Wat gebeurt er in je moestuin?

Wat gebeurt er in je moestuin? 

Onderwerp van nienkevb

BEHEERD DOOR:
indigo
Terug naar de lijst
  1. Margo
    Heeft haar draai gevonden

    Toon alleen de berichten van Margo
    Ik ben nog aan het bemesten, draineren met drainagezand en compost als laatste. Hele klus, bijna klaar.
    Begin april komen ze frezen, in de kas heb ik gisteren zelf gefreesd.
    Plaatje
  2. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Da's een hele klus Margo! Op wat voor bodem tuinier jij? Wij hebben hier droge zandgrond. In de zomer is het de zwarte Sahara hier.

    Ik heb vandaag ook even een paar uurtjes hard gewerkt. Het was gezellig, veel mensen in de moestuin. Ik heb nu via de linkerkant van mijn tuin omgespit. Ik heb een paar emmers meest uit de aangrenzende paardenwei erop gelegd. Een gedeelte had ik eerder al gedaan. Daar heb ik nu de tuinbonen in gezet. Ik heb nu besloten dat echt alles en keer om moet. Normaal tuinier ik tussen de bloemen door maar ik heb het een beetje verwaarloosd de laatste tijd. Heb beginnen aan meer. Ok het veld met lentebloemetjes heb ik omgespit. De meeste bollen kon ik nog een ander plekje geven op een logischer plaats. Vanavond niksen op de bank, of mss ga ik gewoon in bad zitten. Ik voel mijn spieren al wel😊

    Het lukt nu niet om een foto te plaatsen, mss later nog! Oja, ook een kleine rode kool geoogst. Eens kijken of ik daar iets leuks mee kan.
  3. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    Mijn tuin wordt opgeknapt als in bestrating aangepast en afsluiten met deur. Daardoor ontstaat meer grond en ik lees momenteel de eetbare tuin met vaste planten. Heb er echt zin in om bessenstruiken etc toe te voegen, en daarnaast ontstaan 3 'bedden' voor groente en kruiden.

    Komend weekend gaapt leeg voor me, en dan ga ik op basis van licht en grond en planten die bij elkaar passen een plan maken.
    De eerste zaden ontkiemen momenteel in een zaaibak binnen

    Ik wil graag ook een composthoop(je) maken en ik herinner me Nienke, dat jij vorig jaar daarmee bent gestart. Heb je tips?
  4. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Ik heb een wormenhotel Anke, dat bevalt goed, vrijwel al mijn rauwe etensresten gaan naar de cavias of naar de wormen. Die maken voor mij voeding voor de tuin. De caviadrolletjes gooi ik ook ergens tussen de bloemen. Goeie bemesting. Ik eet wel biologisch spul.

    Mijn composthoop heb ik al zolang ik de moestuin heb maar steeds komt daar de klad in. Dit jaar moet ik dat ook maar er eens serieus oppakken. Te beginnen met de hoop omkeren en eventueel het gecomposteerde spul over de tuin uitspreiden.

    Ik heb ook 2 vierkantemeterbakken achter mijn huis staan. Ik zag een poos gekregen heel veel vreemde groene sprieten als een bosje omhoog komen. Ik heb ze maar eens voorzichtig uitgegraven. Bleek ik vorig jaar twee knoflookbollen vergeten zijn te oogsten. Haha, ik heb ze maar losgemaakt en opnieuw gepoot. Nu heb ik wel heel veel knoflook.... in de moestuin wel 30 en hier dus ook nog eens 20.... pfff, maar weer een jaar niet zoenen🤣
    Plaatje
    Plaatje
  5. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    In het kader van restjeskoken en zoveel mogelijk niet uit de winkel halen heb ik net brandnetel geoogst uit de moestuin. Brandnetel in overvloed namelijk. Nu een lekkere thee van getrokken en na wat googlen ben ik eruit. Vanavond eet ik brandnetelquiche. Brandnetel schijnt bloeddrukverlagende werking te hebben dus erg goed voor mij. Daarnaast heb ik nog wat winterpostelein, dat momenteel ook in overvloed overal opduikt nu. Nog even een pesto van maken straks.
    Zonder dat de intentie er was oogst ik dus al goed uit mijn moestuin!
  6. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70
    Ik heb zakjes courgette gehaald bij de Lidl Smile
  7. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Goed bezig Leeuwin! Ik heb nog een half zakje, die gaan over een tijd pas de grond in. Ik moet altijd oppassen dat ik niet teveel plantjes heb, je oogst zo voor een heel weeshuis😜
  8. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    Ik heb een zaaibak binnen
    Alles komt op
    Blijf ik geweldig vinden Smile
  9. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Ja dat is zo mooi. Licht is het belangrijkste met zaaien.
    Soms warmte net als bij pepers en paprika.
    Kool en sla en zo kun je beter buiten zaaien.

    Composthoop, nou ja, wij doen maar wat maar dat gaat verrassend goed. We hebben er een in de achtertuin en een in de moestuin. In de moestuin ook een oude waar we bv pompoen op gaan zetten. Een mix van vers groen en droog spul schijnt belangrijk te zijn en daar probeer ik me wel aan te houden. Dit jaar maken we weer een nieuwe.
  10. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Ik heb al jaren een aspergebed in de moestuin, goed voor een paar weken een flinke portie wit goud voor mezelf. Vandaag heb ik nog wat aspergeklauwen gekocht, die ga ik volgend weekend in de grond doen. Nog twee halve bedden erbij, een met witte en een met groene asperges. Groene heb ik nog nooit gedaan maar ik neem aan dat ze niet in zo’n grote aarden berg hoeven. Eerst maar eens uitzoeken hoe dat precies moet. Asperges zijn zo lekkerSmile
  11. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Ik heb vandaag trouwens mijn tomatenplanten in een grotere pot gedaan. Ik heb echt een beetje teveel tomaten denk ik. Ze zijn in ieder geval gezond!
  12. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Weer hard gewerkt in de moestuin. Ooit wordt het nog wel iets😃

    Vandaag een extra bed met witte asperges en een bed met groene asperges erbij gemaakt. Ik zag in de wortelklauwen dat zowel de witte als de groene al uitlopers kreeg, net op tijd dus. Helaas dit jaar nog weinig oogsten van deze planten. Gelukkig heb ik nog een bed waar ik in het seizoen wekelijks een flinke portie van oogst.

    En in het kader van de wildpluk, ik heb een flinke berg brandnetel geoogst en de wortels van de teunisbloemm, daar kun je ook van eten. Ik heb er soep van gemaakt. De wortel van de teunisbloem smaakt rauw naar radijsjes, trouwens, heel bijzonder.

    Oja, ik ben mijn composthoop eens gaan inspecteren. Ik heb hem ruim een jaar flink verwaarloosd maar onder de oudste hoop zat mooie humus! Binnenkort eens omgooien!,
    20 mrt '22 - 15:10:26 / 20 mrt '22 - 15:30:02
Terug naar de lijst