
    Zet eerst alles om in percentages van het totaal aantal uren ongecorrigeerd (in A 112)
    en
    berekent daarna de volgende formule:
    100% : (100%-(som %urengewerkt+%noshow) * (%prod-nietgecorr +%noshow)


    Hoe zouden jullie productiviteit berekenen?
  6. rotonde
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van rotonde
    Ik zou 't aantal declarabele uren delen door het totaal aantal uren die daarvoor in aanmerking komen. Dus de declarabele uren + now show + niet verantwoorde uren + overuren. De vergadering is discutabel. Als de individuele medewerker erop aangesproken wordt, dan is het in het nadeel van de parttimer en niet heel eerlijk als die 1.5 uur al bijna 10% is bij 2 dagen.
  7. De feestdag gooit volgens mij roet in het eten.
    Hoort deze niet van het aantal ongecorrigeerde uren af te gaan, en ook van de ziekte uren?
  8. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    In voorbeeld A kloppen beide berekeningen niet in mijn ogen. Immers geef je aan per maand te kijken en niet per week.

    In de maand juni had ze in goede doen 112 contracturen. Waarvan 1 feestdag (die is bij een 28 urige werkweek overigens 5,6 uur en niet 7,2 uur. 7,2 uur geldt bij fulltime dienstverband van 36 uur en je moet naar rato terugrekenen). Bij de norm van 85 % had ze dus 95,2 uren declarabel moeten werken. Deze had dan nog wel voor de feestdag moeten worden gecorrigeerd.

    Van de 112 uren gaan echter 5,6 uren verloren door de feestdag (incl deels ziekteverzuim) en 78,4 uur aan vakantieverlof (dit is incl het ziekteverzuim, aangezien je hier ook gewoon verlof voor moet opnemen) en blijven er 16,8 werkuren in de laatste week over, naast de 11,2 uur die ze ziek is. Hiervan werkt ze 14 uur declarabel. Ze heeft in juni dus een gecorrigeerde produktienorm voor vakantieverlof/ziekteverlof/feestdag van 14÷95,2= 15%. Overigens zou ik het logischer vinden om die 14 uur niet af te zetten tegen de 85 % norm, maar tegen het totale aantal uren. Ze heeft immers van de 112 niet de 85% zijnde 95,2 uur declarabel gehaald, maar slechts 14 uur declarabel. Dus 14÷112= 12,5%

    Kijk je alleen naar de laatste week van juni dan zou ze van de 28 uur die ze normaliter werkt en de te behalen norm van 85 % 23,8 declarabele uren moeten draaien. Ze draait er echter maar 14 vanwege haar ziekteverlof. Dus is de bijgestelde norm voor alleen die week 14÷23,8=58,8% afgerond 59%. Hier zou het logischer zijn om de 14 uur af te zetten tegen de 28 uur en in dat geval is de gecorrigeerde norm 50%.

    3 jul '19 - 23:49:35 / 4 jul '19 - 00:10:56
  9. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    Voorbeeld B kijk ik morgenmiddag wel naar.
  10. meeuw
    druk met leven

    Toon alleen de berichten van meeuw

    quote:
    Dit schreef Erna
    Voorbeeld B kijk ik morgenmiddag wel naar.

    Dank je wel Erna! Ik ga de 59 snappen van de rekentool.

    Samen met de opmerking van Rotonde over het onevenredig drukken van de 1,5 uur op het totaal.



  11. rotonde
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van rotonde
    Waarvoor wordt de productienorm gebruikt, of beter gezegd, wat wil je ermee bereiken? Je hebt op afdelingniveau behoefte aan andere cijfers. Dus mogelijk moet je voor de afdeling en medewerkers verschillende indicators bepalen.
  12. meeuw
    druk met leven

    Toon alleen de berichten van meeuw

    quote:
    Dit schreef rotonde
    Waarvoor wordt de productienorm gebruikt, of beter gezegd, wat wil je ermee bereiken? Je hebt op afdelingniveau behoefte aan andere cijfers. Dus mogelijk moet je voor de afdeling en medewerkers verschillende indicators bepalen.

    Het is een indicatie voor medewerkers of ze hun jaarnorm halen of dat er bijgesteld moet worden, bijv wordt zichtbaar dat ze niet goed registreren. Dat kost bedrijf geld en hun hun norm.
Terug naar de lijst