WiFi heeft geen geldige ip configuratie

WiFi heeft geen geldige ip configuratie 

Onderwerp van Bloem

BEHEERD DOOR:
rdolfijn
Terug naar de lijst
  1. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    Voorzover ik weet: De router geeft de IP-adressen uit, de extender versterkt alleen het wifi-signaal.
  2. Bloem
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bloem

    quote:
    Dit schreef Frits1956
    Dames, Heren,

    Bloem is zeker geen dom meiske, maar ze vraagt jip en janneke taal.
    Voor jullie is DHCP, SSID, dynamische en statische adressen etc. allemaal duidelijk.
    Dat geldt niet voor iedereen. Wellicht is een vertaling op zn plaats. Denk dat ook anderen hier baat bij hebben.

    +1
  3. Bloem
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bloem

    quote:
    Dit schreef Frits1956

    Een vraag van mij aan bloem: zet je de laptops helemaal uit of in slaapmodus oid?
    Twee vragen een de techneuten: Wanneer verbind de router de computer met het netwerk? Is een extender ook een soort router? zoja, deelt deze zelfstandig adressen uit?

    Sinds al die problemen elke keer helemaal uit.

    Edit: nu zet ik er eentje aan en prompt werkt de WiFi weer. Even kijken wat er gebeurt als ik de andere ook aan zet.

    Edit: op beide laptops ineens werkende WiFi. Maar voor hoe lang??
  4. Oeps, was nog bezig met mn reactie aan te passen.....

    quote:
    Dit schreef Frits1956

    Een vraag van mij aan bloem: zet je de laptops helemaal uit of in slaapmodus oid?
    Drie vragen een de techneuten:
    -Wanneer verbind de router de computer met het netwerk? alleen als deze aan wordt gezet of ook als deze uit slaapstand oid wordt gehaald?
    -Is een extender ook een soort router? zoja, deelt deze zelfstandig adressen uit?
    -Hoe wordt een computer door een router herkent? door de computernaam of bv het serienummer van de netwerkkaart.....?
  5. Bloem
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bloem

    quote:
    Dit schreef lemons

    Kweetniet welke windows je hebt, maar linksonderin gasn staan en dan rechter muisklik en dan moet je wat verder naar boven "systeem" zien. Daar klik je op en dan zie je:
    Computernaam: laptopBloem oid natuurlijk
    Ff bij beide computers kijken en als ze hetzelfde zijn een van beiden wijzigen.

    Geen garantie maar is het eerste wat in me op kwam.
    En het enige in jip en janneke taal

    Dit is het in ieder geval niet. Andere namen.
  6. quote:
    Dit schreef Bloem

    Edit: op beide laptops ineens werkende WiFi. Maar voor hoe lang??


    Met hulp van de (meestal zeer) technische mensen binnenkort voor heel lang gaan we vanuit.

    Eerst maar eens uitzoeken hoe dit probleem ontstaat, dan een oplossing verzinnen en als het zich dan nog eens voordoet, het probleem voor altijd de wereld uit helpen...... Smile
  7. Raymond
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Raymond
    Als je het modem van je internet provider aan zet vindt er een vraag en antwoord sessie plaats tussen het moden en het internet. Dit gaat volgens een bepaald protocol wat men DHCP noemt.
    Het eindresultaat is dat je modem een ip adres krijgt toegewezen. Het internet weet nu onder welk IP adres hij het modem (je huis) kan bereiken.
    Nu heet je modem dus een internet verbinding. Als je voor de gein wilt zien welk adres jou modem heeft gekregen kan je dat op deze link zien:
    >>LINK<<

    Fijn 1 ip adres.... maar je hebt meerdere apparaten in huis welke graag een internet verbinding willen hebben.
    Daarom heeft een modem een router ingebouwd. Hij kan dus (internet) verkeer routeren.
    Het modem heeft nog een functionaliteit in gebouwd. hij is namelijk zelf ook DHCP server voor de apparaten binnen je huis.
    Hij deelt dus binnen je huis unieke ip adressen uit aan de verschillende apparaten voor een bepaalde tijd. Dit kan een dag zijn, een week, een maand, ...
    Dit noemen ze de lease tijd. Als het apparaat dus bijvoorbeeld ip 192.168.1 10 heeft gekregen en je komt na enige tijd weer thuis (telefoon) of je zet hem weer aan (laptop)
    Dan ziet het apparaat het bij hem bekende wifi signaal (Dat is de naam van je wifi welk ook SSID genoemd word)
    het apparaat stuurt een bericht naar je modem.
    Je modem herkent het apparaat aan een unieke code welk elk apparaat heeft (dit noemen ze het MAC adres)
    Het DHCP vraag en antwoord spelletje vind weer plaats.
    Het modem weet dat het apparaat 192.168.1 10 had en de lease tijd is nog niet voorbij dus hij krijgt deze weer.
    En je hebt weer een internet verbinding. Het modem zorgt er voor (door de routeer functie) dat alle apparaten "vragen kunnen stellen aan het internet en dat de antwoord gerouteerd worrden naar het apparaat dat de vraagt stelde.

    Zo zou het moeten werken en dat kan niet fout gaan zou je denken. Wel dus.

    Wat kunnen de oorzaken zijn:
    - de dhcp server staat niet goed geconfigureerd.
    - ??n van de apparaten heeft een statisch (vast) ip adres. (Eist dus een bepaald adres en weigert mee te doen aan het DHCP vraag en antwoord spel)
    - de MAC adressen zijn niet uniek (komt zelden voor)
    - en dan kan ik nog vele andere dingen roepen die een oorzaak zijn zoals bijvoorbeeld ARP cache maar dan wordt het weer te ingewikkeld.

    Wat ik in eerste instantie zou willen voorstellen is dat je ALLE apparaten echt uitzet (LAPTOPS MET SHUTDOWN EN NIET HIBERNATE OF SLEEP), 5 min wacht, en dan in deze volgorde weer aan zet:
    -Modem
    -5 min wachten
    -repeater
    -powerlines aan de modem kant
    -powerlines aan de tv kant.
    -tuners van de tv.
    -laptops, desktops, telefoons.

    Indien er na enige tijd toch dezelfde problemen opduiken moet nader onderzoek plaatsvinden.
    Ik ga morgen op vakantie.
  8. Bloem
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bloem

    quote:
    Dit schreef Frits1956


    Met hulp van de (meestal zeer) technische mensen binnenkort voor heel lang gaan we vanuit.

    Eerst maar eens uitzoeken hoe dit probleem ontstaat, dan een oplossing verzinnen en als het zich dan nog eens voordoet, het probleem voor altijd de wereld uit helpen...... Smile

    Het probleem is er weer...
  9. lemons
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van lemons
    Raymond heeft Jip en Janneke gevondenSmile
  10. Inge65
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge65
    quote:
    Dit schreef lemons
    Raymond heeft Jip en Janneke gevondenSmile

    Jaa! Smile
  11. Op het gevaar af dat ik me er teveel mee bemoei (maar dan hoor ik het graag)
    Vraag 1 en 3 zijn hiermee beantwoord.
    Blijft over vraag 2: is een extender ook een soort router en kan deze zelfstandig adressen uitgeven of is het alleen een repeater. Het antwoord van Scar, die ook heel veel van computers weet, laat enige mogelijkheid tot twijfel over.

    De volgende stap lijkt mij dat in de instellingen van de router gekeken wordt naar de statische adressen. Voor zover ik weet kunnen deze instellen bereikt worden door in een browser een van de volgende "sites" te zoeken.
    192.168.1.0
    192.168.1.1
    geen http oid ervoor
    bij mij komt dan de inlogpagina van mn router zichtbaar waar ik een username (In heel veel gevallen schijnt dit admin of user te zijn) en password moet invullen (in heel veel gevallen schijnt dit eveneens admin of user te zijn).

    Het lijkt mij verstandig om stap voor stap alles na te gaan en te checken.
  12. Bloem
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bloem

    En wat check ik dan precies als ik ingelogd ben?
Terug naar de lijst