Groepenkast vervangen

Groepenkast vervangen 

Onderwerp van Boep

BEHEERD DOOR:
bart

Dit onderwerp is gesloten.
door Boep zelf op 17 december 2014 om 22:02:33

Terug naar de lijst
  1. Boep
    oh?

    Toon alleen de berichten van Boep

    quote:
    Dit schreef Hightower


    <<< heel lang verhaal >>>>


    Hier raak ik volkomen de weg kwijt en het lukt me niet eens het te lezen. Ik hoop dat je het via knippen en plakken hier neergezet hebt. Smile
  2. een fase wisselaar is een( tussenzet) apparaat dat bij krachtstroom 400v en een machine met een bepaalde draairichting je door de fase wisselaar hem de andere kant op kan laten draaien.
    Dit is ooit ontworpen omdat niet bij alle in het verleden aangelegde instalties de fasen ook op de juiste wijze de spanning leverden. zie je vaak nog in de oudere boerenschuren
  3. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef Boep

    Ja,wasmachine en droger. Ik denk eigenlijk niet dat die elk een eigen groep hebben maar weet dat ook eigenlijk helemaal niet. Wrs kom ik daar achter als ik beide tegelijk gebruik?

    Fasewisselaar weet ik ook niet wat het is, werd me zo verteld door twee vrienden die best een beetje verstand van zaken hebben. Schijnt alleen te gelden voor appartementen?



    Wat betreft wasmachine en droger: als je weet op welke stop je wasmachine zit, schakel die groep eens uit en probeer dan of de droger nog aan wil (of andersom). Weet je meteen of ze apart zitten. Waarschijnlijk is dat de 5e buis die uit de kast komt. Als dat zo is, is dat makkelijk in een nieuwe groep te zetten.

    Het is zo wie zo wel handig om eens alle groepen uit te schakelen en 1 voor 1 te testen wat daar precies op aangesloten zit (als je dat nog niet weet).
  4. heel simpel wat ik al zei

    verplicht nu :

    hoofdschakelaar

    per max vier groepen een aardlekschakelaar
  5. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef Hightower
    een fase wisselaar is een( tussenzet) apparaat dat bij krachtstroom 400v en een machine met een bepaalde draairichting je door de fase wisselaar hem de andere kant op kan laten draaien.
    Dit is ooit ontworpen omdat niet bij alle in het verleden aangelegde instalties de fasen ook op de juiste wijze de spanning leverden. zie je vaak nog in de oudere boerenschuren



    Aangezien het tegenwoordig ingebouwd in stekers zit, vermoed ik dat het toch iets anders is, helemaal als gemeld wordt dat het vanaf komend jaar verplicht wordt in appartementen. voorbeeld: >>LINK<<
  6. Boep
    oh?

    Toon alleen de berichten van Boep

    quote:
    Dit schreef ArnoM
    .

    Het is zo wie zo wel handig om eens alle groepen uit te schakelen en 1 voor 1 te testen wat daar precies op aangesloten zit (als je dat nog niet weet).

    Ja, dat is een goeie tip idd. Ik weet het nog niet want het huis is nog leeg.
  7. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    Weet je wat voor stroom/spanning je huis binnenkomt?
  8. Boep
    oh?

    Toon alleen de berichten van Boep

    quote:
    Dit schreef indigo
    Weet je wat voor stroom/spanning je huis binnenkomt?

    G??n idee! Is dat niet altijd en overal hetzelfde dan?
  9. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    quote:
    Dit schreef Boep

    G??n idee! Is dat niet altijd en overal hetzelfde dan?


    Nee. Ik denk dat je eerst wat meer informatie moet hebben. Aan de energieleverancier vragen wat ze leveren op dat adres.
  10. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    Als het oud is en zo te zien 1 fase 40A komt er binnen. Maar je moet een nieuwe meterkast met minstens twee aardlekschakelaars. Is erg onveilig nu. Dan denk ik (weet ik niet zeker) dat je geen keuze hebt en naar 3 fasen moet gaan van 3 x 25A. Ik denk dat dat bedoeld wordt met 'fasewisselaar'.

    Laat de energiemaatschappij langskomen ajb.

    sorry vanaf mobiel beetje rommelig.
  11. Boep
    oh?

    Toon alleen de berichten van Boep

    quote:
    Dit schreef indigo


    Nee. Ik denk dat je eerst wat meer informatie moet hebben. Aan de energieleverancier vragen wat ze leveren op dat adres.

    Weet een (nieuwe) energieleverancier dat?
    quote:
    Dit schreef indigo
    Als het oud is en zo te zien 1 fase 40A komt er binnen. Maar je moet een nieuwe meterkast met minstens twee aardlekschakelaars. Is erg onveilig nu. Dan denk ik (weet ik niet zeker) dat je geen keuze hebt en naar 3 fasen moet gaan van 3 x 25A. Ik denk dat dat bedoeld wordt met 'fasewisselaar'.

    Laat de energiemaatschappij langskomen ajb.

    Dat het onveilig is werd mij idd ook gezegd. Aan de andere kant denk ik; de vorige bewoner heeft het er toch ook mee gedaan? Maar het staat wel hoog op mijn prioriteitenlijstje hoor.

    De energiemaatschappij die ik heb komt denk ik niet langs. >>LINK<<
  12. quote:
    Dit schreef indigo
    Dan denk ik (weet ik niet zeker) dat je geen keuze hebt en naar 3 fasen moet gaan van 3 x 25A. Ik denk dat dat bedoeld wordt met 'fasewisselaar'.

    een fasenwisselaar wordt vaak toegepast bij motoren die normaliter rechtsom draaien linksom te laten draaien.

    maar goed, dat zei Hightower ook al
Terug naar de lijst