Het moestuinseizoen begint weer!

Het moestuinseizoen begint weer! 

Onderwerp van nienkevb

BEHEERD DOOR:
indigo

Dit onderwerp is gesloten.
door nienkevb zelf op 14 januari 2023 om 20:45:22

Terug naar de lijst
  1. cootje
    Alsjestilbenthoorjemeer

    Toon alleen de berichten van cootje
    quote:
    Dit schreef 00h
    Hoe heet dit in t Nederlands?
    Smileuit Duits tijdschrift!!!
    Alleen hoe heet het?

    Onkruid Smile
  2. cootje
    Alsjestilbenthoorjemeer

    Toon alleen de berichten van cootje
    Zevenblad.
  3. mirrie
    I keep dancing on my own

    Toon alleen de berichten van mirrie
    Wat leuk! Ik heb sinds 3 maanden een tuin. Volgende week wordt hij mooi aangelegd. Er blijft ook een stukje over voor een moestuin. Mijn zoon van 12 wilde dat graag. Hebben jullie tips wat leuk, lekker en makkelijk is om te kweken? Tuin ligt op het zuiden. Ik heb al tomatenzaadjes
  4. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    quote:
    Dit schreef cootje
    Zevenblad.

    Dacht ik ook, je kunt er van alles mee...
    Maar ik tel geen 7 blaadjes.jaaa wel hoor:
    >>LINK<<
    Plaatje
  5. cootje
    Alsjestilbenthoorjemeer

    Toon alleen de berichten van cootje
    quote:
    Dit schreef 00h

    Dacht ik ook, je kunt er van alles mee...
    Maar ik tel geen 7 blaadjes.jaaa wel hoor:
    >>LINK<<

    Maar je wil het echt niet in de tuin hebben.
    tuinmansverdriet
  6. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    quote:
    Dit schreef mirrie
    Wat leuk! Ik heb sinds 3 maanden een tuin. Volgende week wordt hij mooi aangelegd. Er blijft ook een stukje over voor een moestuin. Mijn zoon van 12 wilde dat graag. Hebben jullie tips wat leuk, lekker en makkelijk is om te kweken? Tuin ligt op het zuiden. Ik heb al tomatenzaadjes

    Tip voor een eenvoudige kas:
    Plaatje
  7. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    quote:
    Dit schreef cootje

    Maar je wil het echt niet in de tuin hebben.
    [B]tuinmansverdriet
    [/B]

    Giersch in het duits, iets als gretig, het neemt zo je hele tuin in ja, maar heb je t al, dan kun je er van eten.
  8. Willemijn
    Wabi Sabi, volvo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Willemijn
    Voor tomaten is het echt zeker nog een maand te vroeg, pepers en paprika hebben altijd meer tijd nodig.
    Als je eind september nog een oogst verse tomaten wilt dan kun je ook half mei-begin juni nog buiten zaaien, zo kun je een lang tomatenseizoen creëren.

    Plastic flesjes gebruik ik al járen als beschermer om plantjes die net naar buiten gaan. De bodem en de bovenkant knip je er af zodat een koker ontstaat, die draai je voorzichtig een stukje de grond in. Vogels en slakken kunnen er zo niet bij.
    Koolrabi's zet ik echt altijd in een beschermer (fles of melkkan) want dan blijven ze beter rechtop groeien en kunnen de rupsen er niet bij. Andijvie en sommige slasoorten doen het met een beschermer ook beter omdat ze niet omvallen en slakken dus minder kans hebben.

    Op de foto' s zie je nog een paar recycle-ideeën. De melkpakken zijn ideaal als kweekpotje, knip een pak in tweeën, zowel de onderkant als de bovenkant kun je gebruiken. Als een stekje watergevoelig is dan kun je 1 cm boven de bodem een gaatje prikken. Je kunt er met een stift opschrijven wat er in zit. (mijn wietplantjes zitten er in, ik heb ze omgedraaid voor de foto dus je kunt niet zien welke soorten ik dit jaar heb.)
    Een melkkan is in no time omgetoverd tot kweekkasje, je kunt een kan ook als plantbeschermer gebruiken door de bodem en de bovenkant er af te knippen.

    Bonen zet ik altijd in wc-rolletjes. Bonen worden sterker (en geven dus meer bonen) als ze lange wortels kunnen maken, als de wortel de bodem van de wc-rol bereikt dan breekt hij en groeit in meerdere vertakkingen verder waardoor hij beter wortelt. Als je bonen in een ondiepe bak opkweekt dan heb je minder vertakkingen en dus een kwetsbaardere stek. (Is mij verteld, mijn boonopbrengst schoot omhoog toen ik ze in rolletjes opkweekte.)

    Ik zet ónder mijn tomatenplanten altijd radijsjes en babyleaf sla, die twee helpen elkaar goed te groeien en zo nemen de radijzen en de sla geen extra oppervlakte in.

    Ik heb nog nooit zo vroeg slakken kunnen rapen in de tuin maar ben er gister toch maar mee begonnen. Slakken rapen en afvoeren (niet over de heg gooien want ze komen echt weer terug!) helpt echt.
    Je kunt slakken niet voorkomen maar elke slak die je afvoert kan zich niet meer in jouw tuin voortplanten en vreet niet van jouw groenten. 's Avonds als het donker een rondje maken met een zaklamp en een boterhamzakje helpt. Nu zie je vooral nog kleine en half volgroeide naturistenslakken en hele kleine plattehuisjesslakken, de grote slakken met enorme villa's op hun rug en de grote lange naturisten komen pas als er echt wat te eten valt.
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
  9. Dat is zevenblad. Dat wil je doorgaans liever niet in je tuin, omdat het erg woekert. Maar wel eetbaar, je schijnt er lekkere pesto met te kunnen maken (was antwoord op Ooh, maar jullie waren mee allemaal voor)
  10. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef 00h

    Tip voor een eenvoudige kas:


    Ik doe dat vroeg in het seizoen met die 2 liter melkflessen. Maar nu ik bijna geen melkproducten meer neem heb ik die flessen ook niet meer. Mijn moestuinbuurvrouw had vorig jaar bij het tuincentrum handige dingen gescoord. Ik ga daar nog eens naar zoeken.
  11. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef nienkevb


    Ik doe dat vroeg in het seizoen met die 2 liter melkflessen. Maar nu ik bijna geen melkproducten meer neem heb ik die flessen ook niet meer. Mijn moestuinbuurvrouw had vorig jaar bij het tuincentrum handige dingen gescoord. Ik ga daar nog eens naar zoeken.


    Aanvulling: ik zie dat Willemijn deze tip al heeft gegeven...
  12. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Das balen van die slakken Willemijn, zo irritant lijkt mij. Ik heb niet zoveel last van slakken, ik denk dan maar dat het in evenwicht is. Ik geloof dat de naaktslakken zich tegoed doen aan de plantjes, de meeste huisjesslakken doen dat niet en zij doen zich tegoed aan dood plantenmateriaal etc. N zij zijn weer voer voor andere dieren. Maar goed, ik heb gelukkig geen overlast van slakken, anders zou ik ook gaan jagen denk ik.

    Dank voor de tips!

Terug naar de lijst