Schuurtje schilderen

Schuurtje schilderen 

Onderwerp van Visje

Terug naar de lijst
  1. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje

    quote:
    Dit schreef foetske
    Roodachtig hardhout, grote kans dat het meranti is. Olie of beits is het beste. Als er al verf, lak op zit, kunnen die beiden niet meer, maar dat zit er niet op. Glanst het? Dan zit er blanke lak op, dan kan olie of beits eigenlijk niet meer, dan schuren en opnieuw (blank) lakken. Kans dat er echter blanke lak op zit is erg klein. Af fabriek gebeurt dat nooit (beits en olie olie ook niet) maar lak is gewoonweg voor velen te moeilijk om er netjes op te krijgen, olie of beits zijn veel simpeler te verwerken. En glanzend hardhout, op een dek van een jacht wel, maar verder zie je dat niet veel.


    Volgens mij was het kaal hout. Er zat iig geen beits of lak op.
    Ik wil hem het liefst in de kleur van het hok hebben, antraciet. Ik vind het ook niet mooi als ik hem bijv. olie, dat het raam roodachtig is en het hok grijs.
  2. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje

    quote:
    Dit schreef Rose_s
    Of je neemt olie die de roodachtige kleur juist benadrukt, dan maak je van de nood een deugd.


    In de opmerking boven je zeg ik juist dat ik dat niet wilSmile.

    Ik heb hem vanmiddag geschuurd en geschuurd en nog een keer geschuurd, en daarna ontvet en nog een keer ontvet.
    Tjemig, zo wordt het nog veel meer werk als dat het al wasSmile.

    Ik hoop hem morgen of zaterdag weer in de verf te zetten. En waarschijnlijk doe ik eerst een onderkant, om te kijken of het nu wel blijft zitten.
  3. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje

    Vanmiddag dus enorm aan het schuren geweest, krijg hem niet helemaal kaal helaas.
    Maar nu viel me iets anders op. De kant die ik heb geschuurd is opeens een beetje gelig hout geworden. De andere kant waar ik nog niks aan heb gedaan is nog roodachtig.

    Ze zullen hem toch niet geolied hebben?

    Eerste foto is van de onbehandelde, tweede foto is van de supergoed ontvette en geschuurde.
    Plaatje
    Plaatje
  4. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje

    quote:
    Dit schreef Wim67
    Geen idee, op foto 1 lijkt de structuur meer richting naaldhout. Is het raam zwaar (meranti) of heel licht (western red cedar)? Een 1 pot systeem zou op beide ondergronden moeten kunnen hechten. Proefvlakje zetten Smile



    Aan mijn antwoord heb je niks, ik kan het makkelijk tillen, is niet heel zwaar maar ook niet heel licht:)
  5. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje

    quote:
    Dit schreef Wim67


    Snap ik Smile doet-es foto van dichtbij...wil het nou weten ook Smile


    Foto van de onbehandelde kant.

    Plaatje
    13 sep '18 - 18:38:35 / 13 sep '18 - 19:17:53
  6. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje

    quote:
    Dit schreef Wim67


    Twijfel echt of het meranti is, durf/kan het niet bepalen.
    Het is niet uni van kleur, rechts oogt ook wat geler. Lijkt me overigens geen hinder voor je verf.


    Is het dan wel ceder?
    Het lijkt onbehandeld toch? Want als het geolied was, snap ik dat de verf niet pakte.
  7. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje

    quote:
    Dit schreef Dirk
    1 pot systeem is niet zo geschikt voor kaal hout en zeker niet op hardhout . Kaal schuren en op terpentine basis voorgronden . Na het gronden het hout licht dof schuren en aflakken ook op terpentine basis . Met de kwast netjes opzetten en geen roller . Met de kwast strijk je de groeven mooi vol .


    Na het gronden met echte grondverf, kan ik mijn eigen verf er weer op doen? Dat is op terpentinebasis.
  8. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje

    Gister een proefstukje met "echte" grondverf gedaan en het zit er gelukkig nog op:) Veegt niet uit gelukkig.
    Ik heb hem gister ook maar binnen gezet want het ging hier toch weer een klein beetje regenen en vannacht dus ook.

    Ook heb ik gister de hele voorkant van het hokje geschuurd, in de hoop dat ik daar ook een eerste laag op kan zetten.
    Het is nu nog vochtig buiten dus hoop dat ik vanmiddag kan beginnen. Gelukkig is er de komende dagen mooi weer voorspeld!
  9. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje

    Hij staat er voor de eerste keer in!! Wat een megaklus. Nu maar zien of ik er dit jaar nog verder mee ga of het uit stel tot het voorjaar.
    Plaatje
    Plaatje
  10. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje

    quote:
    Dit schreef Dirk
    Keurig . En tja gewoon de ouderwetse grondverf op terpentine basis nog steeds het beste👍


    Die heb ik alleen op het raamkozijn gedaan hoor! Nu pakt hij wel. Het raam is nog niet klaar helaas.
  11. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje

    quote:
    Dit schreef ansvanmil
    Oooh wow! Wat is het mooi geworden zeg! Niet meer oudbollig, maar super modern🤣🤣🤣👍


    Dank je voor het compliment!

    Hier in de buurt zijn nieuwbouwhuizen gekomen en die mensen hebben een grijze voordeur. Nu hebben ze daar alle hokjes ook grijs geverfd en dat vond ik dus heel mooi.
    Anders zou ik waarschijnlijk niet eens op grijs zijn gekomen:)

    Maar ben er erg blij mee, dat ik het heb gedaan.

    (Nu maar zien wanneer de tweede laag er op kan.)
Terug naar de lijst