Gekoppelde rookmelder

Gekoppelde rookmelder 

Onderwerp van Dayenne


Dit onderwerp is gesloten.
door Dayenne zelf op 6 januari 2022 om 21:11:41

Terug naar de lijst
  1. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Mijn dochter haar complex voldoet aan de minimale brandveiligheidseisen tav haar soort complex. Dat is helemaal uitgezocht en nagekeken. De enige vluchtweg is de centrale trap of uit het raam springen (3e verdieping oude woning met hoge ruimtes). Inmiddels hangen er rookmelders in de openbare ruimte en in elke woning. Deze zijn echter niet aan elkaar gekoppeld. De motivatie is dat er dan bij loos alarm niet iedereen wakker wordt gepiept (roken (wat er niet mag) of aangebrand eten).

    Vorige week hoorde ze in de verte een indringend geluid wat ze niet kon plaatsen. Na een paar minuten toch maar even naar beneden gegaan en bleek het rookalarm van onderburen te zijn afgegaan (vanwege sigaret). Als ze had geslapen was ze hier niet wakker van geworden maar pas als eigen alarm geactiveerd zou worden. Je moet er niet aan denken wat de situatie dan is..... Smile

    Ik heb haar geadviseerd om zelf op elke verdieping een gekoppeld brandalarm neer te hangen in de centrale ruimte. Zodat ze wel op tijd zichzelf in veiligheid kan brengen.

    Ze heeft er dan drie nodig. Op batterij. Welke adviseren jullie?
  2. lemons
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van lemons
    Zijn die 3 dan ook gekoppeld aan de andere kamers en openbare ruimte anders schiet je er nog weinig mee op vrees ik.
  3. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    quote:
    Dit schreef lemons
    Zijn die 3 dan ook gekoppeld aan de andere kamers en openbare ruimte anders schiet je er nog weinig mee op vrees ik.

    Nee dat niet, maar er is dan iig eerder signaal dan zonder die gekoppelde melders, had ik bedacht.

    Er is één trap opgang. Aan elke verdieping zitten twee woon eenheden. De gedachte is om op de eerste verdieping in de gang een melder te plaatsen en op de tweede. Daar zit tevens de voordeur van dochter waarachter een trap naar de derde verdieping waar dochter woont. De derde melder dan bij dochter aan het plafond. Gaat op de eerste of tweede verdieping alarm af, dan dus ook bij dochter (en andersom).

    In de huidige situatie (melders op de gang op elke verdieping en in de woon units) hoort dochter het alarm niet afgaan. Pas als rook of hitte haar melder bereikt zal ze in actie komen. Dan is de trap opgang al in lichterlaaie. En de enige uitweg het raam.
  4. MarjanvanE
    Proost!

    Toon alleen de berichten van MarjanvanE
    een reddingsladder kopen?
    Dat is een safe idee, ook al is het hoog

    Zo'n oprolbare
  5. meeuw
    druk met leven

    Toon alleen de berichten van meeuw
    quote:
    Dit schreef MarjanvanE
    een reddingsladder kopen?
    Dat is een safe idee, ook al is het hoog

    Zo'n oprolbare


    Dat ook doen!
  6. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    quote:
    Dit schreef meeuw


    Dat ook doen!

    En en. Ze zal dan overigens eerst een raam moeten intikken (dubbel hr++ glas). Twee Velux dakramen die niet ver genoeg open gaan om er door te kruipen en twee kleine uitsteekramen. Waarvan er één waarschijnlijk wel uit de sponning te trappen is. Maar ideaal is het niet en ik hoop dan ook dat ze er snel weg is.

    Maar mijn vraag is niet naar oplossingen, maar welke battery operated gekoppelde brandmelders het beste zijn, volgens jullie ervaringen.

  7. lemons
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van lemons
    Ik heb geen ervaring met losse koppelbare rookmelders.
    Op deze link: >>LINK<< staat in ieder geval wat over het keurmerk dat belangrijk is en dat de levensduur 10 jaar moet zijn.
    Als je ze besteld dan ook de datum controleren want als ze al een paar jaar oud zijn schiet je erbij in.
    De consumentenbond heeft wel getest, maar niet met koppelbare. Mss zou je mogen concluderen dat merken die goede stand alone melders maken ook goede koppelbare maken……

    Vreemd genoeg is er bij de instanties niet echt veel te vinden over goede melder, alleen bij commerciële partijen maar die hebben natuurlijk eigen belangen.

    Hier wel een soort test, maar hoe onafhankelijk deze partij is….. >>LINK<<
  8. on-my-own
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van on-my-own
    Ik snap het probleem maar schiet het zijn doel niet voorbij als die melder om de haverklap af gaat? Mijn dochter heeft in zo'n studentenhuis gewoond waar bij elke tosti het alarm afging. Dagelijks meerdere keren omdat het een groot pand was. Niemand in huis reageerde er nog op.
  9. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    quote:
    Dit schreef on-my-own
    Ik snap het probleem maar schiet het zijn doel niet voorbij als die melder om de haverklap af gaat? Mijn dochter heeft in zo'n studentenhuis gewoond waar bij elke tosti het alarm afging. Dagelijks meerdere keren omdat het een groot pand was. Niemand in huis reageerde er nog op.

    Dat is de reden waarom de verhuurder het niet doet.

    Aangezien dochter niet een rookmelder in de woningen (zijn zelfstandige woningen) kan plaatsen, zal dit alleen in de gang zijn. De kans dat er vanuit een woning rook van een verbrande tosti of sigaret in de melder op de gang komt, is erg klein. Maar serieuze rookontwikkeling wel en daar gaat het om.
  10. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

Terug naar de lijst