Nieuwbouw 

Onderwerp van Jako

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Saskieja
    Abonnee

Toon alleen de berichten van Saskieja
    Leuk Jako!!! En spannend ook. Er komt zoveel op je af.
    Wij (ik en mijn vriend) hebben afgelopen vrijdag ook getekend voor een woning. Ook nieuwbouwSmile
    Als je de documenten gaat lezen staan er veel termen in die voor mij ook nieuw zijn. Gelukkig weet vriend er best veel van. Heeft ook zelf zijn vorige woning gebouwd en schoonvader komt uit de bouwwereld.
    Wij gaan van 2 huizen ( 1 koop en 1 huur) naar 1 nieuwbouwwoning. Dus ook een samenlevingscontract en 2 testamenten maken.

Je hebt het koopcontract (das de grond) en t aannemingscontract ( t te bouwen huis) en dat teken je. Later gaat t pas bij de notaris vastgelegd worden. En dan binnen twee weken gaan we betalen voor de grond. Als je dat uit eigen middelen kunt doen heeft dat als voordeel (bij ons tenminste) dat je geen 5% rente betaalt over n jaar over de grondaankoop. Best een bedrag. Hierdoor kan onze hypotheek ook later ingaan, al wordt bij het aankomend adviesgesprek wel de rente voor de hypotheek alvast vastgelegd. Normaal zijn deze afspraken voor een half jaar geldig na offertedatum, maar je kunt ook voor n jaar kiezen. (plusvoorwaarden)

Wij hadden voor berekenen kosten per ruimte gekeken naar wat er moet gebeuren; vloer, muren, evt raamdecoratie, etc. Natuurlijk is t altijd globaal, maar de opp maten weet je.
    De meer- en minderwerklijst bekeken. Wat willen we van deze lijst?
    Grootste kostenposten lijken nu keuken (zijn al bij verschillende zaken geweest om informatie in te winnen en vaak hebben zij ook bruikbare tips), uitbouw, badkamer (standaard wordt hem niet). Maar tel allemaal bij elkaar op...ppfff....tussen de 30.000 en 80.000 afhankelijk of je ook voor uitbouw gaat. Achterlijk hoge prijzen voor de meerwerkopties. Ga je voor gemak of voor na oplevering je "mannetjes" inzetten?

Project bij ons gaat volledig van t gas af; waterpomp en zonnepanelen! Veel van t groen wordt al aangelegd. Woning komt ook in aanmerking voor een groenhypotheek.

Ik lees hier wel even mee, want tips zijn altijd welkom!
    Succes met alles Jako! En gefeliciteerd natuurlijk!
  2. rwin
    Abonnee

Toon alleen de berichten van rwin
    Gefeliciteerd Saskia!
Terug naar de lijst