Het moestuinseizoen begint weer!

Het moestuinseizoen begint weer! 

Onderwerp van nienkevb

BEHEERD DOOR:
indigo

Dit onderwerp is gesloten.
door nienkevb zelf op 14 januari 2023 om 20:45:22

Terug naar de lijst
  1. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef 00h

    ja dat is ieder jaar weer de vraag,
    Indigo weet het antwoord, het is hier al vaker beschreven.
    Als ik van een pit een courgette op kweek heb ik dat ook, koop ik een opgekweekte uit een tuincentrum dan komen er wel vruchten aan.
    >>LINK<<
    daar wordt het uitgelegd:
    Courgettes en pompoenen maken vrouwelijke bloemen met daaronder een vruchtbeginsel. En ze maken mannelijke bloemen op een steeltje die voor de bevruchting moeten zorgen. Beide bloemen bloeien aan dezelfde plant.
    Vooral jonge planten kunnen soms tijdelijk alleen vrouwelijke bloemen of (en dat gebeurt vaker) alleen mannelijke bloemen geven. De oorzaak daarvan is niet altijd duidelijk, maar aangezien het dan vaak om jonge planten gaat zou je kunnen denken dat die planten er nog niet aan toe zijn om vruchten te maken en te laten rijpen.






    Ik heb de planten van iemand gekregen, dus ik wacht maar af wat het gaat worden
  2. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    Mooie oogst Margo
  3. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Alda
    Na zes jaar geduld, ze zijn er.. mijn kiwi s. Nu maar hopen op geen zware windstoten.



    Wat leuk, heb je hem ook gesnoeid?
  4. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Alda


    Dacht van wel.. Alle 3! ze staan achter de schuur en krijgen de volle zon van west.
    Van 3 planten bloeien/fruit 2, (middelste is een stekkie geen bloei).



    kan de middelste ok het mannetje zijn?
    Soms duurt het wel lang voordat je vruchten krijgt, ik duim dat je straks lekkere kiwis hebt, zijn ze nog niet rijp, leg ze dan koel weg, worden ze zoet van :)
  5. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef 00h

    Is ook een wens van mij. Eerst een Vos proof hok.. en eigenlijk is het dan niet zo leuk, ze moeten los kunnen scharrelen. Zoals bij jou, echt mooi!



    Niet alleen vos, ook de buizerd, bunzing etc.
  6. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Margo
    Vandaag de eerste rode verkleuring gezien aan mij peperplant 😀 En de aubergine groeit nog gestaag…


    Ik heb nog steeds geen aubergietjes aan de plant. Alleen bloemetjes.
    Wel een pompoen.
  7. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef ditty


    Dat heb ik ook. En ook bij mijn paprikaplant.



    Is geen goed jaar dit jaar vrees ik, mijn paprikaplant heb ik nog geen bloem in gezien
  8. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Margo

    Eigenlijk moeten aubergines, pepers en paprika’s, in de kas staan. Buiten is het te koud.



    Eerdere jaren geen probleem mee gehad en degene van wie ik de planten heb ook niet.
    Het is dit jaar, in mijn hele tuin overigens, veel minder. Zou bijna gaan denken in waardjaren, maar dat hebben vaste planten niet.
  9. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    Ik heb de tomaten van de week geplant, maar komende dagen kan er nog vorst aan de grond komen. Ik hoop er het beste van
  10. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Anthea
    Tegen slakken strooiden we vorig jaar kaneel op de grond. Dat hielp wel.



    Ik biologische korrels, die ook in officiële bioteelt gebruikt mogen worden
  11. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef nienkevb
    Ik gebruik ook niks tegen slakken. Mijn moeder heeft van die 2 literbussen. Daar knip ik de bodem uit en die gebruik ik als stolp.



    Fijn dat het helpt.

    Bij mij is het echt een plaag en mijn aardbeien verdedig ik met hand en tand Smile
  12. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    Gaat goed bij jou.
    Bij mij kleuren de aardbeien eindelijk. Sla gaat goed, tomaten heb ik vooral erg veel bloemen in, maar nog geen vruchten
Terug naar de lijst